ТВ плюс, ТВ минус

www.capital.bg I Поли МИХАЙЛОВА, Весислава АНТОНОВА i 9.01.2013

Икономическа полиция влезе в свързаната с Булсатком телевизия на показна акция

Проблеми, и то големи. Прогнозата, която всички наблюдатели на телекомуникационния пазар направиха за "Булсатком" още когато сателитният оператор даде заявка да навлезе на пазара на мобилни комуникации, изглежда се сбъдва.

Две седмици след като "Булсатком" остана без bTV заради търговски спор и броени дни преди да изтече срока, даден от TV7 на доставчика да изпълни условията й за нови цени, "Булсатком" получи още един, при това шумен, удар.

Служители на отдел "Икономическа полиция" към СДВР влязоха днес в редакцията на свързваната с "Булсатком" телевизия ТВ+. На сайта на дирекцията беше обяснен и повода: "извършват се процесуално-следствени действия по образувано досъдебно производство в Софийска градска прокуратура. Обект на проверка е частен телевизионен канал в София. Насоката на работа е по линия на данъчни престъпления".

"Това са рутинни действия на прокуратурата и СДВР" коментира зам.-градският прокурор Роман Василев пред "Капитал". Той каза, че "засега" няма задържани лица и че досъдебното производство е образувано по чл.255 от Наказателния кодекс, който криминализира укриването на данъци. Разследването е образувано тази година. Роман Василев каза още, че фирмата не е провервана за нелегален софтуер, каквато информация се появи по-рано.

Маркетинг директорът на Bulsatcom Тинко Тотев не беше наясно какво се случва. "Самите ние не знаем какво се случва в телевизията, която е самостоятелно търговско дружество. В информационните агенции видяхме текстове по темата. За момента не знаем какъв е повода", коментира Тотев.

Служители на TV+ отказват да коментират случилото се, а програмният директор Милена Данева не отговаряше на телефона си.

Опасни връзки

Въпреки, че няма преки доказателства през търговския регистър, каналът ТВ+ е свързан със собствениците на сателитния тв-оператор "Булсатком". Заради ограничение в Закона за електронните съобщения, компанията не демонстрира свързаност с канала, защото ако притежаваш разпространителска мрежа, нямаш право да имаш и телевизия (предприятие, произвеждащо съдържание).

В момента "Булсатком" е в тежки преговори с най-гледания тв канал bTV. Проблемът между двете компании е търговски и е заради настъпили промени в размера на таксите, които bTV иска Булсатком да й плаща за правото да разпространява шестте й канала.

В битката се включи и ТВ7. Каналът, близък до банкерът Цветан Василев, също поведе преговори за нови условия в договора със сателитния оператор. С ултимативен тон от ТВ7 обясниха, че дават срок на Булсатком до петък, за да приемат условията им.

Най-големият проект на кабелния оператор обаче е навлизането на пазара на мобилни комуникации. Компанията има лиценз от КРС за това от повече от година, а отскоро го активизира. Затова и според доста от наблюдателите в сектора сегашните проблеми на старозагорската компания са във връзка именно с тези им намерения. Според тях, "Булсатком" е обект на интерес на новия съсобственик на БТК – банкерът Цветан Василев. Никой официално за момента не потвърждава, че групата около Василев има връзка със скандалите около сателитния оператор.

Повече по темата в "Капитал Daily"

Оригинална публикация 

News7 – нова 24-часова новинарска телевизия

www.vesti.bg | 07.12.2012

CNN ще предоставя експертен опит с включването на новия канал News7 в международната верига на световния новинарски лидер

Нова 24-часова новинарска телевизия в HD формат – News7, ще започне да излъчва през първата половина на 2013 г, като ще използва наземните и салетитни честоти на телевизия BBT, съобщи на сайта си ТВ 7.
Днес президeнтът на Turner Broadcasting System Europe Limited, компанията майка на CNN International, Герхард Зайлер и Николай Бареков, изпълнителен директор на BBT, подписаха споразумение.
С него на News7 се предоставя ексклузивен достъп до видео и новинарските ресурси на CNN. Това включва извънредни новини на живо, репортажи и програми.
News7 ще предостави на CNN достъп до собственото си съдържание от България, създадено от екипите на канала в централата в София и кореспондентската мрежа в страната.
Според условията на споразумението, CNN ще предостави също консултации, обучение и оперативна подкрепа за стартирането на канала, както и за развитието му след това, давайки ексклузивна добавена стойност на споразумението.
Споразумението е първото подобно на територията на Източна Европа, след като българският канал се присъедини към международното семейство на CNN, отбелязват от ТВ7.
"Това споразумение с News7 показва не само непрекъснатия ни ангажимент към развитието на мрежата на CNN, но също нашия интерес да подкрепяме местни телевизионни канали с консултации и обучение, чрез които да предоставят качествен продукт на своята аудитория," коментира Герхард Зайлер.
"Докато News7 ще има пълна редакционна свобода и отговорност към създаваното съдържание, оперативно ние приветстваме възможността да работим с този интересен нов играч на новинарския пазар в България", допълни той.
"Да работим с Turner и да имаме достъп до експертния опит и съдържанието на CNN ще подпомогне News7 да реализира целите си като първата ефирна 24-часова новинарска телевизия в HD формат, която ще бъде лидер в предоставянето на ексклузивно новинарско съдържание на високо ниво", коментира Николай Бареков.
"Безкрайно съм щастлив, че една идея, която възникна в мен преди повече от година, вече е реалност. Уверен съм, че с експертизата на CNN и подкрепата на новия собственик Алегро Кепитъл, News7 ще се превърне в изключителен успех", каза Цветан Василев, инициатор на проекта.
"Ние сме много развълнувани относно съвместната работа с Turner и CNN и изцяло ще подкрепим развитието на новия канал, започнато от предишните собственици", коментира Патрик Мартин, партньор и директор "Медии" в Алегро Кепитъл.

Оригинална публикация 

Петер Хохегер: Моника Йосифова ме запозна със Станишев

www.capital.bg I Зорница МАРКОВА I 17.03.2012

Разследваният в Австрия лобист пред "Капитал"

С какво се занимавате в момента?

Разделих се с PR сферата и се занимавам с производството на био храни и възобновяеми енергийни източници. Фабриката за храните е в Бургенланд, а енергийните проекти са в Румъния и Латвия. За мен сега е важно информацията за моето минало да се преработи.

През 2005 г. започнахме да работим в България. Тогава една млада дама ни покани да създадем фирма в България. Това е Росица Велкова. Нейните аргументи бяха, че след като нашата агенция работи за такъв голям клиент като Telekom Austria (TA), след закупуването на "Мобилтел" в България ще може да работим пак за тях. Тя стана съсобственик и управител.

Преди да говорим за 2005 г., искам да питам друго. Кога за първи път имахте нещо общо с България? 

Аз лично не съм правил нищо в България преди това и дори никога не съм бил там. 

Името ви се свързва с двете сделки за "Мобилтел" (в периода 2002-2005 г. – бел. ред.). 

При самите сделки нямах участие. През 2003 г. Херберт Корд (част от консорциума на Мартин Шлаф, който купи "Мобилтел" – бел. ред.) се обърна към мен и ме попита дали мога да го съветвам. Той искаше да продаде по-късно "Мобилтел" на Telekom Austria. Имаше притеснението, че финансовия министър на Австрия (Карл-Хайнц Грасер – бел. ред.) би имал възражения заради участието на Мартин Шлаф в консорциума, собственик на "Мобилтел". Попита ме дали мога да му помогна и аз го съветвах в продължение на една година.

С какво помогнахте?

Задачата ми беше проста. Трябваше да разбера какво е мнението на финансовия министър и стана ясно, че той е неутрален към тази сделка. Другата задача беше да го информирам какво е мнението на борда на директорите на Telekom Austria. Беше ясно, че Хайнц Зунт и Борис Немшич бяха съгласни, но при другите не беше сигурно. Рудолф Фишер и Стефано Коломбо бяха по-скоро против. Тогава дадох съвета на Корд да махнат Хайнц Зунт от Надзорния съвет на "Мобилтел", защото беше невъзможно да е едновременно в борда на директорите на компанията купувач. Това и стана.

Колко пари получихте за тази консултация?

500 хил. евро.

Вярно ли е, че част от парите са били предназначени за финансовия министър?

Аз лично не съм имал нищо общо с финансовия министър. Имах бизнес партньор – Валтер Майшбергер, и двамата работехме по този мандат. Неговата задача беше да разбере каква беше позицията на финансовия министър и на ÖIAG (държавния акционер в Telekom Austria – бел. ред.) по отношение на сделката. Майшбергер имаше добри контакти към ÖIAG и финансовия министър. Аз осигурих информацията по линия на ТА. С Майшбергер си разделихме хонорара по равно.

Имаше ли спънки от страна на български политици?

Тогава не съм бил в България. Моята задача беше много ясна, изпълних я и получих хонорара.

При сделката между ТА и "Мобилтел" или в подготвителната роля имахте ли някаква консултантска дейност в България или в Австрия?

Не.

Какво стана след това? Как отворихте офиса в България?

Росица Велкова се запозна със служител на моята компания. Той я представи на управителя на Hochegger|Com Дитмар Трумер и разказа, че има много добри идеи и мрежа от контакти. Информираха ме и аз подписах договор с тях. Българският пазар ме интересуваше, защото по това време стана сделката на ТА с "Мобилтел".

Една година по-късно имаше конкурс на външното министерство за търсене на агенция, която да помага за подобряването на имиджа на правителството. Ние кандидатствахме, но не получихме договора, а той беше даден на Шимон Шевес, но малко след това прекъснат.

Така името на нашата агенция мина през медиите. Тогава Моника Йосифова ни се обади и каза, че правителството на всяка цена се нуждае от подкрепа и ни попита дали сме готови да работим за него. За мен това, разбира се, беше чудесна възможност и се съгласих. Тя беше във Виена и каза, че води разговори и с други фирми, но накрая се спря на нас, защото бяхме част от голяма международна група и имахме голям опит в работата си на политическо ниво.

Тогава тя ни покани на разговор, на който ни представи премиера Сергей Станишев. Това беше някъде през 2006 г. На този разговор взех Ернст Щрасер. Той трябваше да каже как се приема България сред европейските министри на правосъдието и на вътрешните работи.

Един уточняващ въпрос. Моника Йосифова беше ли на тази среща?

Тя беше там. Беше и един мой сътрудник – Щефан Крен.

Кой беше още от българска страна? 

Имаше пет-шест души, голяма група. Но не запомних имената им.

Какво стана на тази вечеря?

Ернст Щрасер представи как се гледа на България и какво трябва да се подобри. Това беше подкрепата, която Щрасер ни даде за този договор.

А защо Щрасер го направи?

Защото ние имахме договор с него, че ще получава по 100 хил. евро хонорар на година. В замяна той трябва да е на разположение за консултации за всички наши клиенти. Всички консултанти от нашите фирми можеха да разчитат на съветите на Ернст Щрасер. Този договор продължи две или три години и всяка година той получаваше по 100 хил. евро.

Този договор беше уговорен от моя партньор Дитмар Трумер и той работеше със Щрасер. Аз работех един-единствен път с него и това беше вечерята в България. За нас беше полезно, защото можехме да докажем, че имаме достъп до важни експерти.

Малко след тази вечеря получихме първия договор.

Ернст Щрасер работел ли е за други ваши клиенти?

От моя партньор Трумер знам, че е работел по много други проекти в сферата на имотите, финансите.

Защо Щрасер каза пред анкетната комисия в парламента, че е работел само по един проект и е получил хонорар от 100 хил. евро само за работата си в България?

Не мога да си представя, че е казал така.

Аз бях там.

Възможно е да не се е изразил правилно. За българския проект той не е получил нищо конкретно, защото плащането не е целево. Той имаше фиксиран договор с нас. Той си получаваше парите на всяко тримесечие, но не знам кога точно започна да получава сумите.

Какво правехте по първия договор за България?

Целта ни беше да представим концепцията на премиера на европейско ниво. Преди това проучвахме подробно какво е мнението за България и направихме предложения какво трябва да се прави и върху кои страни трябва да се фокусираме. Организирахме голяма пресконференция в Брюксел. Всички тези предположения, че сме взели хонорари и не сме свършили нищо, не са реалистични.

С кого подписахте първия договор?

Не мога да си спомня точно.

С някое министерство ли беше?

Не помня.

Възможно ли е да е било с "Международен панаир Пловдив"?

Да, най-вероятно е било така.

Защо?

Обясниха ми, че печалбата на панаира влиза в държавния бюджет и по този начин може бързо и без конкурс да се сключи договор.

Кой ви го обясни?

Не мога да си спомня.

Беше ли Моника Йосифова?

Възможно е.

За колко пари беше договорът?

За 500 хил. евро.

Кой ви предложи да вземете фирмата на Йосифова като подизпълнител на тези договори?

Когато тя дойде в началото при нас, й казах, че е важно да имаме контакт към правителството. Въпреки че имахме офис в София, нашите хора нямаха нейния опит и контакти. Казах й, че ако се стигне до съвместна работа, за мен е важно и тя да участва. А и това беше някак си естествено. Тя имаше доверието не само на премиера, но и на други министри – финансовия, европейския…

Между първия и втория договор работехте ли по други политически проекти?

Не.

Как се стигна до втория договор?

Беше ясно, че това е само началото и трябва да има продължение. Тогава трябваше да има конкурс, който отне много време. Ние използвахме времето, за да направим нашите проучвания и се подготвим. Анализирахме всички статии за България, кои са журналистите и ключовите теми и разработихме нашата концепция. На тази база направихме предложението си. Ключовият момент за избора ни беше предложението за Advisory Board, в който включихме важни на европейско ниво хора.

Колко пари получи Моника Йосифова от договорите?

Не мога да си спомня точните суми, счетоводството вече не е при мен. Това, което Моника Йосифова казва (на пресконференцията – бел. ред.) трябва да е вярно.

Каква беше ролята на Карл Блеха в проекта?

Ние имахме борд на съветниците, в който влизаха някои европейски и някои австрийски политици. Членовете знаеха, че няма да взимат големи хонорари, правеха го, за да изграждат контакти. Карл Блеха беше вътрешен министър, познава България много добре, съветвал е няколко правителства. Неговата задача беше да опише как се приемат действията на правителството и какво може да му се предложи.

Имаше ли някакво отношение към вътрешното министерство?

Неговата задача по проекта беше да участва в заседанията и да си казва мнението. Дали по същото време е работел за вътрешното министерство, не знам. Но мога да си представя, че е движел доста проекти в България. Той е женен за българка и ми е разказвал и за негови бизнес проекти. За нас работеше само в борда на съветниците.

Вие работили ли сте за вътрешния министър?

Кой беше той? Не, аз нямах отношение към министрите. Моята връзка беше към премиера. Имаше само един случай, когато се оплаках, че министерството не ни съдейства с даване на информация. Тогава премиерът събра кабинета и казахме на всички какво искаме и от какво имаме нужда. След това нещата функционираха много по-добре.

Кои бяха вашите хора, вашите довереници освен Моника Йосифова?

Най-често работехме с една дама от агенцията на Моника. От моя страна имаше няколко сътрудници.

Когато идвахте в София, с кого се срещахте най-често?

Различно. С Росица Велкова, с клиенти. Винаги, когато идвах в България, се опитвах да си направя среща с "Мобилтел". Ние имахме един малък проект с тях за широколентов интернет. Но иначе за нас вратите бяха затворени. Там беше Батков и той не допускаше никакви агенции, които нарушаваха личния му интерес.

Работили ли сте за сегашното правителство?

Не. Преди изборите имахме контакти с тях за един наш клиент. Това беше ORS, една дъщерна компания на Oesterreichiche Rundfunk. Те имаха интерес към НУРТС и в тази връзка търсехме контакта с ГЕРБ. Тогава не работех с Моника Йосифова, а с Росица Велкова и нашите служители.

Защо ORS се отдръпнаха?

За тях нямаше икономически смисъл.

Сами ли искаха да инвестират и в консорциум с български инвеститори?

Мисля, че се водеха разговори.

С кого?

Нямам представа. Вътрешно аз не бях отговорен за проекта, а моят партньор Трумер, който си говореше с управителите на ORF.

Имахте ли успех при разговорите си с ГЕРБ. Какво постигнахте?

Те не бяха още в управлението, но бяха отворени. Искахме да видим техните нагласи, защото имахме усещането, че при старото правителство предложението на ORF нямаше да мине.

Срещали ли сте се с банкера Цветан Василев?

Какви фирми има той? Има ли медии?

Да

С него се срещахме.

В каква връзка? 

Не мога да се сетя. Срещата беше организирана от Росица Велкова. Тя беше близка до ГЕРБ, работела е за кмета на София.

За какво си говорехте на срещата?

Не мога да се сетя. Може да е било във връзка с ORF, а може и от желанието ни да имаме контакт към ГЕРБ.

Знаете ли дали някой политик в България е получавал пари за нещо, свързано с ваши клиенти?

Мога да ви кажа едно. И там, и в Австрия, няма нито един политик, който да е получил пари в смисъла на подкуп. Никога не сме плащали за извършването на услуга. Когато австрийски бивш политик е получил пари от нас, то е защото е работел за нас. Навсякъде по света е нормално бивши политици да започват работа в лобистки компании или консултанти. От нас нито един политик в България не е получил пари.

Имало ли е бивши политици в България, които са работели за вас?

Аз не се сещам, но е възможно Росица Велкова да е работила с някого. Тя не беше длъжна да ми казва, тъй като беше както управител, така и съдружник.

Как изглежда вашият бизнес модел?

Ще ви дам един пример. Имахме договор с Philip Morris да работим за удължаване на duty free регулациите в Австрия. Трябваше да убедим правителството да не гласува срещу това. Казахме си, че трябва да намерим някого, който има личен интерес тези регулации да бъдат удължени и в същото време може с аргументи да повлияе на правителството. Отидохме при Ники Лауда. Той видя, че от своя 35 млн. шилинга приход 5 млн. идват по линия на duty free. Тогава той отлетя нанякъде заедно с канцлера и финансовия министър. Успя да ги убеди и Австрия не гласува против удължаването.
Нашият модел е да намерим правилния подход към тези, които вземат решения, и да им дадем убедителни аргументи.

Как се чувствате, когато всички ви сочат с пръст и ви наричат крал на корупцията?

През 2009 г., когато всичко започна, за мен беше шок. В живота има такива ситуации, в които човек си прави равносметка и или разбира, че е направил грешка, или продължава по същия начин. Аз погледнах собствените си грешки и направих анализ за себе си. Тогава човек придобива сигурност и може да промени нещо. Затова днес се чувствам спокоен. И се радвам, че всички в момента говорят за корупция. Защото какво е корупция? Политическите партии непрекъснато отиват при бизнеса и казват: "Помогни тук, помогни там". А когато всичко излезе на повърхността, вдигат ръце и казват, че нямат нищо общо. Политиката трябва да остави бизнеса на спокойствие.

Кои бяха вашите грешки?

Играх с инсайдери. Когато човек е част от системата, получава възможност да работи по проекти и да печели пари. Много малка част на света има възможност да печели пари и чрез това богатите стават все по-богати, а бедните – по-бедни. Тази система не може винаги да функционира, ще дойде момент, в който ще се срути. Аз играх няколко десетилетия и сега казвам, че това не беше правилно.

—————————————

Политическите мутации на аферата "Хохегер"

Урок по политическо използване. На това бяхме свидетели през изминалата седмица, след като медиите в България подхванаха историята за австрийския лобист Петер Хохегер и неговата дейност в страната. Хохегер в момента е разследван в Австрия за цялата си работа през последното десетилетие със съмнение за корупция на политици. Като част от това разследване се проверява и всеки негов проект в България.

След като стана ясно, че австриецът е работел по проекти за правителството на Сергей Станишев, а част от парите са се връщали обратно през фирмата на сегашната му приятелка Моника Янова, историята придоби невиждани мутации. Търсенето на отговорност беше заместено от напълно безсмисления въпрос кой пуска това. Политическите опоненти започнаха да се подозират взаимно, а след това и открито да се обвиняват в злонамереност. Бившият премиер Сергей Станишев заподозря управляващите в опит да отклонят вниманието от себе си заради скандала с бонусите. Премиерът Бойко Борисов прехвърли топката към бившия президент и сегашен конкурент на Станишев – Георги Първанов. Последният я върна при премиера.

Земеделският министър от своя страна намери обяснение на драмата с високите цени на яйцата. Тя била, за да се отклони вниманието от аферата "Хохегер".

След това дойде ред на вътрешния министър Цветан Цветанов, който реши да използва случая за натрупване на позитиви и се обяви за свикването на парламентарна анкетна комисия. Тя трябва да разследва дейността на австрийския лобист в България и отношенията му с политиците.

В средата на седмицата историята ескалира. На специално свикана пресконференция Моника Янова показа договорите си с австрийския лобист. Тя призна, че е работила с него, и разкри детайли от отношенията им. Част от тях. На пресконференцията Янова се извини, че е скрила факти от "Капитал". "Смятам, че изневерих на свой професионален принцип да казвам винаги истината, когато казах, че нямам договори с Хохегер, и това беше грешка. Искам да поднеса официално извиненията си на колегите от в. "Капитал", защото отговорих неправилно и се опитах да спестя факти", заяви Янова.

Последва нова фаза, която подозрително прилича на отвръщане на удара, като фокусът се измести върху ГЕРБ. Сайтът offnews.bg представи управителя на компанията на Хохегер в България – Росица Велкова, като един от учредителите на ГЕРБ и съавтор на управленската програма. Информацията бързо обиколи медиите и постави черна точка в полето на управляващата партия. ГЕРБ разпространи официално съобщение, в което се дистанцира от бившата приближена на Хохегер.

В интервюто, което австрийският лобист Петер Хохегер даде на "Капитал", става ясна неговата версия за това какво точно е правел в България, кой го е довел и с кого си е общувал. От него се вижда, че вероятно пак има укрити подробности. Разказът на австриеца е добър повод политическата употреба да спре и да се наблегне на фактите.

Оригинална публикация

Пеевски прибави и в. “Новинар” към медийната си империя

www.mediapool.bg I 9.03.2012

Вестник “Новинар” е с нов собственик от края на февруари – “А. Е. Бест съксес сървисис България”, става ясно от справка в търговския регистър. Регистрираното в Холандия дружество е близко до Делян Пеевски и банкера Цветан Василев, според публикация във в.”24 часа”. Неофициално хора свързани със сделката потвърдиха пред Mediapool, че новият купувач е Пеевски. Той не беше открит за коментар.

В началото на ноември 2011 г. “А.Е. Бест съксес сървисис България” стана собственик на музикалната телевизия The Voice и четири радиа – Magic, The Voice, “Витоша” и “Веселина”.

Управител на регистрираното в Холандия дружество е Гергана Данова. Миналата година тя напусна Нова телевизия и отиде в “Интерактив медиа сървисис”, която прави всички тв игри с есемеси и също се свързва с групата на Делян Пеевски.

Официално Делян Пеевски не фигурира сред собствениците на ИПК “Родина”. Дружеството издава вестниците “Монитор”, “Телеграф” и “Политика”. Председател на редакционния съвет е Ирена Кръстева, майката на Пеевски, която от известно време е извън България – твърди се, че се подвизава в Брюксел, където издава бутиков безплатен англоезичен вестник, който се разпространява в европейски институции и има за цел да създава позитивен имидж на управлението у нас.

Групата е собственик още на вестниците "Засада", "Борба", "Меридиан мач" и телевизиите ТВ7 и ББТ.

С името на Пеевски се свързват и вестниците "Уикенд", "Шок" и "Контра", както сайтовете Вnews и "Всеки ден", но в регистрите и системите за фирмена информация няма такива следи.

Неофициално се твърди, че Пеевски стои зад новите съдружници в “Стандрат”, които влязоха през лятото на миналата година, както и че има дял в започналия да излиза от 2012 г. в. ”Преса”.

Пеевски държи и 80% от разпространителската вестникарска мрежа по неофициални данни, писа в.”24 часа”. Депутатът от ДПС е сочен от хора в този бизнес за действителния собственик на разпространителските дружества "Близнаци", "Сенатор", "Оларт", "Национална дистрибуция", БИС – Бургас,"Камекс". През март 2011 г. в медиите се появиха информации, че е закупил и две от най-големите фирми в бранша – "Прес" ООД и "Братя Герини". “Прес” контролира разпространението на вестници по морето, а “Братя Гергини” – в Пловдив и цяла Южна България.

В средата на февруари 35 издатели се обединиха в Български медиен съюз. В него влязоха предимно медиите, контролирани от Пеевски. Сред учередителите са още “Санома Блясък”, на Димитър Друмев, Красимир Гергов и Светлана Шаренкова.

Оригинална публикация

Огнян Стефанов купен от ДПС

в. Галерия | Румен БАЛКАНСКИ | 25.08.2011

Още 3 медии влязоха в информационния консорциум на монополиста Делян Пеевски. Според отлично запознати източници това са вестник Торна-до" и "Шоу" и електронната медия LIVENEWS.

Кадърът на ДПС Пеевски и неговият финансов благодетел Цветан Василев съвсем умишлено контролират изданията, без официално да обявяват присъствието си в медиите.
Поради надигащото се недоволство от монопола на медийния холдинг на Делян Пеевски бизнесменът е избрал нов подход за контрол върху последните си придобивки. Това ставало чрез специални договори между продавач-купувачи, осъществявани под легитимността на банкови операции.
Първи от изброените медии в ръцете му попада вестник "Торнадо", 40% от който вече са собственост на Корпоративна търговска банка, независимо от факта, че издателят на вестника Огнян Стефанов се води едноличен собственик. За тези 40% Стефанов получава в брой две плащания от 120 000 лева веднъж през март и още 130 000 лева през май лично от собственика на банката Цветан Василев.
Втората медия, която попада в лапите на монополиста Пеевски, е вестник "Шоу". Според запознати един от основните първоначални посредници между собственика на вестника Георги Илиев и Пеевски и Василев е депутатът от БСП Атанас Мерджанов. Той е дългогодишен приятел на собственика на Корпоративна търговска банка и изцяло се ползва с неговото доверие и протекция. Самият депутат на БСП от Ямбол беше един от най-важните хора на столетницата в миналия парламент. Свидетели разказват, че по това време Мерджанов открито лобирал за Корпоративна търговска банка, което помогнало в нея да се окаже скандално голям процент от държавните пари и плащания.
Първоначално собственикът на "Шоу" Георги Илиев бил против продажбата и прякото обвързване с консорциума на Пеевски. Когато обаче тиражът на "Шоу" и другите вестници в групата на Илиев започнал сериозно да пада, а на пазара предстояло да се появят още 2 нови издания
Илиев склонил да се раздели с около 50% от "Шоу".
За разлика от Стефанов той спазарил доста по-добре половината от най-оборотния си вестник. Според мнозина той е прибрал близо 1 милион лева от сделката.
Последната и най-нова медия в групата на Делян Пеевски и Цветан Василев е масово рекламираният в последно време новинарски интернет сайт LIVENEWS. В него обаче, за разлика от предните две медии, новите акционери директно придобили контролния пакет на медията, като закупили над 70% от собствеността й. Както и при предните два вестника обаче, и в интернет сайта LIVENEWS Пеевски и Василев съвсем умишлено останали напълно анонимни.
Пеевски пък, освен че си построи нов 24-часово охраняем тунел-изход от сградите на комплекс "Родина" с цел да има алтернативен път за бягство при опит за атака или покушение срещу него, главно се занимава с това да води дълги и безсмислени всекидневни обеди със своя най-добър приятел и водещ от ТВ7 Николай Бареков. За целта медийният олигарх закупил ресторант в малката уличка под "Интерфорум" срещу хотел "Хемус", където почти всеки ден заедно с Барека обядват избрани деликатеси, полети обилно с отлежали вина. Безумието на Пеевски стигнало дотам, че ресторантът, който до съвсем скоро бил един от най-оборотните в района, в момента въобще не работел за външни клиенти а отварял врати единствено за обедите и вечерите на своя нов собственик и неговия верен шут. Джиповете и няколкото коли с охрана редовно причинявали невиждани задръствания,което принудило жителите на квартала да напишат протестно писмо до кмета на "Лозенец".
Естествено, нищо не последвало.

Стр. 5

Накрая винаги идват те

www.pari.bg | Ивана Петрова | 27.06.2011

Имената на Цветан Василев и Ирена Кръстева изплуваха и от последната медийна сделка – продажбата на сайтовете еcon.bg и stat.bg

Гари Линекер каза отдавна, че футболът е проста игра – два отбора от по 11 играчи, 1 топка, 1 съдия, 90 минути… и накрая германците печелят. Ситуацията на пазара на медии в България започва все повече да изглежда така – понякога има сделки, почти никога няма печалба, никой обаче не фалира и… накрая идват Ирена Кръстева и Цветан Василев. Имената им се появиха и при продажбата на сайтовете econ.bg и stat.bg. И както в повечето случаи досега, де юре купувачите са само свързани с тях, но новите им служители много добре знаят за кого работят вече.

Поредната случка

Центърът за икономическо развитие продаде икономическия сайт econ.bg и статистическия портал stat.bg. Купувачът е "3Бей.БГ" АД, които притежават шумно рекламирания iNews.bg. и по-слабо популярните Sporta.bg, Jenite.bg, FitWell.bg, Sever.bg и Izlizam.bg. Всичко изглежда като обикновена сделка в интернет бизнеса. Нищо особено, просто поредната медийна група, която обогатява портфолиото си от продукти. Но както в повечето случаи от последните три години, продажбата стана повод имената на едноличния собственик на "Нова българска медийна група" Ирена Кръстева и на мажоритарния собственик на Корпоративна търговска банка Цветан Василев отново да станат актуални.

Защо продадоха сайтовете

Двата портала принадлежаха на Центъра за икономическо развитие (ЦИР). Георги Прохаски, председател на ЦИР, коментира сделката като чисто финансова заради нуждата от средства за центъра. "Като неправителствена организация имаме нужда от пари", обясни той пред в. "Пари". Интересното тук е, че двата портала не са били обявени за продажба, в която да има наддаване или конкуриране. От iNews.bg, който е собственост на дружеството "3Бей.БГ" АД, сами са им предложили да ги вземат в групата си. "Тъй като еcon.bg и stat.bg бяха самотни, те имаха нужда да станат част от медийна група. Така ще се развиват и професионално ще се занимават с тях. На нас ни е трудно да подходим пазарно и да ги развием", обясни Георги Прохаски. Според него екипът на econ.bg отива на работа в "3Бей.БГ", а центърът продължи да поддържа stat.bg. Цената на сделката остава неясна и Прохаски заяви, че няма да бъде обявена публично.

Кои са тримата бейове в "3Бей"

Притежател на iNews.bg е дружеството "3Бей.БГ" АД. Справката в Търговския регистър показва равна собственост в "3Бей.БГ" между Спорта.БГ и "Никкомерс 01". Присъствието на "Никкомерс 01" в собствеността на "3Бей.БГ" е интересен детайл. През януари тази година се реализираха няколко борсови сделки с акции на фонда за земя "Агро финанс". "Никкомерс 01" ЕООД е собственост на Николай Георгиев Николов, който участва в управлението на "3Бей.БГ". Корпоративна търговска банка на Цветан Василев има 7.84% от капитала на "Агро финанс", но в средите на посредниците се приема, че чрез "Никкомерс 01" тя контролира и неговите 30.35%.
По този начин дружеството, което притежава iNews.bg, се оказва свързано с Цветан Василев. КТБ е не само финансовата институция, в която "3Бей.БГ" държи учредителния си капитал, но е финансирало изкупуването на вестници от Ирена Кръстева.
Официално Василев е бил само и единствено консултант при сформирането на австрийския фонд, който купи ТВ7. Работещи в телевизията твърдят, че той контролира медията и одобрява бюджета й.
Капиталът на "3Бей.БГ" е 1 млн. лв. На 8 юли обаче ще се проведе общо събрание на акционерите, където ще се гласува точка от дневния ред, която ще увеличи капитала му до 5.86 млн. лв. За целта ще се емитират 4 860 000 акции с номинал 1 лев. В поканата за общото събрание прави впечатление, че новите акции ще бъдат записани в офшорната компания Matterhorn Fund LTD, която е регистрирана на Британските Вирджински острови.

И пак Ирена Кръстева

Изключително трудно е да се говори за медии и тяхната собственост, без в един момент да се стигне до Ирена Кръстева и нейната "Нова българска медийна група". В петък, часове след обявяването на продажбата на двата сайта, econ.bg публикува новината, че вече е собственост на бившата шефка на спортния тотализатор. "Един от най-старите икономически сайтове в България – еcon.bg, вече е собственост на свързваната с бившата шефка на спортния тотализатор Ирен Кръстева и нейния син и бивш депутат от ДПС Делян Пеевски фирма "3Бей.БГ" АД. В момента компанията е собственик на група от сайтове, сред които iNews.bg., "се казва в статията на сайта. Няколко часа по-късно статията беше свалена и на нейно място стоеше официалното изявление, което обявява сделката. Самото премахване на материала говори, че е засегнало нечий интерес и някой не е бил доволен от написаното – а именно, че "3Бей.БГ" е близо до Ирена Кръстева. Лили Бончева, главен редактор на econ.bg, коментира, че не знае за каква статия става въпрос и не е запозната нито с качването й, нито със свалянето й.
В петък следобед редакцията на Investor.bg получи опровержение от икономическия портал: "еcon.bg не е правил внушения за собствеността на iNews или за връзки на сайта с различни политически партии или физически лица. Информацията, която циркулира в интернет пространството, е цитирана погрешно като излязла от еcon.bg.", се казва в писмото. Кой тогава е качил статията и защо е цитирал именно Ирена Кръстева като купувач на медиите? Направеният от в. "Пари" скриншот ясно показва, че новината е била на сайта им заедно с датата и часа на публикуването й.

Необходимите въпроси

При всяка медийна сделка в последните години собствеността и влиянието стават все по-мътни. При внимателно проследяване на фирмите около участниците в сделките все излизат и преки връзки помежду им. В официалната информация за сделката се казва, че придобиването на двата сайта е част "от стратегията на "3Бей.БГ" за разрастване на българския пазар, чрез закупуване на водещи информационни сайтове". Въпросът е кой е истинският собственик на голяма част от медиите, защо използва никому неизвестни фирми за това и какво става със свободата на словото. За съжаление само последният въпрос има отговор и той не е приятен.

Оригинална публикация

Съсобственик в inews.bg е купил 10.5% от “Агро Финанс”

в. Пари | 25.01.2011
 
Дял от 27% в агрофонда наскоро придоби Корпоративна търговска банка
 

Неизвестното дружество "Никкомерс 01" ЕООД е купило 10.46% от капитала на "Агро Финанс" АДСИЦ. Това стана ясно от съобщението на един от най-големите фондове за имоти на фондовата борса до инвестиционната общност. Сделката най-вероятно е сключена на регулирания пазар на БФБ на 14 януари, когато мина поредният голям пакет книжа на фонда за имоти.

Купувачът и медиите
Справка в Търговския регистър показва, че едноличен собственик на "Никкомерс 01" е Николай Николов. За 2009 г. дружеството има 1.3 млн. лв. приходи, а за 2008 г. оборотът е бил 2.7 млн. лв. Печалбата намалява от 402 хил. лв. през 2008 до 166 хил. лв. през 2009 г. "Никкомерс 01", което се занимава с търговия, внос, износ, хотелиерство и ресторантьорство, е собственик и на медия. Дружеството има 50% от капитала на "ЗБей. бг" АД, което от своя страна е собственик на информационния сайт inews.bg. Другите 50% в медията са на "Спорта.бг".

Засилена търговия
Засилената търговия с акции на "Агро Финанс" започна през октомври, когато мажоритарният собственик на Корпоративна търговска банка АД – "Бромак" ЕООД, купи 6.97 млн. акции на фонда, или 21.63% от капитала. Два месеца по-късно дружеството, което е собственост на Цветан Василев, продаде акциите си именно на КТБ. Трезорът успя да купи общо 27.4%. По този начин банкерът навлезе и в бизнеса със земеделска земя. Така големите сделки с акциите на агрофонда през октомври и декември миналата година се оказаха вътрешнофирмени за групата компании около КТБ.

Стр. 11

 

“Форбс” избра най-влиятелните наши предприемачи

в. Труд | 11.11.2010

Бойко Борисов: Никога няма да се върна в бизнеса

"Форбс" – американският флагман на бизнес списанията, дебютира с българско издание. Сега списанието се издава по лиценз в 11 страни, България е №12.
Акцентите в пилотния брой са два: интервю с премиера Бойко Борисов и списък на най-влиятелните български предприемачи (всички имена – виж вдясно).
"Няма да се върна никога в бизнеса" – категоричен е Бойко Борисов пред главния редактор на изданието Йордан Матеев. Премиерът споделя откровено, че "след политиката ще си умра. Не остават много години живот, че човек да прави такива планове".
Министър-председателят признава, че у нас има много бизнесмени, които честно и почтено си плащат данъците. Но има и крадци с бели якички, които най-много врякат, а акумулират огромни печалби от обществени поръчки със завишени цени и ниско качество.
В листата с най-влиятелните наши предприемачи са включени 21 имена. Дамите са само две. За половинката на Бойко Борисов – Цветелина Бориславова, пише, че превръща в злато всичко, до което се докосне. А за Петя Славова – че управлява парите по-добре от много мъже.
Братята Пламен и Атанас Бобокови са представени като българския аналог на Тео и Карл Албрехт (Aldi) и братята Саачи, основатели на една от най-големите рекламни агенции в света.
Братята меценати – така са определени Йордан и Динко Диневи.
Огнян Донев е немският възпитаник, Сашо Дончев – бизнесменът, който сплотява критиките, а енергийният бос Богомил Манчев – човекът на атома.
Цветан Василев е представен като банкер с усет за медии, а Красимир Гергов направо като човека медия.
Един сплотен тим – така изданието представя триото Иво Каменов, Марин Митев и Тихомир Митев от групата "Химимпорт" и основатели на охранителната фирма ТИМ. Колоритният Младен Мутафчийски е определен като Господин Разнообразен, а Симеон Пешов като строител в модерна България.

Стр. 29

————————————————————————————————-

Представяне на най-влиятелните български предприемачи със собственост в медии според списание FORBES:

Петролният капитан

Митко Събев държи голяма част от акциите в един от най-мощните холдинги в България

Господин Разнообразен

Историята на един екзотичен бизнесмен (Младен Мутафчийски)

Бизнесменът, който не спестява критиките

Сашо Дончев катери бавно стълбичката на успеха и затова знае цената му

Човекът медия

Красимир Гергов е предприемачът с най-силно влияние в българските медии

Банкер с усет за медии

Цветан Василев съчетава добър финансист и добър дипломат

Банкер с усет за медии

сп. Forbes | 11.11.2010

Цветан Василев съчетава добър финансист и добър дипломат

Председателят на Надзорния съвет на Корпоративна търговска банка (КТБ) Цветан Василев започна да се появява по-често в медиите през 2008 г. В банковия свят на България обаче авторитетът му е познат от много години. Той започва бизнеса си с финансово-брокерските къщи "Бромак" и "Фина С", които основава през 1992 г. През 1995 г. става началник-бюро "Валутни операции и ликвидност" в Централна кооперативна банка, през 1997 г. се издига до член на борда на директорите, а от 2000 г. е изпълнителен директор на банката. Към момента чрез фирмата "Бромак" Василев държи 57.29% от капитала на КТБ. Други 30% от акциите са в ръцете на фонд "Генерален държавен резерв" на Султаната на Оман, който ги притежава непряко чрез "Бългериън Акуизишън Къмпани".
Освен в банкирането Василев е активен и в застрахователния бизнес. Той е председател на Надзорния съвет на дружество "Виктория".
Василев учи външна търговия в гр. Лодз, Полша, а през 1985 г. завършва международни икономически отношения във ВИИ "Карл Маркс" (сега УНСС). С оглед на образованието му става ясно защо банкерът съчетава добър финансист с добър дипломат.
С кредити от КТБ са финансирани повечето от сделките на "Нова българска медийна група" – фирмата, която държи вестниците "Монитор", "Телеграф", "Политика", "Меридиан Мач", "Засада" и "Борба", както и телевизия ВВТ. Василев няма акционерно участие в медиите и казва, че само за известно време е бил съсобственик.
Цветан Василев също така помага за една от последните големи медийни сделки. През май 2009 г. "България медия холдингс" – инвестиционен фонд, базиран в Австрия, стана собственик на TV7. В официалното съобщение за сделката Василев беше посочен като финансов консултант, който представлява интересите на собствениците.
Банкерът е активен и в процеса на дигитализацията на българския ефир. Той е представител за България на кипърската компания Mancelord Limited. Тя от своя страна държи половината от "НУРТС България", която има два от шестте лиценза за мултиплекси – компаниите, които технически ще осъществяват разпространението на сигнала на цифровизи-раните телевизии.
Василев е известен и като спонсор на различни спортове и меценат. Той е в управата на федерациите по бридж и самбо, а чрез КТБ награждава българи, станали световни или европейски шампиони. Банката има и проекти в Софийската национална опера, както и в много университети. КТБ е и четвъртата най-добра публична компания според класацията "Дневник 100".

Стр. 119