Издателят на “Преса” и “Тема” има нов собственик, марките – не

www.capital.bg I 10.07.2015г.

Акциите на издателското дружество са прехвърлени на компания, свързана с Бисер Лазов – бившата дясна ръка на Цветан Василев, който сега се приема за част от лагера на Делян Пеевски

"Обединени свободни медии" АД – дружеството, издател на "Преса" и "Тема", има нов собственик. Това става ясно от съобщение на страницата за бизнес новини във вестника, според което акционерите Тошо Тошев и Валери Запрянов са прехвърлили акциите от капитала си на "Интегрирани пътни системи" АД. Компанията се свързва с Бисер Лазов – бившата дясна ръка на собственика на КТБ Цветан Василев, който сега се приема за част от лагера на депутата от ДПС Делян Пеевски.

Издателите са съобщили, че прехвърлянето предстои да бъде вписано в Търговския регистър, като информацията за новия собственик ще бъде декларирана по реда на Закона за задължително депозиране на печатни и други произведения. Това означава, че в рамките на един месец след смяната на собственика това трябва да бъде вписано и в регистъра на министерството на културата.

Новият собственик

През май Националната агенция за приходите наложи запор върху акциите, които "Интегрирани пътни системи" притежава в производителя на цигарени филтри и опаковки "Юрий Гагарин" заради съмнение, че то няма да плати публично вземане за 13 млн. лв. Предварителна обезпечителна мярка бе наложена и на мажоритарния собственик в "Интегрирани пътни системи" – "Евробилд проект".

Дружествата гравитираха в орбитата на Корпоративна търговска банка (КТБ) и нейния мажоритарен собственик Цветан Василев и са поредните, срещу които данъчните предприемат активни действия с мотива, че има риск да не преведат дължими към бюджета плащания. За разлика от други подобни запори на НАП, в случая с "Интегрирани пътни системи" приходната агенция този път се позовава на ревизия и открита конкретна щета за бюжета.

В началото на годината по молба на "Интегрирни пътни системи" в Софийски градски съд е образувано дело за несъстоятелност на "ГАРБ Аудиенс Рисърч".

Инфраструктурната компания беше финансирана от КТБ и след затварянето на банката се приемаше че е останала под контрола на Цветан Василев. Последните промени около нея обаче показват, че надмощие там в момента има лагерът на бившия партньор на банкера – депуатата Делян Пеевски.

Медии под преса

Още миналото лято бе публикувана информация, че три фирми, свързани с банкера Цветан Василев, които са сред едрите кредитополучатели от КТБ – "Сайга консулт", "Булит 2007" и "БГ корпорейшън", са отпуснали общо 34 млн. лв. към фирмите, които издават "24 часа", "Труд", "Преса", "Тема", "Струма", сайта blitz.bg и т.н.

Въпреки че формалният контрол на финансиращите дружества е бил у банкера, по думите на един от издателите бенефициенти полученият заем представлявал "акционерното участие на Пеевски".

Неслучайно, предвид тази финансова вакханалия, година след затварянето на банката не е ясно кой е собственикът зад изброените издания. Задлъжнели, в повечето случаи работещи на оперативна загуба, единственото, което изброените издания могат да заложат, за да продължат съществуването си, е редакционната си политика – в зависимост от това кой формално държи вземането по отпусканите от КТБ пари и кой иска да финансира текущата им дейност. В повечето случаи това е непрозрачно за публиката.  

Фирмата-кредитор на "Обединени свободни медии" – "БГ Корпорейшън" заведе дело за откриване на производство по несъстоятелност срещу длъжника си. От документ по делото, подаден от "БГ корпорейшън" в края на миналата година, става ясно, че "от обикновената съпоставка между текущите активи и пасиви е очевидна неплатежоспособността на длъжника. Размерът на текущите пасиви надвишава активите с над 100%, същевременно пасивът се е увеличил от 1.6 млн лв. до значителните 8.4 млн. лв. в сравнение с предходната година. Налице са непогасени задължения към персонала и държавата. Притеснителен е фактът, че основните парични потоци постъпват от предоставени заеми, така дружеството е получило заем от 6 млн. лв. през 2012 г., от които са погасени 18 000 лв."

Преди една година Валери Запрянов и Тошо Тошев учредиха ново дружество – Прес Медиа АД, което днес държи правата на марката "Преса".

Оригинална публикация

 

“Преса” и “Тема” имат нов основен собственик

в. Капитал Daily | Весислава АНТОНОВА | 15.05.2012

Presse-, Televisions- und Communications-Beteiligungs е с дял от 28% и във вестник "Труд" 

Издателят на вестник "Преса" и списание "Тема" – акционерното дружество "Обединени свободни медии", обяви, че има нов мажоритарен собственик. Това е швейцарската компания PTC- Presse-, Televisionsund Communications-Beteiligungs AG. Собственик на дружеството е Харалд фон Зеефрид. "Преса" го представя като швейцарски бизнесмен и консултант в областта на медиите. Зеефрид е също акционер и в дружеството, издател на вестник "Труд" – "Медиа холдинг", където в момента има дялово участие от 28%, показва проверка в Търговския регистър. Той влиза и в съвета на директорите на "Медиа холдинг". В списъка на акционерите на компанията швейцарският бизнесмен фигурира още от 1999 г. – времето, в което немската вестникарска компания ВАЦ притежаваше двата водещи всекидневника "Труд" и "24 часа". ВАЦ продаде българския си бизнес през 2010 г., но Харалд фон Зеефрид запазва своя дял. Въпреки че швейцарският инвеститор има участие в две медийни компании на българския пазар, за сделката с "Преса" не е искано разрешение за концентрация от КЗК.

Точните дялове все още не са известни

Преди да бъде обявена промяната в собствеността, акциите в дружеството "Обединени свободни медии" бяха поравно разпределени между Тошо Тошев и Валери Запрянов (50-50%). Днес те двамата остават миноритарни акционери, става ясно от публикуваната информация в "Преса". До редакционното приключване на "Капитал Daily" те не пожелаха да коментират какво е новото дялово разпределение в дружеството. В сектора се коментира, че новият мажоритарен собственик Presse-, Televisions-und Communications-Beteiligungs AG е придобил 70%, а останалите са разпределени между Тошев и Запрянов.
Какво е действителното дялово разпределение обаче ще стане ясно до седем дни. Такъв е законовият срок, в който издателите трябва да декларират пред Министерството на културата променената собственост. Това условие е заложено в Закона за задължително депозиране на екземпляри от печатни и други произведения. В карето на "Преса" (до вчера -понеделник, бел. ред.) не фигурираше името на новия собственик.

Защо се прави

Пред собствения си вестник главният редактор на "Преса" Тошо Тошев коментира: "Смятам, че подобна чужда инвестиция в българската преса е гаранция за професионална и свободна журналистика." Важна причина за решението ми бе дългогодишното познанство с г-н Тошо Тошев, с когото сме съдружници от 1999 г. в "Медиа холдинг", обоснова покупката си новият собственик Харалд фон Зеефрид. В интервю пред "Преса" той коментира още, че в бъдеще "ще се стигне до концентрация на медийния пазар и ще съществуват само няколко силни и мощни издателски групи. Кризисните тенденции все още не са преодолени, сами виждате какви трудности изпитват всички издания по отношение на рекламния пазар. Затова не мога да прогнозирам кой ще успее да оцелее в тези, бих казал, катастрофални за медиите условия", е мнението на новия мажоритарен собственик в "Преса".
PTC се занимава с "медийни консултации" в цяла Европа и е собственик и на популярното хърватско списание "Национал", пише "Преса". Информацията за дружеството в интернет обаче е оскъдна и няма информация за дейността му.
"Преса" излезе на пазара в началото на годината с амбицията да изостри конкуренцията в сегмента на всекидневните издания. Появата на изданието обаче съвпадна и с увеличаване на напрежението между издателите. След раздялата на Тошо Тошев с "Вестникарска група България" той оглави не само нов вестник, но и бе в основата на учредяването на нов медиен съюз, което засили разделението на вестникарския пазар.

Стр. 15 

Свободата като програмна платформа

в. Преса | Тошо ТОШЕВ | 03.01.2012

Да, така е, няма да има програмна платформа. Тя се съдържа в самата думичка "свобода". Смисълът, заложен от цивилизацията в явлението "преса".

Едно творение на чобека, излетяло от тъмната дупка на XV век, дари Йоханес Гутенберг с безсмъртие. Чрез магията на своята преса германският златар завеща на човечеството машината за превръщане на думите в реална сила. Така даде и името на всички вестници едновременно – преса. А ние му сложихме една главна буква и го превърнахме в име на нашия вестник – "Преса".
Така че, каква ти програмна платформа почти шест века по-късно!
В по-модерните времена отлично я е изрекъл третият американски президент Томас Джеферсън (1801-1809): "Аю се налага да избирам дали да има правителство без вестници, или вестници без правителство, без да мисля, ще избера второто." (Да му се чуди човек на акъла – как може тогавашният Бойко Борисов на Щатите да напише това!?)
А може би затова – защото пресата носи на своите хартиени криле свободата, нещо повече – добрата преса всъщност е самата свобода. И предпоставка държавата да става могъща.

Стр. 1

Тошо Тошев събира екип за нов вестник

в. Капитал | 22.09.2011 

Слуховете, че Тошо Тошев ще прави нов вестник, се оказаха верни. Три независими източника на "Капитал" потвърдиха, че бившият главен редактор на "Труд" събира екип за нов проект. Първоначално той ще стартира като новинарски сайт, след което по сергиите ще се появи и хартиена версия. Редакцията на новото издание ще се помещава под наем в сградата на ЦУМ, която е собственост на бизнесмена Георги Гергов. Все още не е обявено как ще се казва вестникът , който ще се появи на пазара след Нова година. Сигурно е само, че повечето журналисти в него ще са бивши кадри на "Труд". Тази седмица още няколко души от бизнес отдела на всекидневника начело със завеждащия го Пламен Енчев са заявили, че напускат, за да се присъединят към новия проект на Тошо Тошев.
Самият Тошо Тошев излезе от "Труд" в края на август, посочвайки като основен мотив "несъгласие със стила на ръководство на пресгрупата". В няколко интервюта той даде да се разбере, че е обиден на собствениците Огнян Донев и Любомир Павлов за това, че е бил свален като главен редактор след продажбата на вестника от предишния издател – германската група ВАЦ. Тогава Тошев отрече да работи по нов проект и заяви, че плановете му за близкото бъдеще са свързани с издаването на третия том от неговите мемоари.
Справка в Търговския регистър обаче показа, че в началото на септември Тошо Тошев е регистрирал ново дружество, наречено "Обединени свободни медии" АД, чийто предмет на дейност включва "издателска и разпространителска дейност и търговия с печатни произведения". Акционери в него с равен брой акции са той и Валери Запрянов, главен редактор на сп. "Тема". То е регистрирано на домашния адрес на Тошо Тошев, което също е косвено доказателство за това, че бившият главен редактор на "Труд" планира завръщане на медийния фронт.

Стр. 39