в. Пари | Георги ПАНАЙОТОВ | 24.01.2011
Максимата на компанията за безплатни онлайн игри е, че в бизнеса и във войната всичко е позволено
За по-малко от три години една малка фирма успя да се превърне в мултинацио-нална компания на гърба на най-популярната социална мрежа Facebook. Zynga стана нарицателно за масови безплатни игри в интернет, обект на десетки съдебни дела и отново дефинира максимата, че в бизнеса и във войната всичко е позволено.
Старт
През последните 5 години уеббазираните игри се развиха като отделен сегмент на гейминг индустрията на фона на типичните за нея конзолни и РС заглавия. Няколко компании виждат потенциал в тях и веднага се насочват към най-популярната платформа, на която да ги развият – социалните мрежи. Потребители приемат добре новите приложения и се оказва, че са готови да платят за виртуални стоки, като съвсем официално се открива пазар за такива.
Започва вълна от създаването на фирми разработчици на онлайн игри и тенденцията големите гейминг компании да развиват или да купуват подобни. Zynga се появява на пазара през 2007 г., но едва през 2008 г. след отпуснато финансиране на стойност 29 млн. USD няколко компании (най-голямата сред които Kleiner Perkins Caufleld & Byers) разгръщат бизнеса си. Закупуват една от най-популярните в социалните мрежи игри – YoVille, а основният им таргет са MySpace и все още набиращият популярност Facebook.
Стратегия
Зад развитието на Zynga стои поредица от добре взети решения за развитието на компанията. Един от основните й отдели прави постоянен мониторинг на конкурентните онлайн игри. Тези, в които Zynga вижда потенциал, се купуват, а ако собствениците им откажат да ги продадат, Zynga разработва тяхно подобрено копие. Благодарение на агресивната автореклама, която се провежда в продуктите им, те гарантират, че всеки потребител на тяхна игра ще опита поне още една.
Подбор на игрите
Подборът на разработваните и рекламираните игри е съобразен с интересите на потребителите, разделени на демографски принцип. Портфолиото им включва чисто "женски", "мъжки" и "унисекс" заглавия, разпределени жанрово във всички области – от спорт, фентъзи и фантастика до чиклит и хазарт. Общото между всички тях е, че провокират колекционерската страст на играчите си и разполагат със собствена ингейм валута, която може да бъде закупена с реални пари.
На ръба на легалното
С начина си на работа Zynga успя да влезе в правни спорове с почти всичките си партньори. Засегнати са както конкурентни компании, така и крайни потребители, а основните жалби са заради генерирания от програмите на компанията поток от спам съобщения, маскирането на зловреден (spywere) код към продуктите им, плагиатство и злоупотреба с лични данни. Тъй като Zynga има пълен достъп до профилите на потребителите си и информацията, съдържаща се в тях, компанията неведнъж е проверявана за злоупотреба с лични данни(контактите, имената и потребителските интереси на играчите).
Въпреки сътресенията Zynga оцеля, превръщайки се в безспорно най-голямата гейм компания, използваща Facebook, а отскоро и iPhone за гейм платформи. По официална статистика те разполагат с над 200 млн. играчи и 1200 души персонал, разпръснати в офиси в САЩ. До момента в нея имат участие Russia’s Digital Sky Technologies (180 млн. UСD), Softbank и Google (150 млн. USD от всяка). Очаква се компанията да бъде идентифицирана като възможен кандидат за IPO през 2013 г.
***
Визитка Zynga Game Network Inc
%Zynga Game Network Inc е затворена частна компания.
% Основана е през 2007 г., а централата й се намира в Сан Франциско, САЩ.
% Неин създател е Марк Пинкус.
% Приходите на компанията за 2010 г. възлизат на 500 млн. USD, показват данни на Reuters.
***
Бизнес модел
Преки плащания с кредитни карти
%Zynga генерира приходите си по един основен метод – чрез преки плащания с кредитни карти. %Учудващо е, но над 1/3 от играещите игрите са готови да платят с реални пари за виртуални предмети и услуги, които дават надмощие на ползващите ги играчи над останалите.
% От самите игри те могат да купят ваучери на стойност от 5 до120 USD, които да разменят за игрови кеш.
% Въпреки очакванията въвеждането на унифицирана кредитна система във Facebook не доведе до намаляване на печалбите им.
% През септември миналата година Zynga стартира своята "Platinum Purchase Program", която позволява на играчите да купуват виртуални услуги и валути на стойност над 500 USD.
% Компанията, както и основните й конкуренти, разчитат на малко, но стабилно ядро от т. нар. китове – играчи, готови да похарчат хиляди долари в рамките на един месец.
%Zynga е собственик на 22 гейм франчайза, активни в момента във Facebook, от които 5 са достъпни и за iPhone/ iPode Touch, а 6 са на челните позиции в класацията на най-играните игри във Facebook.
***
5.22
% млрд. USD достигна пазарната оценка на Zynga Game Network Inc.
9
% млн. USD плати Zynga, 3a да разреши съдебен спор за плагиатство
Стр. 20 – 21