в. Монитор | 29.06.2013
Импресионистична вълна залива Бургас до 10 юли. Носи се от експозицията "Изложба 100" на живописеца Иван Русев, подредена в местната галерия "Бургас". Организацията на амбициозния проект е дипломната работа по "Артмениджмънт и ПР" на художничката Мирела Караджова, представила България в Лувъра преди две години.
Както самата тя се изрази на откриването: "Изложба 100" се превърна в символ на обединение, защото за нейното реализиране оказаха съдействие както община Бургас и представители на частния сектор, така и цялата Ротарианска общност в града." В тазгодишното издание на "ПР приз" проектът "Изложба 100" спечели наградата на "Майкрософт България“ за предприемачество сред младите хора. Освен това основна цел на артпроекта е да повиши конкурентоспособността на Бургас в надпреварата за престижната титла за културна столица на Европа.
Експертите най-точно се изказват за Иван Русев като творец. За картините на този живописец големият колекционер Димитър Инджов казва: "Иван Русев е млад, грамотен и талантлив художник. За разлика от повечето свои съвременници не се вълнува да бъде модерен и не го интересува дали е интересен. Не използва художнически похвати и прийоми, за да се впише в поредното ново концептуално течение. Старае се да бъде истински творец, който честно и почтено изразява себе си чрез таланта, който му е даден. Затова той
не се страхува да твори в постимпресионистичен стил
а в някои работи да достига до определени експресивни инвенции. Не се притеснява да бъде обвинен в любител на ретро стил, да бъде закъснял импресионист. Интересува го единствено да създава стойностни творби, което му прави чест."
Директорът на ГХГ – Пловдив, Красимир Линков пък констатира:"Със своите платна Иван Русев ни отвежда назад във времето, около 30-те години на миналия век, в един от най-любопитните, най-интересните и най-чистите етапи на българското изобразително изкуство, времето на Никола Танев, когато ние в България сме усетили красотата на френския импресионизъм."
Като заговорихме за френски импресионизъм, Русев лично се уверява, че във Франция са позабравили какво е това. Новите течения в изкуството напълно са изместили живописта от галериите и нейното място е останало единствено в музеите, антиквариатите и домовете на истинските ценители. Това не е най-мотивиращата констатация за един творец, който е посвети живота си на импресионизма, но не след дълго заваляват и предложения за участия както в колективни, така и в самостоятелни артизяви. Така Русев се превръща в първия български художник, участвал във Фестивал дьо Туке, както и първият професионален художник от България, подкрепил млади таланти от цял свят в международния Салон Арбюст в Мант-ла-Жоли.
Художникът подарява портрет на Заз
Най-незабравимият момент за Иван Русев от творческия му престой във Франция си остава срещата му с нашумялата певица Заз. След неин концерт в Нанси авторът й подарява маслен портрет. В отговор получава целувка по бузата и покана да пие вино от нейната чаша. “Заз е толкова истинска, непринудена и откровена! Такива са истинските хора! А песните й са толкова зареждащи!", коментира живописецът.
Ако направим съпоставка между творчеството на новата Едит Пиаф и закъснелия импресионист, сходства – много. И двамата залагат на простотата на малките неща в живота, красотата на мига и всички хубави неща, позабравени от съвременния масов човек.
А Русев неведнъж е споделял, че именно срещите с истински хора го вдъхновяват и мотивират. Такива като 70-годишния скулптор Ненчо Русев от Карнобат, с когото се запознава преди 2 лета. "По пътя си се уверих, че не е лесно да се намерят хора с такъв дух, които са съхранили своя живец, хъса си за живот. Защото тези хора носят в себе си, те се раздават и са истински не само като учители в изкуството, ами учители в живота", споделя живописецът Иван Русев.
Стр. 30