в. Сега | Милена ДИМОВА | 2009-12-19 | 04:29:16
Цели 10 години радиоводещият, разбил формата на "Хоризонт", държеше будна разнородната си аудитория
Константин Тилев е роден на 3 юни 1952 г. в Бургас. Завършил е СУ "Св. Климент Охридски" специалност радиожурналистика. Има няколко специализации по бизнес и мениджмънт във Великобритания и САЩ. Започва кариерата си в Българското национално радио, където работи допреди 16 години. Основател е на първото частно радио FM+. Познат е и като общински съветник.
В края на 1983-та един познат на всички "нощни птици" глас обявява от ефира на националното радио: "А сега ще чуем една начинаеща американска певица, която няма кой знае какви вокални данни, но напоследък печели все повече публика с чара и дръзкото си сценично поведение". И така в два часа сутринта по програма "Хоризонт" за първи път в България прозвучава Everybody – дебютният хит на Мадона. А гласът е, разбира се, на Константин Тилев – радио-журналистът, който в тъмните соцнощи държеше будна милионна аудитория със "забранена" музика и откровени разговори за нещата от живота.
По-младият читател вече недоумява – кое му е тук странното? Да, днес, когато радио – и тв ефирът по презумпция са с 24-часов времеви диапазон, наистина звучи невероятно, че телевизията някога приключваше в полунощ. И точно затова "Нощен Хоризонт" бързо се превърна в културен феномен
"През ония години радиото звучеше много сериозно – спомня си журналистът. – В него го
нямаше това нормално човешко говорене, което е характерно за днешните медии. Внимаваше се новините да са правилно композирани, не дай си Боже пък да бъде разменена титлата на някой другар и т. н. Така че историята на предаването беше доста дълга. Идеята тръгна от мен и беше подкрепена от колеги, които се запалиха – да се създаде такава програмна линия в Националното радио, която да дава по-различна тоналност".
Авторите правят няколко концепции, борят се с началници и накрая – оле! – на 2 срещу 3 януари преди 26 години за първи път в ефир прозвучава прочутият сигнал по пиеса на Вивалди. Нощта на първия брой е свързана с доста вълнения за Константин Тилев. Дотогава той е репортер, занимаващ се с културна и международна проблематика, обикаля страната, има солиден стаж, но никакъв опит като водещ. Предаването печели рекордна аудитория, въпреки че се излъчва до 3 след полунощ, при положение, че хората стават в 7 за работа. "Деляхме нощния "Хоризонт" на две части – официална и фриволна. Официалната беше докъм 1.30, дотогава смятахме, че ни слушат началниците, а после до три се пускаха всякакви нетрадиционни неща. Превърнахме се буквално в разбивачи на основната музикална схема на БНР, която имаше други пропорции – трябваше да се пуска еди-колко си процента българска музика, еди-колко си там народна, еди-колко си западна, европейска, руска. А аз и моите колеги си направихме собствени фонотеки, следяхме най-новите неща и именно в тези часове, наречени "експериментална част", ги пускахме. Ето, помните анонса за Мадона. Значи, моята прогноза е била относително вярна – Мадона и до ден днешен няма кой знае какъв вокален потенциал, но е мегазвезда".
Естествено, подобна работа е свързана и с куп куриози. "Годината съм забравил, но пред микрофона изживях най-голямото земетресение след онова във Вранча – спомня си журналистът. – И освен че брах страх, взеха, че ме и наказаха. При земетресение в радиото автоматично се изключва токът и се включват генераторите. Така че, когато сградата взе да се люлее, стана едно голямо примигване на светлините, народът изхвърча навън и в студиото останахме само аз и звукорежисьорът.
Ей тогава направих гафа, като казах, че в София се е усетило "леко земетресение". Без да го съгласувам. После се обадих в Сеизмографския институт на БАН да питам какви са данните от уредите, а те обясниха, че в момента са на аварийно осветление и понеже им свършило синьото мастило, заредили сеизмографите с червено и от луминесцентните лампи не се разчитало какво точно отчитат. Всичко това чинно го снесох в ефир. Накрая го ударих на майтап; измъкнах една агенционна информация, в която се разказваше как в бразилския град X група маймуни проникнали в операторската зала на електростанцията и започнали да си играят, а целият град – да примигва квартал по квартал. Даже се изцелих, че София сега прилича на дискотека… След точно този случай жестоко ме одрусаха". Картината, която водещият получава от слушателските обаждания, е най-разнородна; както и днес – има и "постоянни пациенти". "Един от най-колоритните ми слушатели беше тогавашният игумен на Гложенския манастир – още си спомня журналистът. – Млад човек, който се обаждаше почти всяка нощ. Той беше върл фен на фантастиката, на футуристиката, на прогностиката, на всякакви неща, които на пръв поглед трудно се вписват в църковния канон. Имаше друг слушател, от пловдивското село Старо Железаре, който беше изключително остър и си позволяваше понякога опасни изказвания, заради които ние от екипа си го отнасяхме." Константин Тилев остава пред микрофона на "Нощен Хоризонт" цели 10 години. Води средно по две нощи на седмица, тежкото е, че през деня отново е редови репортер.
Уроците по дисциплина си казват думата и след приключване на активната си радиокариера Константин Тилев участва в създаването на първото частно радио FM+, чийто вицепрезидент е 15 години; по-късно влиза в управителния съвет на телевизия Ре Ти Ви. Иначе най-много се забавлява със семейството си – съпругата Венета и двете момчета на по 10 и 8 години. Журналистът е известен сред приятелите си и като голям кулинар. Някогашната "нощна птица" днес се прибира от работа най-късно в 19 часа и лично приготвя вечерята. Прави ненадминато агнешко "Стофадо" със специални подправки, друг от специалитетите му са кралски скариди по средиземноморски, а познавачи твърдят, че като неговата паеля няма и в най-изисканите ресторанти. Голямата му болка обаче е, че заради травма се налага да се откаже от активния спорт.
Стр. 34