Футболна мегасделка може да пренареди кабелния пазар у нас

в. СЕГА I Светослав СПАСОВ I 19.01.2016

От следващия сезон телевизии "Диема" не са собственици на правата на английската висша лига

Докато българите си честитяхме Нова година, някъде в Лондон е подписвана мащабна спортна сделка, която може да окаже много сериозно влияние на пазара на платена телевизия у нас. Преди дни компанията International Managment Group (IMG) съобщи, че е придобила правата за телевизионното излъчване на мачовете от английската футболна Висша лига, т.нар. Премиерлийг, за 27 пазара в Централна и Източна Европа и в Централна Азия. Една от държавите е България, а останалите са Армения, Беларус, Босна, Хърватия, Чехия, Естония, Грузия, Унгария, Косово, Латвия, Литва, Македония, Молдова, Черна гора, Румъния, Сърбия, Словакия, Словения, Украйна, Афганистан, Азербайджан, Казахстан, Киргистан, Таджикистан, Тюркменистан и Узбекистан. Договорът влиза в сила от следващия футболен сезон – есента на 2016 година, и е със срок три години. Засега финансови параметри на контракта не се съобщават. Според информация от спортни медии предстои IMG да започне преговори в България с телевизиите, които имат интерес да излъчват двубоите през следващите три сезона, като най-вероятно между тях ще бъде организиран търг. През последните десетина години правата на английското футболно първенство неизменно бяха в ръцете на телевизии "Диема", които в момента са част от медийната група на Нова телевизия – "Нова броудкастинг груп". Говори се, че освен Нова желание да придобият правата вече са заявили още четири медийни групи и че битката за бъдещото партньорство с IMG се очертава като много ожесточена.

Новината за новия собственик на правата на английския футбол в България е важна за футболните фенове, защото при определено стечение на обстоятелствата сделката на IMG може дори да пренареди пазара на кабелна и на сателитна телевизия. Ако предстоящият търг бъде спечелен от телевизионна група от рода на Нова телевизия или на конкурентната bTV, или пък БНТ, това няма да промени качествено ситуацията. Досега Премиерлийг е излъчвана от телевизии "Диема", през следващите три години ще върви по "бТВ екшън" или по БНТ HD. Ако обаче правата влязат в ръцете на медия, свързана с кабелна или със спътникова мрежа, положението става наистина много различно. В момента така са разположени правата на испанската Примера дивизион. Те са в ръцете на телевизии F plus и Sport F plus, които може да се гледат в мрежата на провайдъра "Булсатком". Точно с купуването на тези права съвпадна и възходът на "Булсатком", който от редови доставчик на платени програми постепенно се превърна в най-големия оператор в страната с над 1 000 000 домакинства. В случай че предстоящото наддаване се спечели например от "Мтел", "Виваком" или друг провайдър, неговите абонати също със сигурност ще започнат да растат. На кабелния и на сателитния пазар пък ще стане доста горещо, защото конкурентите му ще трябва да вземат спешни мерки да задържат своите. От друга страна, най-запалените футболни фенове ще бъдат поставени в сложна ситуация – или да избират между испанския и английския футбол, или да инсталират по няколко доставчика в дома си.

А как ще се отрази всичко това на цената, която зрителите ще трябва да плащат за английския футбол? Към момента това също трудно може да се прогнозира. Не е логично да се прогнозира, че с допускането на нов доставчик у нас цената ще се понижи. През последните 12 месеца въпросната цена вече се качи с 4 лева, когато собственикът на правата на Премиерлийг в момента – "Нова броудкастинг груп", пусна допълнително платените си канали "Диема спорт" и "Диема спорт 2". В новата ситуация бъдещето на тези две телевизии изглежда под въпрос, ако от новия сезон "Нова броудкастинг груп" не продължи традицията да излъчва ексклузивно британски футбол. Което не означава автоматически, че таксата от 4 лева ще отпадне. Напротив – тя може и да се увеличи, защото фирмите, които купуват и продават телевизионни права, стават повече. Това може да означава, че пролетта на 2016 г. е била последната, в която българските зрители са гледали английски футбол на сравнително поносими цени и че от есента и България ще се присъедини към другите страни от ЕС, в които таксите за излъчване на дербита от рода на "Ливърпул" – "Манчестър" (Юн) и "Челси" – "Арсенал" са доста високи.

През седмицата от Нова телевизия не пожелаха да отговорят на въпросите на "Сега" дали медийната група ще преговаря с IMG и какво ще е бъдещето на pay-per-view пакета "Диема екстра" (в които влизат платените канали "Диема спорт" и "Диема спорт 2"), ако Нова не спечели предстоящото наддаване за Премиерлийг.

——–ПОДГРЯВАНЕ

"Нова броудкастинг груп" започва да подгрява зрителите за предстоящото европейско първенство по футбол, което ще се излъчи във Франция от 10 юни до 10 юли. В България мачовете от него ще се излъчват както по БНТ, така и по телевизии "Диема", след като "Нова броудкастинг груп" спечели правото да излъчва първенството на Стария континент за втори път след 2008 г. За целта по платения канал "Диема спорт" стартира поредица от 12 епизода "Пътят към УЕФА Евро 2016". Предаването има за цел да запознае зрителите с финалистите в турнира, да припомни пътя им от групите до заключителния етап, да разкаже за треньорите и за най-големите звезди във всеки от националните отбори.

 

Оригинална публикация

По Коледа и Нова година телевизиите предпочитат да са на топло и сухо

в. Сега | Светослав СПАСОВ | 22.12.2015

Българските телевизии очевидно твърдо вярват, че са открили успешната формула за правене на новогодишни програми, която зрителите одобряват и харесват. Затова на 31 декември срещу 1 януари аудиторията вече от години гледа едни и същи рубрики, подредени по един и същ начин. БНТ, bTV и Нова за пореден път ще ни оставят в ръцете на популярните си лица, с които прекарваме времето си и през всички останали дни от годината. Същите ни забавляваха за Ч. Н. Г. и през 2015-а, и през 2014-а, и през 2013 г., а и преди това. Празничната програма по bTV започва в осем вечерта със специално издание на "Комиците". В него гостуват Орлин Горанов, Веселин Маринов, Д2, Лора Караджова и Кристо, "Акага" и др. След това щафетата се поема от "Шоуто на Слави". За последните часове на старата година bTV е приготвила хумористичното предаване "Папатаци" с водещи Сашо Кадиев и Яна Грудева. По всички изглежда, че то ще се конкурира с "Господари на… ", показвайки различни гафове в ефира (и не само), направени по света през 2015 г. "Папатаци" ще приключи непосредствено преди речта на президента Росен Плевнелиев. Както е ставало и преди, 2016 г. ще започне по bTV с концерт на изпълнителите от телевизия "Планета".
Пак по традиция акцентът в новогодишната програма на Нова телевизия пада върху "Господари на ефира". Заключителното му издание започва в 22.30 ч. Преди това има филм – "Карибски пирати 4: в непознати води" с Джони Деп и Пенелопе Круз. След полунощ Нова залага на празничен концерт на финалистите в "Х фактор". Който все още има сили да гледа към екрана в 2 часа, ще види конкурса "Мис Вселена", провел се тази неделя срещу понеделник в Лас Вегас. В него се получи голям гаф, след като водещият обърка името на победителката и сложи короната на главата на друго момиче. След това короняса 26-годишната филипинка Пиа Вурцбах, а ощетената състезателка се разплака.
По коледните празници БНТ единствена има навик да напуска студията си и да излиза на улицата, докато частните програми предпочитат много-много да не си показват носа навън. За 16-а поредна година БНТ1 ще излъчи концерта "Сцена под звездите" от площад "Александър I" в София. Прякото предаване започва на 31 декември в 22.00 и ще продължи до 1.20 ч. Тази година в "Сцена под звездите" участват поп изпълнителите Б.Т.Р., Орлин Павлов, Михаела Филева и др., а фолклор ще пеят Нелина, "Канарите" и ансамбъл "Български ритми". Водещи на празника са певицата Йоанна Драгнева и лицето на БНТ Георги Ангелов. От "Сан Стефано" 29 съобщиха, че очакват на площада над 20 000 души.
Сутрешните блокове няма да спират, а единственият им почивен ден е на 1 януари. В останалите работни дни на екран ще са и Антон Хекимян по bTV и Даниел Михайлов по БНТ1. В Нова телевизия пък Ани Цолова и Виктор Николаев временно ще развалят тандема и ще работят поединично. През повечето дни и "Тази сутрин", и "Здравей, България", и "Денят започва" ще запазят обичайното си работно време. Само на Бъдни вечер и на Коледа предаванията ще започват в 7.00 ч..
На Бъдни вечер по обяд БНТ1 ще излъчи фолклорен спектакъл "Ние, българите", руския балет "Лешникотрошачката", както и чисто нов роден филм – "Коледа", създаден през 2015 г. От 17.55 ч. телевизията показва пряко празнично богослужение от храма "Александър Невски". В 20.30 ч. започва посланието на патриарх Максим, а за 20.40 ч. е планиран концертът "Вечните песни на България" с участието на Маргарита Хранова, Васил Найденов, Орлин Горанов, "Сигнал", Кристина Димитрова, Нели Рангелова и др. На следващата сутрин каналът ще предаде директно от "Александър Невски" коледното богослужение, след това се пренася във Ватикана за приветствието "Урби ет орби" на папа Франциск. В 15.30 ч. телевизията се връща в едно от студията си, за да покаже концерт на Йорданка Христова, Орлин Горанов, Веселин Маринов, Йоанна Драгнева и др.
На Бъдни вечер по bTV предстои филмов маратон, който започва в 12.30 ч. и продължава до 2.30 ч. през нощта. Като по-интересно заглавие в четвъртък се очертава холивудската продукция "Принцесата на Монако" от 22.30 часа. В биографичната лента, посветена на Грейс Кели, участват Никол Кидман и Тим Рот. На Коледа по традиция bTV излъчва концерт на Веселин Маринов. За вечерта е планиран благотворителният спектакъл "Българската Коледа" под патронажа на президента Росен Плевнелиев. Следва филмът "Бел ами" по едноименния роман на Ги дьо Мопасан. Версията е британска и в нея участват Кристин Скот Томас, Ума Търман, Робърт Патисън, Кристина Ричи и др.
Освен с филми в тихата свята нощ Нова телевизия се е приготвила и с няколко авторски предавания. От 20 часа ще видим коледен концерт на участниците от "Х фактор", после има коледно издание на "Господари на ефира". В прамтайма филмът е "Кейт и Леополд" с участието на Мег Райън и Хю Джакман. Навръх Коледа по Нова отново ще преобладават филмите. Вечерните заглавия са "Осем герои" с Пол Уокър и Джейсън Бигс и "Просто секс" с Натали Портман, Аштън Къчър и Кевин Клайн и др. В петък на обяд НТВ е програмирала концерт на родната супер група "Легендите", в която личат имената на Данчо Караджов, Стенли, Митко Кърнев от Д2, Любо Киров и т.н.
И тази година телевизиите няма да се откажат от традиционните си новинарски обзори. Този по bTV ще е на 27 декември от 18 часа с водещи Гена Трайкова и Венелин Петков. Обзорът по Нова също ще е на 27 декември, но в сутрешния блок "Събуди се". Вечерта телевизията ще направи ретроспекция и на някои от репортерските разследвания на Васил Иванов и Марин Николов през годината.
***
ЗА НАЧАЛО
За разлика от други сезони, когато през януари се въртят най-често повторения на стари предавания, този път bTV стартира годината с две нови заглавия. Премиерите се наричат "Играчи" и "Българи на три морета". Форматът "Играчи" тръгва на 1 януари в 18.00 ч. От телевизията определят жанра като документален филм с елементи на пародия. В проекта участват основно млади актьори, а сюжетът разказва за живота на три момчета. Продуцент на "Играчи" е самата bTV в партньорство с трима външни автори – режисьора Мартин Райковски, сценариста Борис Борисов и Андриян Генчовски. Пак на 1 януари в 22 часа е началото на втората премиера – туристическото комедийно риалити "Българи на три морета". В него ще става дума за приключенията извън страната на колоритна българска двойка. Мъжът и жената ще обикалят различни точки на света, без преди това да са пътували извън България и без да знаят никакви чужди езици. Главни герои в "България на три морета" ще са Мис Джуки Габриела Радославова и бодигардът Емил Каменов, които преди време спечелиха "Къртицата".

Стр. 14

Неидентифициран новинарски обект

temadaily.bg I Светослав СПАСОВ I 5.11.2013

Интересът към политиката роди „информационни“ сайтове без адрес и без имена на журналистите

През 90-те години на миналия век златната ера на мутрите, на фолк певиците и появата на шоубизнес звезди роди жълтата преса у нас. Сега предстои да видим дали възроденият интерес на аудиторията към политическите събития ще акушира на нейните посестрими – сензационните политически медии. Тази година най-интересни за четене и обсъждане са новините от протестите и от контрапротестите. В резултат телевизиите удвоиха и утроиха времето за публицистика.

Успоредно с това през последните месеци в интернет многократно се увеличи и броят на неидентифицираните информационно-политически сайтове, в които липсват адрес на редакцията и имена на журналистите. Преди десетина години по сходен начин на вестникарските сергии се появиха и жълтите седмичници. В техните редакционни карета също дълго липсваше информация къде се помещава изданието и кой работи в него. Така известните личности, с чийто личен живот вестниците се занимаваха, нямаха никакъв шанс да опровергаят или да се защитят от клюките, които жълтите медии редовно публикуваха за тях.

По сходен начин днес изглеждат новите анонимни уебиздания, които се опитват да привлекат внимание с уж скандални новини от политическия живот в страната. Засега на тренирания читател те изглеждат повече като интернет стенвестник или като онлайн платформа на форумен трол. Чрез споделяния във Facebook обаче новините от тези сайтове все по-често стигат до масова аудитория и все по-често предизвикват спорове и дискусии.

Най-активната анонимна медия с политически профил напоследък е сайтът „Силна България“. В него липсва каквато и да било информация за собственика и за екипа, както и къде е адресът на електронното издание. В графата му „За нас“ пише само, че целта на сайта е „да създаде сигурно интернет пространство с актуални новини с цел бързо и масово интернет осведомяване“. Въпреки че съществува от юни 2013 година, новините на „Силна България“ вече се четат в социалната мрежа от над 37 000 читатели. Голяма част от тях всъщност са прелели се привърженици на СИЛА – Сдружението на интернет любителите на автомобили. Миналата година то организира протестите на шофьорите срещу растящите цени на горивата. От юни 2013-а СИЛА вече е абревиатура на „Силна икономика, лоялна алтернатина“, а „Силна България“ е нейната медия. През последните месеци „Силна България“ отразява с най-голям ентусиазъм проявите на гражданското движение на Николай Бареков „България без цензура“.

Друга нова медия без адрес и без екип е „1 към 1“. Нейният външен вид е доста по-аматьорски от на „Силна България“. Във Facebook, където сайтът има над 1000 почитатели, създателят на сайта е декларирал, че харесва ГЕРБ. Изданието очевидно разполага с малко хора (може би е само един) и борави с малко източници, откъдето заимства новини. В сайта те основно се появяват от телевизионния екран. Ако електронните медии по традиция правят сутрешен преглед на печата, от известно време „1 към 1“ прави нещо като дневен мониторинг на телевизионната програма. „Журналистът“ активно гледа сутрешните и следобедните политически блокове на големите медии, след което ги преразказва в страницата си. „В ефира на „Нова“ Люба Кулезич размаза Нора Стоичкова като хлебарка“, „Зловещ екшън в bTV: Волен се гаври с мъртвата майка на Константин Караджов“, „Тежък скандал при Ани и Виктор: Иван Бедров избухна: БСП и „Атака“ са фашисти!“, и др. са част от заглавията в сайта през седмицата. Освен да гледа телевизия, „1 към 1“ препечатва и някои от най-бомбастичните статии от периодичния печат.

Други по-популярни анонимни сайтове са pogled.info, novred.com, bezpartien.com. Характерно за всички тях са гръмките и помпозни определения, с които те се описват. „Силна България“ например твърди, че „е проект за създаване на безцензурни онлайн новини, че е за по-добър живот в България и че не подкрепя и не толерира нито една от партиите на прехода, участвали в управлението на страната“. „1 към 1“ пък твърди, че е „форумът на народа“ и че „екипът е изцяло съставен от журналисти, които „живеят с вътрешната убеденост, че журналистиката не е проституция, а наистина е четвърта власт“. „Ние можем и да сгрешим, но никога няма да ви излъжем умишлено“ – е мотото на екипа.

Засега неидентифицираните новинарски обекти в мрежата предизвикват повече смях, отколкото критики, но колко ли време ще е така? Спецификата на търговията с реклама в интернет е такава, че въпреки липсата на звена за продажби анонимните медии може да печелят пари от уеба като напълно нормални сайтове. Агенциите за продажба на онлайн реклама позволяват на всеки собственик на страница да регистрира продукта си в тяхната мрежа от медии и да показва банерите на фирмите, с които въпросните агенции имат договор. Приходите от това показване на банери зависят колко читатели ще го видят. Това означава, че колкото по-провокативно заглавие от рода на „Люба Кулезич размаза Нора Стоичкова като хлебарка“ тиражира „редакторът“, толкова повече читатели ще се изкушат и толкова по-големи отчисления ще е длъжна да направи агенцията за продажба на реклама. За тях няма никакво значение дали новината в сайта е истина или не. За тях е важно страницата да генерира трафик.

„Нашата фирма не изплаща суми под 200 лева – коментираха от международната агенция за продажба на интернет реклама Httpool, която има офис и в София. – Над тази сума изплащаме отчисленията по сметка, посочена ни от собственика на медията. Той сам решава дали и кога да прибере парите си. Не мислете обаче, че анонимен сайт със само един автор може да направи някакви особено големи приходи. При около 10 000 уникални импресии дневно постъпленията му биха били около 100 лева на месец. Необходима е много по-голяма посещаемост, за да е в състояние човек да се издържа от една такава страница. Затова в момента тя може да бъде по-скоро нещо като допълнителен доход на средства или като хоби.“

В журналистиката медиите често използват т.нар. анонимни източници, когато новината е особено важна, но не може да се съобщи официално. Доскоро обаче бе немислимо медията да е също анонимна. Преди години родните звезди се оплакваха на висок глас, че жълтите вестници нямат адреси в редакционните си карета, за да попречат на адвокатите на известните да им пратят призовки за дела за обида и клевета. Днес историята се повтаря в интернет, като сега е на път появата на жълти политически сайтове. Днес все още малцина ги забелязват и никой не говори за тях сериозно. Преди 10 години бе същото и с клюкарската светска преса.

Оригинална публикация

Собственикът на “Биволь” Асен Йорданов: Аз съм разследващ журналист, който представлява и американска пиар агенция

сп. Тема | Светослав СПАСОВ | 17.02.2013

Г-н Йорданов, как е финансиран и как се издържа сайтът "Биволъ"?

- Сайта го стартирахме със собствени средства. За домейн и хостинг разходите са около 200 евро годишно. През 2010 г. получих в Германия голяма европейска награда за разследваща журналистика. Тя имаше не само морална стойност, а и паричен еквивалент. С тези пари създадох "Биволъ". Нямаме нито един рекламодател, никой не смее да рекламира при нас. Обявили сме доброволна дарителска кампания. Който смята дейността ни за общественополезна, може да ни подкрепи. Идват някакви суми от дарения, но те, общо взето, са символични. Ние обявяваме всички получени средства. С тях не можем да поддържаме екип и да назначаваме служители. Основната работа я вършим аз, колегата Атанас Чобанов и още няколко колеги. Никой в "Биволъ" в момента не получава хонорари. Всичко е на доброволни начала. Може би някога нещата ще се променят – да имаме и рекламодатели, и повече сътрудници.

Получава ли "Биволъ" пари от пиар агенцията "Имидж едвъртайзинг", в която вашата приятелка и съдружничка в "Биволъ" Алберта Алкалай е управител?

- Алберта е част от екипа на "Биволъ" и даже е публикувала в него, има публикации в сайта, под които стои нейният подпис. Основната работа обаче там я вършим аз и Чобанов. Това е написано в анонса към сайта. Алберта не се намесва в редакционната политика, тя помага, когато се налага. Тя се занимава преди всичко с агенцията, в която е управител, дори не е собственик.

Кой е собственикът?

- Собственик е американска компания от град Вашингтон. Алберта управлява клона й в България. Тя е учила извън България, има контакти в чужбина, включително и в Щатите.

Регистрацията е в офшорна зона – окръг Колумбия…

- Да, в окръг Колумбия е. Много американски компании са регистрирани там. В офшорната зона може всеки да регистрира фирма, не е задължително да е американец.

Познавате ли представителя й за България Асен Кузмов?

- Да, познавам го. Той е от Поморие. Това е човек, който работи с американски контрагенти. От две години обаче той не е представител на "Айдиъс фор янг имидж" в България.

А кой е представителят й?

- Аз съм представителят. След като останах без никаква друга работа, вече нямаше пречки да стана представител на тази американска фирма. Това е една чисто фиктивна дейност на практика. Съгласих се по молба на Алберта, за да се чувства тя по-спокойна в работата си.

Значи вие знаете имената на американските собственици на "Айдиъс фор янг имидж"…

- Да, знам ги.

Как се казват те?

- Мисля, че това няма нищо общо със сайта "Биволъ". Тези въпроси са малко тенденциозни. Не виждам основание за тях.

Има ли тази американска фирма бизнес и в други страни освен в България?

- Не съм упълномощен да говоря за тези неща.

Възможно ли е интересите на "Биволъ" и на "Имидж едвъртайзинг" някъде да се пресичат?

- То се вижда, че "Биволъ" по никакъв начин не защитава интересите на клиентите на агенцията на Алберта. Дори напротив, понякога сайтът се занимава с тях в негативен аспект и това се доказва от публикациите. Ние първи описахме "Дюнигейт", за който сега всички говорят. Ние измислихме самия термин, който всички използват. Въпреки че общината е клиент на "Имидж едвъртайзинг". Дейността на сайта няма нищо общо с дейността на агенцията. Това е очевадно. "Биволъ" е журналистически сайт, който се занимава с разследваща журналистика. Нещо, което напоследък липсва на българското общество. В него няма никаква цензура, абсолютно никаква. А пък "Имидж едвъртайзинг" е просто пиар агенция, която обслужва клиентите си.

Но е странно, че разследващ журналист е представител на офшорна компания, името на чийто собственик е тайна. Странно е също, че съдружник на разследващия журналист в сайта му за разследваща журналистика е пиар.

- Аз съм юридически представител на "Айдиъс фор янг имидж", не управлявам бизнеса й. Виждате ли някакво престъпление в това, нещо нередно? Нещата са абсолютно прозрачни. Няма защо да се притеснявам, че съм представител на американска компания 8 областта на медийните комуникации. Пак повтарям, журналистическата дейност на сайта "Биволъ" няма нищо общо с бизнеса на "Имидж едвъртайзинг". Имам силата и волята да отстоявам неговата независимост.

Стр. 36

Кадър на Нова телевизия премина в Би Ти Ви

в. Преса | Светослав СПАСОВ | 09.02.2013

Бившият водещ на сутрешния блок на Нова телевизия Евгени Генчев вече работи в Би Ти Ви. Той е новият продуцент на предаванията "В събота с Лора Крумова" и "В неделя с Лора Крумова". Генчев бе лице на "Здравей, България" по Нова тв до миналото лято, когато бе сменен от Христо Калоферов и независимия депутат Калина Крумова. След падането си от екран журналистът поработи още няколко месеца в Нова, преди да бъде поканен от Лора в Би Ти Ви. Самата тя също е бивш кадър на конкурентната медия.
В последните месеци двете телевизии си размениха и други журналисти. Неотдавна бившият репортер на Би Ти Ви Богомил Грозев стана водещ на късната новинарска емисия по Нова.

Стр. 24

Телевизор без кабел

сп. Тема | Светослав СПАСОВ | 05.01.2013

bTV влезе във война с най-могъщия оператор на телевизии в страната. Конфликтът може да пренареди пазара

Kofl на кого е в състояние да удари бизнеса – най-гледаната телевизия на най-могъщия разпространител на тв програми или обратното? 2013-а вероятно ще даде отговор на този въпрос, който се роди неочаквано в края на изминалата година. По Коледа в ефира избухна един от найсериозните конфликти, разразявали се някога у нас – между bTV и сателитния оператор "Булсатком". Тогава bTV media group спря сигнала към "Булсатком" на основната си програма и на шестте си профилирани канала – bTV cinema, bTV action, bTV lady, bTV comedy, "Ринг" и bTV HD. Пояснението бе, че доставчикът й дължи пари за отиващата си година и че отказва да подпише договор за 2013-а. Шефовете на телевизията поясниха, че тяхната оферта е на цена под 2 лева на абонат, и допълниха, че тя е напълно разумна, тъй като на друга телевизия "Булсатком" плаща 2.80 лв., и то само за една програма – Филм+.
Часове по-късно "Булсатком" отговори, че твърденията на bTV са неверни. Провайдърът поясни, че офертата за седемте канала за 2013 година е три пъти по-висока от досегашната и че ако тя бъде приета, това неминуемо ще доведе до повишаване цената на пакетите. Това твърдение обаче bTV оспори с аргумент, че офертата вече е приета от няколко конкурента на "Булсатком", сред които Blizoo, Nem 1, М-Тел и Vivacom, и че никой от тях не говори за увеличаване на таксата за крайния потребител. В "Булсатком" са недоволни също и че bTV media group иска да им продаде седемте си телевизии в пакет. Според оператора шефовете на телевизиите са направили така, че единичната цена на bTV да е по-висока, отколкото на всичките канали, и че това не дава възможност за избор. От bTV опонираха, че "Булсатком" също продава на клиентите си пакети, които не могат произволно да се съкращават или да се увеличават.
Часове след избухването на конфликта bTV media group все пак реши да върне сигнала в мрежата на "Булсатком". От ръководството на медията обясниха отстъпката си с желание да не лишават зрителите си от празничната програма. Те бяха категорични, че ако проблемът не се реши междувременно, след Нова година той отново ще ескалира и че bTV пак ще спре сигнала си към "Булсатком".
Това наистина се случи, но този път "Булсатком" изключи bTV и останалите телевизии. Доставчикът го направи, въпреки че от телевизията обясниха как са имали устно споразумение сигналът да не прекъсва, докато страните водят преговори. "Извиняваме се отново за причиненото неудобство – обявиха от "Булсатком" до абонатите си. – Въпреки усилията ни да бъде постигната нова договореност за приемливи условия в защита интересите на клиентите ни, сигналът бе преустановен поради изтичане на договора ни с bTV media group. Той ще бъде възстановен при достигане на справедливо решение. За времето на прекъсването клиентите на "Булсатком" ще бъдат компенсирани със съответното отчисление от месечната такса."
Второто прекъсване определено изненада bTV, която междувременно смекчи тона. Телевизията продължи да настоява "Булсатком" да плати просрочените си задължения за 2012 г., но вече не бе толкова категорична, че това трябва да стане при изключен сигнал. По неофициална информация спорът е за над 1 000 000 лв. В същото време обаче "Булсатком" твърди, че не дължи пари извън уговорените графици за разплащане. Телевизията продължава да настоява новите договори да се сключат с покупка в пакет на всичките й седем телевизии. От "Булсатком" обаче държат да се запази системата за самостоятелно договаряне за всяка програма.
Ако войната между bTV и "Булсатком" стане постоянна, победител от нея ще бъде този, който загуби по-малко зрители, клиенти и съответно пари. На пръв поглед засега изглежда, че по-добри шансове в това отношение има "Булсатком". Очакванията са на него кризата да се отрази по-бавно и в по-дългосрочен план, докато при bTV тя показва зъбите си почти мигновено. Да превключиш с дистанционното от една телевизия на друга със сигурност изглежда по-лесна работа, отколкото да прекратиш договора си с един доставчик на телевизии, за да се прехвърлиш на друг. "Булсатком" очевидно разчита на това, че абонатите им ще прежалят липсата на bTV за сметка на останалите екстри в съдържанието, които операторът им е осигурил и които не може да се гледат никъде другаде. В това отношение "Булсатком" си е постлал особено добре сред мъжете. И по-специално сред онези мъже, които ревностно стискат дистанционното – футболните фенове. Ако "Булсатком" в момента държи козове спрямо bTV, те са именно в обстоятелството, че засега футболните фенове държат повече на този доставчик, отколкото съпругите им на bTV. Телевизиите на "Булсатком" – TV+ и Film+, са единствените, където може да се гледат мачовете на Лео Меси и Кристияно Роналдо от испанската футболна Примера дивисион. През юни пък пак само там ще се гледа и неофициалното световно първенство по тенис "Уимбълдън". От тази есен операторът излъчва и част от мачовете от българската лига по футбол. Предстои да видим дали цялото това изобилие от спорт ще се окаже достатъчно абонатите на "Булсатком" да преглътнат затрудненията си с приемането на bTV, за да останат включени към платената мрежа.
Положението с превеса на спорта по "Булсатком" ще се промени едва към края на февруари, когато по bTV action ще тръгнат мачовете от европейската Шампионска лига, най-комерсиалния и рейтингов турнир в света. bTV Action е една от телевизиите на bTV Media Group, на която "Булсатком" спря сигнала на 2 януари.
Докато при сателитния оператор ефектът от сблъсъка с bTV ще започне да се усеща след време, при телевизията той вече настъпи. Според фирмата за наблюдение на зрителската аудитория ГАРБ около 32.2 на сто от домакинствата в страната, които разполагат с телевизори, или почти 1/3 от пазара, са абонати на "Булсатком". В същото време в панела на ГАРБ, въз основа на който се правят пийпълметричните рейтингови извадки, абонатите на "Булсатком" през декември са били 22.5 на сто от всичките й сътрудници. Това означава, че bTV вече е изчезнала от приемниците на почти 1/4 от хората, чрез които се правят изследванията, интересуващи рекламодателите. Прочитайки за тези съотношения, последните със сигурност ще стават все по-нервни, че клиповете им продължават да не достигат до аудиторията, която "Булсатком" им осигурява. Сравнение между гледаемостта на bTV в един от последните работни дни на миналата година и в първия на новата показва, че ако на 19 декември телевизията е гледана от 472 000 души сред домакинствата с телевизори в страната, на 2 януари тя вече е следена от 366 000. При абонатите на сателитни оператори положението е още по-ясно. Ако преди разрива чрез чиния bTV е достигала до 107 000 души, след него тя вече е гледана от 28 000.
Според bTV господстващото положение на оператора на пазара е по-голямо дори от това, което установява ГАРБ. "Доставчикът продължава да налага безпрецедентна ценова дискриминация на
bTV, въпреки че цената на каналите на bTV е изцяло съобразена с пазарните условия и себестойността на програмното съдържание – написаха от телевизията през седмицата в съобщение. – Като злоупотребява с пазарната си мощ от над 35% пазарен дял, "Булсатком" изнудва медията с непазарни цени, а в същото време предлага по-добри условия на други български канали с многократно по-нисък аудиторен дял. Общата пакетна цена на седемте канала на bTV Media group реално не е променена спрямо миналата година."
За изхода на войната между двата големи на пазара значение ще има и поведението на конкурентите на оператора. Часове след първото изчезване на bTV от мрежата на "Булсатком" из София тръгнаха служители на Blizoo. От врата на врата те обясняваха ситуацията и изтъкваха ползата за потребителите, ако изберат тях като алтернативен доставчик. Очакванията са останалите играчи на пазара също да се раздвижат повече, ако стане ясно, че конфликтът между bTV и доставчика няма да се окаже само буря в чаша вода.
***
Спорът стигна до Брюксел
От Асоциацията на потребителите на телекомуникационни услуги декларираха преди Нова година, че ще информират Европейската комисия за нелоялна търговска практика от страна на bTV и на TV7. Сдружението смята, че двете телевизии работят в полза на Vivacom, към чиито услуги щели да се пренасочат абонатите на "Булсатком". Твърдението на сдружението изглежда доста пресилено и едностранчиво, тъй като в страната има над 300 фирми, които предлагат платена телевизия.
***
TV7 следи ситуацията
Часове след като bTV спря сигнала към "Булсатком", същото направи и TV7. Четвъртата национална телевизия също мотивира действията си със забавени плащания от страна на оператора и липсата на договор за 2013 г. По-късно програмата на TV7 също се върна в мрежата на "Булсатком". Ръководството й уточни, че на 1 януари TV7 ще се откаже окончателно от сътрудничеството си с доставчика, ако междувременно той не погаси дължимото и не се постигне споразумение за 2013 г. В първите дни след Нова година обаче сигналът на медията не изчезна и засега не е ясно дали TV7 е постигнала споразумение, или изчаква.

Стр. 68, 69, 70