По Коледа и Нова година телевизиите предпочитат да са на топло и сухо

в. Сега | Светослав СПАСОВ | 22.12.2015

Българските телевизии очевидно твърдо вярват, че са открили успешната формула за правене на новогодишни програми, която зрителите одобряват и харесват. Затова на 31 декември срещу 1 януари аудиторията вече от години гледа едни и същи рубрики, подредени по един и същ начин. БНТ, bTV и Нова за пореден път ще ни оставят в ръцете на популярните си лица, с които прекарваме времето си и през всички останали дни от годината. Същите ни забавляваха за Ч. Н. Г. и през 2015-а, и през 2014-а, и през 2013 г., а и преди това. Празничната програма по bTV започва в осем вечерта със специално издание на "Комиците". В него гостуват Орлин Горанов, Веселин Маринов, Д2, Лора Караджова и Кристо, "Акага" и др. След това щафетата се поема от "Шоуто на Слави". За последните часове на старата година bTV е приготвила хумористичното предаване "Папатаци" с водещи Сашо Кадиев и Яна Грудева. По всички изглежда, че то ще се конкурира с "Господари на… ", показвайки различни гафове в ефира (и не само), направени по света през 2015 г. "Папатаци" ще приключи непосредствено преди речта на президента Росен Плевнелиев. Както е ставало и преди, 2016 г. ще започне по bTV с концерт на изпълнителите от телевизия "Планета".
Пак по традиция акцентът в новогодишната програма на Нова телевизия пада върху "Господари на ефира". Заключителното му издание започва в 22.30 ч. Преди това има филм – "Карибски пирати 4: в непознати води" с Джони Деп и Пенелопе Круз. След полунощ Нова залага на празничен концерт на финалистите в "Х фактор". Който все още има сили да гледа към екрана в 2 часа, ще види конкурса "Мис Вселена", провел се тази неделя срещу понеделник в Лас Вегас. В него се получи голям гаф, след като водещият обърка името на победителката и сложи короната на главата на друго момиче. След това короняса 26-годишната филипинка Пиа Вурцбах, а ощетената състезателка се разплака.
По коледните празници БНТ единствена има навик да напуска студията си и да излиза на улицата, докато частните програми предпочитат много-много да не си показват носа навън. За 16-а поредна година БНТ1 ще излъчи концерта "Сцена под звездите" от площад "Александър I" в София. Прякото предаване започва на 31 декември в 22.00 и ще продължи до 1.20 ч. Тази година в "Сцена под звездите" участват поп изпълнителите Б.Т.Р., Орлин Павлов, Михаела Филева и др., а фолклор ще пеят Нелина, "Канарите" и ансамбъл "Български ритми". Водещи на празника са певицата Йоанна Драгнева и лицето на БНТ Георги Ангелов. От "Сан Стефано" 29 съобщиха, че очакват на площада над 20 000 души.
Сутрешните блокове няма да спират, а единственият им почивен ден е на 1 януари. В останалите работни дни на екран ще са и Антон Хекимян по bTV и Даниел Михайлов по БНТ1. В Нова телевизия пък Ани Цолова и Виктор Николаев временно ще развалят тандема и ще работят поединично. През повечето дни и "Тази сутрин", и "Здравей, България", и "Денят започва" ще запазят обичайното си работно време. Само на Бъдни вечер и на Коледа предаванията ще започват в 7.00 ч..
На Бъдни вечер по обяд БНТ1 ще излъчи фолклорен спектакъл "Ние, българите", руския балет "Лешникотрошачката", както и чисто нов роден филм – "Коледа", създаден през 2015 г. От 17.55 ч. телевизията показва пряко празнично богослужение от храма "Александър Невски". В 20.30 ч. започва посланието на патриарх Максим, а за 20.40 ч. е планиран концертът "Вечните песни на България" с участието на Маргарита Хранова, Васил Найденов, Орлин Горанов, "Сигнал", Кристина Димитрова, Нели Рангелова и др. На следващата сутрин каналът ще предаде директно от "Александър Невски" коледното богослужение, след това се пренася във Ватикана за приветствието "Урби ет орби" на папа Франциск. В 15.30 ч. телевизията се връща в едно от студията си, за да покаже концерт на Йорданка Христова, Орлин Горанов, Веселин Маринов, Йоанна Драгнева и др.
На Бъдни вечер по bTV предстои филмов маратон, който започва в 12.30 ч. и продължава до 2.30 ч. през нощта. Като по-интересно заглавие в четвъртък се очертава холивудската продукция "Принцесата на Монако" от 22.30 часа. В биографичната лента, посветена на Грейс Кели, участват Никол Кидман и Тим Рот. На Коледа по традиция bTV излъчва концерт на Веселин Маринов. За вечерта е планиран благотворителният спектакъл "Българската Коледа" под патронажа на президента Росен Плевнелиев. Следва филмът "Бел ами" по едноименния роман на Ги дьо Мопасан. Версията е британска и в нея участват Кристин Скот Томас, Ума Търман, Робърт Патисън, Кристина Ричи и др.
Освен с филми в тихата свята нощ Нова телевизия се е приготвила и с няколко авторски предавания. От 20 часа ще видим коледен концерт на участниците от "Х фактор", после има коледно издание на "Господари на ефира". В прамтайма филмът е "Кейт и Леополд" с участието на Мег Райън и Хю Джакман. Навръх Коледа по Нова отново ще преобладават филмите. Вечерните заглавия са "Осем герои" с Пол Уокър и Джейсън Бигс и "Просто секс" с Натали Портман, Аштън Къчър и Кевин Клайн и др. В петък на обяд НТВ е програмирала концерт на родната супер група "Легендите", в която личат имената на Данчо Караджов, Стенли, Митко Кърнев от Д2, Любо Киров и т.н.
И тази година телевизиите няма да се откажат от традиционните си новинарски обзори. Този по bTV ще е на 27 декември от 18 часа с водещи Гена Трайкова и Венелин Петков. Обзорът по Нова също ще е на 27 декември, но в сутрешния блок "Събуди се". Вечерта телевизията ще направи ретроспекция и на някои от репортерските разследвания на Васил Иванов и Марин Николов през годината.
***
ЗА НАЧАЛО
За разлика от други сезони, когато през януари се въртят най-често повторения на стари предавания, този път bTV стартира годината с две нови заглавия. Премиерите се наричат "Играчи" и "Българи на три морета". Форматът "Играчи" тръгва на 1 януари в 18.00 ч. От телевизията определят жанра като документален филм с елементи на пародия. В проекта участват основно млади актьори, а сюжетът разказва за живота на три момчета. Продуцент на "Играчи" е самата bTV в партньорство с трима външни автори – режисьора Мартин Райковски, сценариста Борис Борисов и Андриян Генчовски. Пак на 1 януари в 22 часа е началото на втората премиера – туристическото комедийно риалити "Българи на три морета". В него ще става дума за приключенията извън страната на колоритна българска двойка. Мъжът и жената ще обикалят различни точки на света, без преди това да са пътували извън България и без да знаят никакви чужди езици. Главни герои в "България на три морета" ще са Мис Джуки Габриела Радославова и бодигардът Емил Каменов, които преди време спечелиха "Къртицата".

Стр. 14

Наградите на Mediamixx 2015

www.manager.bg I 18.06.2015г.

За 21-ви пореден път в курортен комплекс Албена се състоя годишният медиен фестивал Mediamixx. През 2015 г. събитието отново отличи редакции и имена с принос към развитието на медийната среда и журналистиката в България. 

Генералният директор на Българската телеграфна агенция (БТА) Максим Минчев си тръгна с една от големите награди. Той получи приз за принос в създаването на диалогична среда за българските медии. Наградата му беше връчена от директора на Българската национална телевизия (БНТ) Вяра Анкова. Отличието е признание за приноса му към проекта "Световни срещи на българските медии".

В областта на пресата награда за независима журналистика получи вестник "Сега", посочва сайтът на фестивала.

Отличие за създаване на стойностни медийни продукти взе издателството QM Media

БГ Радио беше наградено за това, че с програмата си с години подкрепя и популяризира българската музика.

Награда "Ефективна разследваща журналистика" получи Нова Телевизия.

За успешен иновативен проект в интернет беше обявен Facing the Sun. 

С почетна награда, освен Максим Минчев, си тръгна и Пламен Русев. Той беше награден за създаването и развитието на на конференцията Webit. Наградата му носи името Smart Investment. 

Награда на Албена за успешен старт на сериал взе "Връзки" на bTV

БНТ беше отличена по случай 55-годишнината на новинарската емисия "По света и у нас". 


Оригинална публикация

 

Разкритие: “Икономедия” атакува банкова институция с брюкселски сайт

www.inews.bg I 20.02.2014
 
 
 "Свободата на словото се обърна в слободия" – така е озаглавен материал, разкриващ истината около "журналистическата интерпретация" на в. "Сега" на доклада на ЕК – EU Anti-Corruption Report и по-конкретно – с ANNEX BULGARIA to the EU Anti-Corruption Report.
Аналитичният текст, уличаващ намеренията на публикацията във вестника, е публикуван в Afera.bg. Текстът идва дни след като от КТБ АД обявиха, че подават сигнал до Етичната комисия за печатни медии към фондация "Национален съюз за журналистическа етика", че вестник "Сега" злоупотребява с доклада на ЕК.
 
В коментар на вестник "Сега", брой 30 от 5.02.2014 г., озаглавен "Брюксел за България: не е цирк, а менажерия", и отпечатан на стр. 9 и 10, авторът Светослав Терзиев публикува неверен текст, като твърди, че цитира доклада на Европейската комисия, твърдят от банковата институция. 
 
В подробен коментар на Борис Киров сайтът afera.bg разкрива, че всъщност "журналистическа интерпретация дописа мониторинговия доклад. Медийни и конкурентни групировки атакуват банкова институция от брюкселски сайт. Сайтът се оказа на "Икономедия".
 
"В материала на Светослав Терзиев, от в. "Сега", от 5 февруари на тема мониторингов доклад за корупцията в България, бъка от имена, произволно нахвърляни, без някакви конкретни референции към текстовете от въпросния доклад. В доклада обаче няма и помен от споменатите имена и институции. Те дори не фигурират из линковете, публикувани под линия", твърдят от afera.bg.
 
Материалът на Светозар Терзиев не се подкрепя с конкретни текстове в доклада, където да са посочени имената на героите от неговата "менажерия”, но пък реакцията, която неговият текст предизвика чак в Брюксел, заслужава внимание. Оказва се, че материал, публикуван в Euractiv.com, бързо се разпространява из социалната мрежа от приближени на Реформаторския блок на Иван Костов и кръгът "Капитал" профили.
 
И директно се напада една българска банка, набедена за всички грехопадения на българските медии. Дотолкова набедена, че даже името на председателя на Надзорния ѝ съвет Цветан Василев е "дописан” в текста на Терзиев. Там са Делян Пеевски, майка му Ирена Василева, че даже е почетен и Васил Божков – всички те навързани в едно безкрайно изречение, така щото читателят остава с впечатлението, че лично Еврокомисията ги е посочила с пръст в доклада. Оказа се обаче, че тъкмо тия абзаци от текста са изсмукани от пръстите.
 
Четейки внимателно доклада на ЕК, никъде не се вижда споменато името нито на Цветан Василев, нито на Делян Пеевски, нито на другите упоменати по-горе. В доклад за България на Държавния департамент на САЩ също името на Делян Пеевски, на Цветан Василев и другите припознати за унищожители на свободата на словото в България не присъстват.
 
Но пък присъства изключително любопитен пример за отнета журналистическа свобода на Спас Спасов от "Икономедия" – медийната групировка на Иво Прокопиев. Докладът за България на Държавния департамент на САЩ е отделил специално място на тая история. Оказва се, че Марин Митев, съсобственик в групировката ТИМ пратил на Спасов книгата на китайския мъдрец и пълководец Сун Дзъ – Изкуството на войната, с подчертан абзац от книгата: "You should avoid those you can’t either defeat or befriend”. Грубо казано – трябва да игнорираш/избягваш тези, които не можеш да подчиниш или направиш свои приятели.
 
Митев, тъй е засегнал с тая мъдрост журналиста Спасов от "Икономедия" на Иво Прокопиев, че чак е попаднал в официален доклад на Държавния департамент на САЩ, като вопиющ пример за корпоративен натиск върху медиите в България. Интересно как Държавният департамент е запознат с тоя случай, за който мнозина в бранша дори не са и чували. Дали пък "Икономедия" не клевети неудобните бизнеси директно там. Под неудобните разбирай тия, които не са платили рекламата. 
 
Няма какво да се чудим и кой пише тия мониторингови доклади  – там помагат усилно разни НПО-та – редовни клиенти на фондацията на Държавния департамент на САЩ "Америка за България”. От български реципиенти на европейски фондации като "Конрад Аденауер”, които финансират демократичния процес у нас още отпреди 1989 г. Финансират и медийните прояви на разни бизнеслобита срещу други бизнеси у нас.
 
Оказва се, че материал, публикуван в Euractiv.com, обръща специално внимание на едно писмо от Корпоративна банка до Жозе Мануел Барозу, по повод спрягането на името на Цветан Василев като част от "менажерията” на Терзиев. В него се твърди, че Цветан Василев е олигарх, защото той сам бил приел това определение за себе си. Цитира се интервю в радио "Дойче Веле", което ако прослушате внимателно, ще разберете, че нищо такова няма.
 
В писмото на КТБ може да се прочете официалното запитване на банката към председателя Жозе Мануел Барозу дали наистина Цветан Василев, председател на Надзорния съвет на банката, е упоменат някъде в тоя злощастен мониторингов доклад. Оказа се, че говорителите в Еврокомисията намекват, че отговорът на писмото от кабинета на Барозу до КТБ ще е положително, в смисъл, че абзаците на Терзиев с имената не са части от доклада, а някаква негова фикция. Т.е. мониторинговият доклад изобщо не упоменава, каквито и да било имена. И вместо да се извинят, ЕурАктив продължават с инсинуациите веднага след това: "Медиите имат право да интерпретират мониторинговият доклад”.
 
Според писмото на КТБ Цветан Василев не е кредитор на медийната група на Делян Пеевски и майка му Ирена Кръстева. Даже юристите на банката са използвали силната дума "false”, лъжа, фалшификация. Посочва се, че това е лесно установим факт, ако някой си направи труда да провери в Търговския регистър на страната. Или в електронния регистър, например в Дакси Глобал. Но явно и Терзиев, и ЕурАктив не обичат да проверяват. Те разчитат на емоцията у читателите, като повечето български медии.
 
ЕурАктив не са добре известни на българската интернет публика, но пък са най-големите реципиенти на финансови помощи от Европейската комисия, донасят ни разни добре информирани източници.
 
Чудите се защо намесваме български олигархични кръгове с един европейски сайт, списван на английски? Сега намерете картата на Европа на сайта най-горе, после кликнете върху територията България – какво ви излиза на екрана? Сайтът на Дневник  -http://www.dnevnik.bg/evropa/. Не беше ли това сайт от "Икономедия", на Иво Прокопиев? Защо не излиза на това място, например, сайта на "Преса", на "24 часа", на "Монитор", на "Дума", питат от afera.bg?
 
Ще кажете, че това не е никакво доказателство за връзката между  ЕурАктив и кръга "Капитал”. Че нямат връзка със "Сега” и с "Бивол”, чиито линкове към статии срещу КТБ стоят удобно най-отдолу.
 
Тогава логично е да се питаме кой е собственик на тоя сайт? Отговорът на тоя въпрос би разсеял мъглата, в която кръгът на Иво Прокопиев е нарочил КТБ за първоизточник на всички неволи на медиите у нас. Иначе в устата на всеки неволен читател и на Светозар Терзиев и на ЕурАктив остава горчив вкус от поредната медийна манипулация, която е дотам контра на елементарната журналистика, че минава директно в черния пиар. А за черна пиар кампания срещу една българска банка и то в Брюксел, принципно трябват доста пари.
 
По същия начин се появяват и негативните оценки във всеки мониторингов доклад  за корупционната среда в България. Нищо, че тоя доклад се води официален европейски документ. Той изглежда е съставен по доноси от българи срещу българи. Все агенти на чужди разузнавания, които по нищо не се различават от доносниците на Държавна сигурност, срещу които тъй пламенно крякат.
 
Но дори и тези добре платени агенти, старателно обгрижвани медийно, не могат да съсипят свободата на словото в България, така както могат да го съсипят уважавани имена от журналистическия бранш, изпълнявайки груби политически и корпоративни поръчки в полза на собствениците на медиите, за които работят. Защото доверието в медиите е пропорционално на достоверността на фактите, които журналистите интерпретират, завършва коментарът си Борис Киров в afera.bg.
 

 

Комисията по етика се произнесе по жалба на Корпоративна търговска банка срещу “Сега”

www.trud.bg I 14.02.2014

 

Решение на Комисията по етика в печатните медии по жалбата на Орлин Русев и Александър Панталеев, изпълнителни директори на Корпоративна търговска банка, срещу публикацията "Брюксел за България: не е цирк, а менажерия" във в "Сега" от 5 февруари 2014 година.

Днес 02.14.2014 г. Комисията за журналистическа етика в печатните медии, орган на Фондация "Национален съвет за журналистическа етика", се запозна с депозирана жалба от "Корпоративна търговска банка" АД срещу публикация на вестник "Сега" от 05.02.2014 г. С автор Светослав Терзиев, озаглавена "Брюксел за България: не е цирк, а менажерия". Жалбата е публикувана под формата на открито писмо в редица печатни медии, поради което тук не е необходимо да се пресъздава нейното съдържание.

След като анализира жалбата и съдържанието на оспорваната публикация и като взе предвид, че дискусията между жалбоподателя и медията е претърпяла развитие, комисията прецени, че вземането на формално процедурно решение е станало безпредметно, поради следното:

- визираният от жалбоподателя пасаж – откъс от Доклада на Европейската комисия Доклад на ЕС за борба с корупцията, Приложение България – в ​​оригиналният си вид не съдържа добавката в скоби, в която се споменават имена на личности;

- добавката в скоби очевидно е личен коментар на автора на статията и негова интерпретация на съдържанието на този пасаж от доклада;

- дискусионният въпрос е дали този личен коментар е ясно разграничен от факта -. цитат от официален документ, в съответствие с изискването на чл 1.1.4. от Етичния кодекс на българските медии. Визуалното обособяване на добавката – в скоби – е индикация за такова разграничаване . Комисията е на мнение, че разграничаването би могло да бъде допълнително подчертано чрез обичайните съкращения "б.р." или "б.а.", но окончателната редакция на един авторски текст в крайна сметка е въпрос на личната преценка на автора.

- В аналогични ситуации Комисията е взимала решения, с които е препоръчвала (чл. 17 от ПДКЕПМКЕЕМ) на съответната редакция да публикува поправка / уточнение или право на отговор. Вестник "Сега" е публикувал такова право на отговор в броя си от 14.02.2014 г и по този начин е изпълнил изискването на чл 1.2.2 от Етичния кодекс на българските медии Поради това формално решение на комисията – … Препоръка за такова действие – с което да се ангажира медията вестник "Сега", вече не е необходимо;

- искането за евентуално извинение към засегнати лица трябва да бъде отнесено към автора на публикацията и следва да бъде оставено на неговата преценка, с оглед принципа за независимост на журналистите, включително спрямо медията, в която те публикуват свои авторски материали, мнения и позиции.

Алексей Лазаров
Весела Вацева
Генка Маркова
Георги Ганев
Петя Миронова
Радомир Чолаков
Теодора Петрова

Оригинална публикация

 

КТБ АД сезира Етичната комисия за печатни медии

www.inews.bg I 13.02.2014
 
 Корпоративна търговска банка АД подаде сигнал до Етичната комисия за печатни медии към фондация "Национален съюз за журналистическа етика", че вестник "Сега" злоупотребява с доклада на Европейската комисия – EU Anti-Corruption Report и по-конкретно – с ANNEX BULGARIA to the EU Anti-Corruption Report.
 
В коментар на вестник "Сега", брой 30 от 05.02.2014 г., озаглавен "Брюксел за България: не е цирк, а менажерия", и отпечатан на стр. 9 и 10, авторът Светослав Терзийски публикува неверен текст, като твърди, че цитира доклада на Европейската комисия.
 
Терзийски предварително и изрично дефинира измисления от него цитат като информация от доклада, оформя го графично с кавички и не оставя място за съмнение.
 
Точният текст от коментара, публикуван във в. "Сега", гласи:
 
"Делян Пеевски "спорна фигура начело на ДАНС, станал повод за безпокойство както в България, така и в чужбина". Единствено той е удостоен с двойно внимание в доклада, защото попада и в сектора за медиите, където се казва, че "собствеността на медиите е все по-концентрирана в ръцете на едни и същи лица (Пеевски, майка му Ирена Кръстева и "кредитора" им Цветан Василев), което компрометира независимостта на издателствата".
 
След прочит на докладите на Европейската комисия – EU Anti-Corruption Report и на ANNEX BULGARIA to the EU Anti-Corruption Report и проверка на официално посочените източници на информация, послужили за изготвянето им, се вижда, че името на Цветан Василев, Председател на Надзорния съвет на Корпоративна търговска банка АД, не се споменава в посочения от журналиста контекст, нито по друг повод.
 
Твърдението, че Цветан Василев е "кредитор" на Делян Пеевски и на майка му Ирена Кръстева, също не отговаря на истината.
 
Вестник "Сега" е сред първите медии, подписали Етичния кодекс на българските медии. Като публикува невярна и непроверена информация от името на Европейската комисия, изданието нарушава поетите ангажименти при подписването на този кодекс, сред които:
 
- Да предоставя достоверна, точна и проверена информация на обществото, без преднамерено да скрива или изопачава факти;
 
- Да не публикува информация, за която знае, че е невярна;
 
- Да не подвежда обществото и ясно да посочва къде са използвани манипулирани текстове, документи, образи и звуци;
 
- Ясно да разграничава фактите от коментарите и предположенията;
 
- Да проверява информацията преди нейното публикуване, като търси и използва различни източници, и доколкото е възможно да посочва нейния произход;
 
- Винаги да посочва, когато информацията не е потвърдена;
 
- Предпазва обществото от опасността да бъде сериозно заблуждавано.
 

 

Калина Андролова: Българската интелигенция е безмислен лентяй, който живее доволно в безметежен застой

www.barometar.net | Деница ГЕРЧЕВА | 8.06.2012

По образование Калина Андролова е икономист. Работила е като радиоводещ, колумнист във вестниците."Новинар" и "Сега", била е главен редактор на списание L’EUROРЕО. Известна е с неподражаемия си стил на писане, който не оставя равнодушен читателя.

- Какво означава да си успешен в България?

- Може да означава доста неща. Да бъдеш много богат у нас заради качествата на ума си или бизнес таланта си, е почти невъзможно. У нас никой не е богат заради това, заради което са богати хората на Запад, например фамилен бизнес, изключителни постижения в определена сфера, гениална финансова находчивост, работа, работа и пак работа. В България капиталът беше раздаден, бяха разпределени дори сферите на икономиката, беше назначен един изкуствен елит, малка част от който успя да увеличи първоначалния си капитал, друга част похарчи времето си в машинации и разгул, а трета – напълно се провали. Хората, които днес са едни от "най-успешните" бизнесмени, всъщност са една тежка гротеска на прехода, те са тържеството на аморалността и полузнанието над всеки естетичен, красив ум. Докато първият демократично избран президент на България д-р Жельо Желев молеше САЩ за хуманитарна помощ – храни, петрол, лекарства, страната ни беше саморазграбвана отвътре до пълна разруха. Разграбването продължава и до днес, защото бързи пари могат да се правят само от източване на държавни фондове в различни сфери, тоест от кражби. Пазарът е прекалено малък и неплатежоспособен за наистина голям бизнес. Малкото печеливши области като телекомуникации или добив на злато са заети от чужденци. Така че "успешен" в България в повечето случаи означава непочтен.

- Съществуват ли според вас морални норми при правенето на медия или те отпадат при търсенето на рекламодатели?

- Според мен рекламодателите не са първопричината за пълното идиотизиране на медиите у нас. Рекламодателите искат просто да рекламират в "гледани" предавания. Големият проблем е в управлението на медиите. Шефовете на медии у нас нямат вкус към интелигентността. Те имат вкус към раболепието и недискретната посредственост на персонала. Оказва се, че мисловният дефицит, който владее медиите ни, е най-добрата възможна цензура. Общуването на медийните управници с властта им дава достатъчно сила и качеството на телевизионната програма остава някъде назад в търговските им интереси. Тоест много от медиите търгуват отношенията си с властта, а не програмата си. Други пък са откровени рекетьори, такива са жълтите медии. Те служат единствено за плашило, за да може да се разчистват терени за разни сделки. Никоя власт не би искала да е на нож с жълтурите, та те обявиха предишния министър-председател за гей! Помните ли?! Те могат да разрушат всеки един олтар. Хубавото е, че именно поради липсата на ум все още не могат да създават божества! Иначе щяха да са още по-богати. Но това е по-сложният талант – създаването, всеки може да е убиец.

- Кои са истинските работодатели на хората, работещи в медиите у нас?

- Само в България истинските собственици на медии не са публично известни. Ако е чужда компания, то на местно равнище отново управляват разни нашенци, които са забележителни с липсата си на всякакъв креатив, ако пък не е чужда компания, е напьлно неизвестно кой дърпа конците. Това прави медийната среда адски несигурна, задкулисна, мошеническа. Целта на медийните собственици не е развитието и авторитета на медията, а политическия рекет, тоест замяна на медийното влияние за други доходоносни сделки. Те крепят медията само за да я използват за разговор и договорки с властта. Тези са истинските работодатели на хората в медиите. Някакви собственици, неизкушени от големи идеи, а от обикновено краткосрочно шмекеруване.

- Защо никой не търси отговорност от онези, които създадоха чалга поколението?

- Защото няма колективна вина. Защото чалга културата не е заговор. А просто естествен процес на загниване на националния ум, оставен на произвола от дълбоко неграмотни управници. Казвам неграмотни, защото нито един управник през периода на прехода не постави акцент върху културата. А утре ще ни управляват именно тези, които днес отглеждаме като съкрушителни тъпунгери, облечени в маскарад-ни бални рокли.

- Според вас, ако творец чрез таланта си съумее да забогатее, означава ли това, че се е отдалечил от същността на изкуството?

- Не мисля, че същността на изкуството е то да не се продава. Напротив, изкуството е за това да внася усещания у хората, да повдига тяхната вибрация, тоест то трябва да се прави, за да стига до някой. Няма полза от изкуство, което не се оглежда в човешко око. Не е гениален този, който е неразбираем. Гениален е този, който със своето изкуство може да променя публиката, да я възторгва, да й казва нещо, да я прави трептяща, мислеща, чувствителна, да я учи.

- Какво според вас трябва да се случи на човек, за да промени мирогледа си?

- Всяко събуждане сутрин е дар. Когато разбереш това с всяка клетка на съществото си, значи си променил светогледа си. Какво отключва подобна промяна?! Смъртната опасност, загубата, бързото падане надолу. Често смятаме нещастията за нещо лошо, но те всъщност са нашите абсолютно съвършени учители. Какво е някакво си академично знание, което трупаме, без познанието за човешкото величие и човешката нищожност, взети в едно. Удивително е да осъзнаеш връзката между вселената и човека. Тя обичайно е непроницаема, но понякога се усеща фино със сърцето. Когато започнеш да виждаш със сърцето, тогава си се променил. Когато проумееш силата на Бога. Когато се научиш да му благодариш. По отношение на земния ни живот има едно вселенско тайнство за щастие -това е дарението. Преди да получиш, трябва непременно да дадеш, защото съществува принцип на равновесието. Ако много получиш, без да съумееш да раздадеш, бъди сигурен, че ще ти се отнеме.

- Каква е в същността си българската интелигенция днес?

- Нелепа. Българската интелигенция няма никакво значение. Тя е досущ като Иля Обломов, онзи емблематичен герой на Гончаров, който е толкова безсмислен лентяй, че дори не се повдига от дивана, живее доволно в безметежен застой. Интелигентният човек би трябвало да е активен, да има позиция, да е готов дори за революция срещу абсурда, който се развива в нашата държава. Българската интелигенция е сведена до под ботуша на пълната посредственост, тя обяснява робството си пред глупостта като някакво си демократично мислене (например, оставете чалгата на мира, тя си има почитатели, не ги закачайте, вече е демокрация), а всъщност вътре в умовете на интелигентните хора липсват всякакви сили за съпротива срещу нашествието на чалгата, простащината, циганизацията, елементарния вкус и пр. Те са пометени от нахалството, самомнението и агресията на полу- и чет-въртинтелигентните. Жълтурщина е обхванала цялата държава. По всички етажи, във всички посоки. Жълтото у нас е цар. Но жълто не като слънце, не като злато, а като напикано.

- Кои са въпросите, които не ви дават покой?

- Що за области във време-пространството са тайнствените черни дупки?! Какво представлява тъмната материя, която изпълва Вселената?! Опитвам се да си представя мащаба на абсолютната самота и мащаба на абсолютната любов, които само астронавтите могат да изпитат, поглеждайки кълбото на Земята от разстояние. Вие можете ли някак да си представите това усещане?!! То изчерпва всичко, то е границата на човешките възможности, ръба на Земята, то обезсмисля всяка земна омраза и всяка единична любов. Явно любовта е нещо много по-общо, по-голямо, отколкото на нас, човеците, ни се струва. Мисля, че любовта е вселенска категория. А ние, човеците, все още по един наистина много дребен начин се ползваме от нея.

Оригинална публикация

“Уикилийкс”: Българските медии – без пари и без морал

www.vesti.bg | 04.05.2011

 

Доклад за българските медии на бившия посланик на САЩ у нас Нанси Макълдауни изтече в "Уикилийкс"

 

"Българските медии са силно манипулирани, а собствеността им се концентрира в ръцете на все по-малко хора.
Репортери и редактори приемат подкупи, за да отразяват определени новини, за да публикуват пропагандни материали под формата на новини, и не публикуват информации, които не се харесват на спонсорите им.
Корупцията в медиите очевидно ограничава тяхната способност да служат като глас на гражданското общество."
Това е мнението на бившия американски посланик Нанси Макълдауни за българските медии, което тя описва в класифициран доклад, изпратен до Държавния департамент на САЩ през 2009 г. Докладът беше публикуван от "Уикилийкс" и Биволъ.
Повечето българи се информират основно от телевизията, а не от вестници, но печатните медии все още са най-важният фактор при формирането на общественото мнение, смята американският посланик.
В много телевизионни програми се четат заглавия и цели статии от вестници, което увеличава тяхното влияние далеч над числото на тиража им.
Сивият сектор и корупционните бизнес практики сериозно застрашават разследващата журналистика и медийният плурализъм в България, пише още Макълдауни.
В документа посланикът отбелязва, че с приближаващите парламентарни избори (през 2009 г.) последиците от концентрираната собственост и корупцията в медиите са вече на показ.
Въпреки че някои малки независими медии оцеляват, обществото като цяло е изгубило вяра в традиционните медии и се обръща към жълтата преса за разнообразие, пише Макълдауни.
На пазара, залят и от традиционни, и от нови медии, много играчи не могат да оцелеят само с приходите си от реклама и разчитат на спонсори.
Новите собственици на медии, за разлика от предшествениците си, нямат опит в журналистиката. Те използват медиите за да влияят на обществото и за да обслужват бизнес интересите си чрез избираемо публикуване на информация и насочени атаки, пише в доклада.
Сред доминантните играчи е новосформираният конгломерат "Нова българска медийна група", за която се твърди, че притежава три национални всекидневника, един седмичник, един регионален вестник и телевизия, както и че планира да си купи още една, пише Макълдауни.
Посланикът отбелязва, че групата е стартирала експлозивно през лятото на 2007 г. с покупката на три вестника, един от които – "Телеграф", е най-тиражният всекидневник в страната с повече от 100 000 броя в събота и с около 60-70 хил. през седмицата.
Според слуховете групата принадлежи на кръг от компании, близки до ДПС, отбелязва Макълдауни.
Посланикът отбелязва още, че собственикът на групата – Ирена Кръстева, доскоро е работела на служба, от която няма как да е спечелила средствата, необходими за такава инвестиция.
Медиите в България редовно прилагат автоцензура и дори имат черни списъци с политици или конкурентни бизнесмени, за които никога не пишат, пише Макълдауни.
"Нова българска медийна група" наскоро публикува във всичките си издания един и същ текст, очевидна атака срещу политическите и бизнез опонентите си. Групата поне още два пъти е прибягвала до тази практика – по време на газовата криза през януари и по време на кризата с боклука през април в София, се казва още в грамата.
Националните всекидневници "Сега" и "Стандарт" също са получавали критики за публикуване на материали, които, макар и по-завоалирано, обслужват интересите на собствениците им. Подобни тенденции се наблюдават в телевизионните медии, но на много по-висока цена за бизнеса и политиците, отбелязва Макълдауни.
В доклада й се отбелязва контраста с вестниците на ВАЦ – "Труд" и "24 часа", чиито стремеж към увеличаване на приходите чрез по-сензационни заглавия е довел до спад в качеството.
Тъй като чуждестранните им собственици не се интересуват от местната политическа сцена, главните редактори на вестниците имат пълна власт върху отразяването на политическите новини. Въпреки че за "Труд" и "24 часа" не е известно да имат черни списъци, е лесно да се види, че някои политици получават повече отразяване, може би заради близост с главните редактори.
С появяването на новите медии и безброй вестници с кратък живот, много от традиционните вестници се оплакват, че читателите им намаляват.
Редактори се оплакват, че по време на предизборната кампания продажбите падат по традиция, тъй като читателите знаят, че материалите са платени.
Много компании намаляват своята реклама и започват да действат като посредници при покупката на рекламно пространство за политически партии.
Заради намалелите приходи и ограничените ресурси по-малките вестници понякога отразяват новините през телевизията, по която често може да се види спонсорирано съдържание. Въпреки трудностите, по-големите печатни издания все още имат достатъчно персонал, за да отразяват важни събития.
В частни разговори журналисти признават, че политически партии плащат на репортери, редактори и продуценти за интервюта и новинарско покритие, без това да се декларира никъде.
Партиите открито спонсорират вестници. Такъв е случаят с "Дума" (спонсорирана от БСП), вестник "Атака" и телевизия "Скат" (спонсорирани от националистическата партия "Атака")
Заради недоверието си в традиционните медии, българите се обръщат към жълтата преса
Вестникарският пазар е залят с жълти вестници с кратък живот и анонимни собственици. Според представителите на традиционните медии тези собственици са част от сивата икономика и освен, че не плащат данъци, не спазват и журналистическата етика.
Заради неясна собственост и големия брой неподписани статии обществото няма как да се защити срещу клевета.
Жълтите седмичници "Уикенд" и "Шоу" са сред най популярните и влиятелни вестници, с общ тираж от около 450 хил. броя. Увеличаването на тиража им пък тласна дори уважавани политици да им дават интервюта.
Няколко дни преди евроизборите премиерът (Станишев) даде обширно интервю за "Уикенд", в което описва идеите на партията си, пише още посланикът.
Политиците са наясно как се играе тази игра
Журналисти описват опитите на ДПС да засили влиянието си чрез медиите като част от стара традиция политически фигури да инвестират в медии, когато властта им е застрашена.
Социалистите и НДСВ също са си плащали за медийно покритие. Десните партии СДС и ДСБ досега са плащали само за реклами.
В миналото ГЕРБ разчиташе основно на личната харизма на неформалния си лидер Бойко Борисов, който често директно се обаждаше или пишеше есемеси на журналисти, се казва още в документа.

Оригинална публикация

Кореспондент на в. “Сега” осъди България в Страсбург

в. Сега | Светослав Терзиев | 20.04.2011

За погазване на свободата на словото България бе осъдена вчера в Страсбург от кореспондента на в. "Сега" в Бургас Божидар Божков. Той ще получи близо 20 000 лв. за материални и морални щети плюс 5000 лв. за съдебни разноски, защото бил съден и глобен неправомерно за клевета заради публикации във вестника през 2000 г. Божков разобличи тогава афера за приемане в елитни гимназии на деца, ползвали предимство за болест, без да страдат от заболяванията, за които им били издадени медицински свидетелства. Скандалът стигна през 2001 г. до парламента, в който бяха поискани обяснения от министъра на просветата.
Четирима членове на контролната комисия тогава се почувстваха обидени от публикациите и заведоха дела както срещу Божков и в. "Сега", така и срещу журналистката от местния в. "Компас" Катя Касабова, която вчера също осъди България в Страсбург за посегателство срещу свободата на словото и ще получи близо 12 000 лева за щети и съдебни разноски. Българските съдии намериха неточности в публикациите на двамата журналисти, но Европейският съд за правата на човека прецени, че те са се престарали особено с размера на наложените глоби, защото чрез сплашване на засегнатите журналисти и техните колеги са нанесли много по-голяма обществена вреда.

Стр. 7

Кореспондент на в. “Сега” осъди България в Страсбург

в. Сега | Светослав Терзиев | 20.04.2011

За погазване на свободата на словото България бе осъдена вчера в Страсбург от кореспондента на в. "Сега" в Бургас Божидар Божков. Той ще получи близо 20 000 лв. за материални и морални щети плюс 5000 лв. за съдебни разноски, защото бил съден и глобен неправомерно за клевета заради публикации във вестника през 2000 г. Божков разобличи тогава афера за приемане в елитни гимназии на деца, ползвали предимство за болест, без да страдат от заболяванията, за които им били издадени медицински свидетелства. Скандалът стигна през 2001 г. до парламента, в който бяха поискани обяснения от министъра на просветата.
Четирима членове на контролната комисия тогава се почувстваха обидени от публикациите и заведоха дела както срещу Божков и в. "Сега", така и срещу журналистката от местния в. "Компас" Катя Касабова, която вчера също осъди България в Страсбург за посегателство срещу свободата на словото и ще получи близо 12 000 лева за щети и съдебни разноски. Българските съдии намериха неточности в публикациите на двамата журналисти, но Европейският съд за правата на човека прецени, че те са се престарали особено с размера на наложените глоби, защото чрез сплашване на засегнатите журналисти и техните колеги са нанесли много по-голяма обществена вреда.

Стр. 7

 

Бизнесменът, който не спестява критиките

сп. Forbes | 11.11.2010 

Сашо Дончев катери бавно стълбичката на успеха и затова знае цената му

Ако човек погледне кариерата на основателя на "Овергаз" Сашо Дончев, ще види, че всичко в нея се развива последователно и логично. В средата на 70-те години той завършва "Оборудване на газо-нефтопроводи, газохранилища и нефтени бази" в Москва. След 1978 г. трупа опит на различни позиции в "Газстроймонтаж", включително и като ръководител на мащабни проекти за монтаж на газопроводи. След промените основава "Овергаз" – холдинга, на който и до днес е изпълнителен директор и председател на Съвета на директорите.
Дончев се изкачва бавно по стълбичката на успеха и сам казва, че е изстрадал всеки ред в биографията си. И може би това му дава правото в повечето свои медийни изяви да критикува държавната политика и обществените порядки. В едно свое интервю той казва, че "в България най-конкурентното предимство не са твоите знания, умения, трудолюбие, а връзките ти с влиятелни в обществото хора". В друго – че страната има нужда от реинженеринг: "да върнем държавата към нейните отговорности по отношение на обществото, да помогнем на политиците да разберат, че не са началници на обществото".
Предприемачът създава "Овергаз" през 1991 г. Това е първата и най-голяма частна газова компания в България. Към момента половината от акциите й са собственост на руската "Газпром" и дъщерното й дружество "Газпром експорт" ("Газпром" е сред компаниите с най-голяма печалба в света за първото полугодие на 2010 г.). "Овергаз" обединява специализирани фирми, които осъществяват широк спектър от дейности в областта на природния газ – доставя природен газ, има инженерингово и консултантско дружество, притежава и 12 градски газоразпределителни предприятия.
От началото на следващата година пък "Овергаз" ще влезе в директна конкуренция с държавната компания "Булгаргаз". Досега последната имаше договор с "Овергаз" за осигуряването на 1 млрд. куб. метра природен газ годишно (това е около една трета от годишното потребление в България). От 2011 г. нататък "Овергаз" ще предложи това количество директно на големите промишлени потребители на природен газ.
Минимална част от оборота на холдинга, който за 2009 г. е 802 млн. лв., се генерира от газификацията на частните домове в страната. Дончев редовно критикува представителите на държавата, че не оставят този пазар да се развива на икономически принцип. Въпреки усилията на "Овергаз" битовата газификация в България е достигнала едва 2-3%. Нищо чудно, след като за газификацията на един дом са нужни 16 документа.
От повече от 10 години Дончев е и в издателския бизнес. Той притежава лично 27 процента от акциите на вестник "Сега" (останалите са собственост на "Овергаз Холдинг"). Дончев казва, че така чрез обективна информация помага на обществото да бъде свободно.
"Овергаз" подкрепя и ред други социални мисии. Компанията подпомага много проекти в областта на образованието. Голямата мечта на Дончев обаче е да направи истински университет. Служители на "Овергаз" разказват, че той толкова силно се е посветил на тази кауза, че често прекарва уикенда, работейки по проекта в офисите на холдинга.

Стр. 124