ЕС се стяга за пропагандна война с Русия

www.m.mediapool.bg I 20.03.2015г.

Студиото на Russia Today в Лондон. Глобалният телевизионен канал е основното оръжие на Путин в информационната му война срещу Запада.

Европейският съюз е на път да започне първа операция в нова пропагандна война с Русия до дни, след като лидерите на ЕС дадоха официално одобрение за кампанията на среща на върха в четвъртък. Официални представители казаха за Ройтерс, че дузина експерти по връзки с обществеността и комуникации ще започнат работа до края на март в Брюксел със задачата да противодействат на, както казва ЕС, умишлената дезинформация, координирана от Кремъл във връзка с ролята и целите на Москва в Украйна и на други места в Европа.

Това е първият етап от план, който лидерите искат да бъде завършен до юни от върховния представител на ЕС за външната политика и сигурността Федерика Могерини и който може да включва усилия за създаване и излъчване на програми на руски език, насочени най-вече към етническите руснаци в бившите съветски републики.

В момента тези общности следят предимно руските държавни медии, които имат по-големи бюджети за създаване на развлекателни програми и новини, отколкото местните медии.

Лидерите от ЕС, най-вече в балтийските държави, са разтревожени от това как Москва използва своите медии, за да печели подкрепа за възгледите и политиките си, с бюджети, в сравнение с които няколкото милиона евро на година, които според служители ЕС може да осигури, изглеждат нищожни.

Russia Today е основното оръжие на Путин в информационната му война срещу Запада

Редица западни политици и журналисти отдавна призовават за по-активно противодействие на пропагандата на руските медии и в частност на телевизионния канал Russia Today (RT), който се излъчва в 100 страни по света на английски, арабски и испански, а от миналата година и на немски и френски език. Бившият директор на британската BBC World Service Питър Хорокс, напуснал поста си през декември м.г., говори за финансовото превъзходство на руските новинарски държавни канали в "глобалната информационна война".

Бюджетът на Russia Today за миналата година е бил 445 млн. долара, по данни на в. "Ведомости". Заради финансовата и валутна криза, която разтърси Русия в началото на 2015 г., бюджетът на RT най-вероятно ще се окаже орязан.

Russia Today е основното оръжие на Кремъл във все по-ожесточената му информационна война със Запада. Главният редактор на медията има директна телефонна връзка с Кремъл.

В отделни европейски страни правителствата вече повишиха бюджетите на държавните медийни компании. Така например през т.г. Германия увеличи бюджета на Дойче веле с 9.3% до 294 млн. евро.

На срещата си, проведена в четвъртък вечерта, лидерите от ЕС се съгласиха да разширят икономическите санкции, за да окажат натиск върху Русия да изпълни мирното споразумение за Украйна. А в изявление от срещата на върха те "подчертаха, че е нужно да се даде отпор на продължаващите дезинформационни кампании на Русия", и натовариха Могерини със задачата да представи цялостен план до юни, предаде Ройтерс, цитирана от БТА.

Според описание, разпространено между служителите от ЕС и видяно от Ройтерс, непосредствената задача на новия отдел в Брюксел е "да коригира дезинформацията и да проверява фактите", както и да "разработи представяне на гледната точка на ЕС чрез ключови послания, статии, авторски мнения, кратки данни, информационни графики, включително материали на руски език".

Персоналът ще бъде съставен от граждански служители, вече наети от институциите на ЕС или предложени от някои от 28-те държави членки.

Възвръщаемост на инвестициите

ЕС вече осигурява известна поддръжка за медии от общността и извън нея, включително чрез предоставяне на парични суми и техническа помощ в подкрепа на разнообразни културни програми и отразяване на дейността на ЕС.

Сега той може да обърне внимание на свързването на част от тази помощ с противодействието на руското влияние. "Ние може да поискаме по-голяма възвръщаемост за нашите инвестиции", каза пожелал анонимност служител, участващ в подготовката на плана. Финансираният от ЕС Европейски фонд за демокрация (ЕФД), който насърчава демократичното развитие в съседни региони, ще представи предложения по медийните въпроси на среща на върха на 21-22 май в Латвия, където лидерите от ЕС ще се срещнат с колегите си от Украйна и още няколко бивши съветски републики, които са съседи на Русия.

Директорът на ЕФД Йежи Помяновски каза, че една от проучваните възможности е "по-голяма интеграция и сътрудничество" между съществуващите рускоезични медии в граничещите с Русия държави с цел да се споделя продукция, която може да се конкурира за аудитории с финансираните от Москва програми.

Служителят от ЕС каза, че може да бъдат включени специалисти, които да помогнат за създаване на програми, за да се привлекат хора, говорещи руски, които не следят съществуващите рускоезични медии, финансирани от Запада, като Би Би Си, Радио "Франс ентернасионал", "Дойче веле" и Радио "Свободна Европа". "Необходимо е да разпространим информацията извън кръга на обичайните заподозрени", каза той.

Все пак участващи в проекта служители от ЕС заявиха, че не могат да се надяват да се конкурират фронтално със скъпите новинарски и развлекателни канали, които Русия излъчва далеч от своите граници, нито с екипите, популяризиращи идеите на Кремъл в социалните медии.

Общността също така е ограничена от това, че не иска да бъде разглеждана като манипулатор на новините или да се захваща с явна "пропаганда".

"Няма да бъде ефективно и не е възможно да се противодейства на грубата пропаганда на Русия с нейните оръжия", каза друг служител от ЕС.

 

Оригинална публикация

Уволнения и стачки разтресоха БиБиСи

в. Дума | 18.07.2011

Масовите съкращения накараха журналистите от екипа на БиБиСи да започнат масово ефективни стачни действия. Протестът започна в ранните часове на петъчния ден. Журналистите стачкуваха заради очакваните масови уволнения в BBC World Service и BBC Monitoring. Почти 400 души ще трябва да си търсят нови работни места заради обявеното "съкращаване на разходите". Информационните програми на радио- и телевизионните канали на БиБи-Си почти навсякъде бяха отменени, а вместо тях в ефир вървяха архивни материали. Стачката се пренесе дори върху предаванията за чужбина. Единствените актуални новини, които журналистите си позволиха, бяха кратки информации, свързани с развитието на скандала около медийната група на Рупърт Мърдок. При първите съкращения бяха свалени редица предавания на международната служба на БиБиСи, в това число и програмите на руски език. Сега съкращенията засягат топ журналисти и ръководен персонал от различни
подразделения. Заплатите на членовете на административния съвет на компанията са били намалени средно с 25%. Заплатата на генералния директор на компанията Марк Томпсън е орязана с 27 на сто. С цел ограничаване на разходите и част от "каналите" ще бъдат преместени от Лондон в Манчестър, за да се намалят наемите за работни помещения.

Стр. 5

Оригинална публикация

IFJ и EFJ загрижени за съдбата на европейските журналисти

в. Класа | 05.05.2011

 

Европейската федерация на журналистите (EFJ) и Международната федерация на журналистите (IFJ) изразиха своята загриженост във връзка с процесите на преструктуриране и съкращаване, които се провеждат в по-големите обществени медии в Европа .
"В рамките на няколко седмици бе съобщено, че трите големи международни обществени медии в Европа, BBC World Service, RFI-France 24 и Deutsche Welle, ще предприемат преструктуриране на техните дейности и се очаква да съкратят стотици журналисти . Това е изключително неприятна новина, както за обществеността, така и за всички колеги от гилдията, които са застрашени да останат без работа", заяви президентът на EFJ Арне Кьониг.
BBC World Service обяви наскоро, че прекратява излъчванията на няколко езика както и излъчването на средни вълни за Европа, като част от кризисния план на корпорацията заради ограниченията на бюджета.
Radio France Internationale и France 24 пък оповестиха решението си за сливане на редакциите на двете медии, което неизбежно ще доведе до съкращението на близо 120 журналисти и ще повлияе чувствително на качеството и разнообразието на производството на новини.
Германското обществено радио "Дойче веле" също спря предавателите на средни вълни в рамките на "Програмата за реформи 2010-2013 г." и префокусиране върху развитието на медията в онлайн средата.
По думите на президента на EFJ Арне Кьониг, хората се нуждаят от независима и плуралистична информация за всичко, което се случва както по света , така и в отделните страни , а международните тв и радиооператори, които са изградени на основата на силните обществени ценности в дейността си и независимата журналистика, трябва да обезпечат производството на информация в интерес на обществените очаквания.
От Европейската федерация на журналистите призовават членовете на професионалните организации във Великобритания, Франция и Германия да отстояват качеството на предоставяните услуги от обществените медии, а така също призовават компетентните регулаторни институции да гарантират интересите на журналистите и правото на гражданите да бъдат информирани.

Стр. 15

Оригинална публикация