Сърбия ще приватизира информационната агенция “Танюг”

 www.dnevnik.bg I 30.06.2015г.

 

Сръбската агенцията за приватизация приема оферти за приватизация на 38 държавни медии, включително и 72-годишната информационна агенция "Танюг", съобщи "Ройтерс".

В обявата пише, че Република Сърбия продава 100% от собствеността на "Танюг" и според упълномощен оценител стойността на капитала й е 760 936 евро.

Право на участие имат сръбски и чуждестранни физически и юридически лица, които може да подадат оферти до 30 юли. Офертите ще бъдат отворени на 3 август.

Останалите 37 медии са предимно по-малки радиостанции.

Мярката е съобразена с новия закон за информацията и медиите, приет през август, както и с по-широката медийна стратегия за периода 2011 – 2016 г., която предвижда прекратяване на държавното участие в този сектор.

През 2012 г. всички активи на агенцията са били на стойност 181.7 милиона динара (1.5 милиона евро), а печалбата й е била 1.3 милиона динара (около 10 000 евро). 

 

Оригинална публикация 

 

 

ЕС се стяга за пропагандна война с Русия

www.m.mediapool.bg I 20.03.2015г.

Студиото на Russia Today в Лондон. Глобалният телевизионен канал е основното оръжие на Путин в информационната му война срещу Запада.

Европейският съюз е на път да започне първа операция в нова пропагандна война с Русия до дни, след като лидерите на ЕС дадоха официално одобрение за кампанията на среща на върха в четвъртък. Официални представители казаха за Ройтерс, че дузина експерти по връзки с обществеността и комуникации ще започнат работа до края на март в Брюксел със задачата да противодействат на, както казва ЕС, умишлената дезинформация, координирана от Кремъл във връзка с ролята и целите на Москва в Украйна и на други места в Европа.

Това е първият етап от план, който лидерите искат да бъде завършен до юни от върховния представител на ЕС за външната политика и сигурността Федерика Могерини и който може да включва усилия за създаване и излъчване на програми на руски език, насочени най-вече към етническите руснаци в бившите съветски републики.

В момента тези общности следят предимно руските държавни медии, които имат по-големи бюджети за създаване на развлекателни програми и новини, отколкото местните медии.

Лидерите от ЕС, най-вече в балтийските държави, са разтревожени от това как Москва използва своите медии, за да печели подкрепа за възгледите и политиките си, с бюджети, в сравнение с които няколкото милиона евро на година, които според служители ЕС може да осигури, изглеждат нищожни.

Russia Today е основното оръжие на Путин в информационната му война срещу Запада

Редица западни политици и журналисти отдавна призовават за по-активно противодействие на пропагандата на руските медии и в частност на телевизионния канал Russia Today (RT), който се излъчва в 100 страни по света на английски, арабски и испански, а от миналата година и на немски и френски език. Бившият директор на британската BBC World Service Питър Хорокс, напуснал поста си през декември м.г., говори за финансовото превъзходство на руските новинарски държавни канали в "глобалната информационна война".

Бюджетът на Russia Today за миналата година е бил 445 млн. долара, по данни на в. "Ведомости". Заради финансовата и валутна криза, която разтърси Русия в началото на 2015 г., бюджетът на RT най-вероятно ще се окаже орязан.

Russia Today е основното оръжие на Кремъл във все по-ожесточената му информационна война със Запада. Главният редактор на медията има директна телефонна връзка с Кремъл.

В отделни европейски страни правителствата вече повишиха бюджетите на държавните медийни компании. Така например през т.г. Германия увеличи бюджета на Дойче веле с 9.3% до 294 млн. евро.

На срещата си, проведена в четвъртък вечерта, лидерите от ЕС се съгласиха да разширят икономическите санкции, за да окажат натиск върху Русия да изпълни мирното споразумение за Украйна. А в изявление от срещата на върха те "подчертаха, че е нужно да се даде отпор на продължаващите дезинформационни кампании на Русия", и натовариха Могерини със задачата да представи цялостен план до юни, предаде Ройтерс, цитирана от БТА.

Според описание, разпространено между служителите от ЕС и видяно от Ройтерс, непосредствената задача на новия отдел в Брюксел е "да коригира дезинформацията и да проверява фактите", както и да "разработи представяне на гледната точка на ЕС чрез ключови послания, статии, авторски мнения, кратки данни, информационни графики, включително материали на руски език".

Персоналът ще бъде съставен от граждански служители, вече наети от институциите на ЕС или предложени от някои от 28-те държави членки.

Възвръщаемост на инвестициите

ЕС вече осигурява известна поддръжка за медии от общността и извън нея, включително чрез предоставяне на парични суми и техническа помощ в подкрепа на разнообразни културни програми и отразяване на дейността на ЕС.

Сега той може да обърне внимание на свързването на част от тази помощ с противодействието на руското влияние. "Ние може да поискаме по-голяма възвръщаемост за нашите инвестиции", каза пожелал анонимност служител, участващ в подготовката на плана. Финансираният от ЕС Европейски фонд за демокрация (ЕФД), който насърчава демократичното развитие в съседни региони, ще представи предложения по медийните въпроси на среща на върха на 21-22 май в Латвия, където лидерите от ЕС ще се срещнат с колегите си от Украйна и още няколко бивши съветски републики, които са съседи на Русия.

Директорът на ЕФД Йежи Помяновски каза, че една от проучваните възможности е "по-голяма интеграция и сътрудничество" между съществуващите рускоезични медии в граничещите с Русия държави с цел да се споделя продукция, която може да се конкурира за аудитории с финансираните от Москва програми.

Служителят от ЕС каза, че може да бъдат включени специалисти, които да помогнат за създаване на програми, за да се привлекат хора, говорещи руски, които не следят съществуващите рускоезични медии, финансирани от Запада, като Би Би Си, Радио "Франс ентернасионал", "Дойче веле" и Радио "Свободна Европа". "Необходимо е да разпространим информацията извън кръга на обичайните заподозрени", каза той.

Все пак участващи в проекта служители от ЕС заявиха, че не могат да се надяват да се конкурират фронтално със скъпите новинарски и развлекателни канали, които Русия излъчва далеч от своите граници, нито с екипите, популяризиращи идеите на Кремъл в социалните медии.

Общността също така е ограничена от това, че не иска да бъде разглеждана като манипулатор на новините или да се захваща с явна "пропаганда".

"Няма да бъде ефективно и не е възможно да се противодейства на грубата пропаганда на Русия с нейните оръжия", каза друг служител от ЕС.

 

Оригинална публикация

Световните медии тиражират телефонните записи, за които се твърди, че са на Ердоган

www.focus-news.net I 25.02.2014

 Вестник „Милиет”

 Разпространените на 24 февруари записи на телефонни разговори на турския премиер Реджеп Тайип Ердоган, в които той дава указания на своя син Билял Ердоган незабавно да „укрие” наличните пари в брой, вече се превърнаха в една от централните теми на световната преса. Повечето медии и преди всичко агенция Ройтерс разпространиха информацията по темата като централна новина. 
 
В съобщението на Ройтерс се обръща внимание на нареждането на Ердоган към Билял да „занули” парите, както и на по-късния отговор на сина му, че у него вече са останали „само” 30 милиона евро. Отразява се и позицията на турския премиер Реджеп Тайип Ердоган, че става въпрос за „монтаж” на телефонни разговори, а също и на становището на основната опозиционна Народнорепубликанска партия (НРП), че след поредния скандал „правителството вече е изгубило своята легитимност”.
Същевременно интернет сайтът „Liveleak.com” преведе на английски и публикува дума по дума пълните текстове на телефонните разговори, за които се твърди, че са провеждани между Реджеп Тайип Ердоган и Билял Ердоган. Към публикуваната информация е прикачено и може да се проследи и оригинално видео.
 
Освен това световните информационни агенции предават като централна новина искането на турската опозиция за незабавна оставка на министър-председателя Ердоган.
 
Междувременно сирийските медии също отделят широко място на записите на телефонни разговори, за които се твърди, че са между Ердоган и неговия син, като подчертават и призива на турската опозиция за оставка на правителството.
Разпространените на 24 февруари записи на телефонни разговори допълват изтеклите в интернет подобни записи след антикорупционната операция от 17 декември миналата година и предизвикаха ефекта на истинска бомба. Защото въпросните телефонни разговори, за които се твърди, че са между баща и син Ердоган, са проведени именно на 17 декември. Тоест още на същия ден, когато стартира мащабната операция срещу корупционните практики и рушветчийството в Турция.
 
Хронологично записаните телефонни разговори са от 08.02, 11.17, 15.39, 23.15 часа на 17 декември, както и от 10.58 часа на 18 декември. От тях се чува, че рано сутринта на 17 декември Реджеп Тайип Ердоган търси по телефона Билял Ердоган и му нарежда да „занули” намиращите се в неговата къща един милиард долара (2,2 трилиона турски лири). Обяснява му да изнесе парите от мястото, в което те се намират и му обръща внимание на необходимостта напълно „да се освободи” от тях. 
 
По време на проведения същия ден вечерта телефонен разговор лицето, за което се твърди, че е Билял Ердоган, обяснява на лице, за което се твърди, че е Реджеп Тайип Ердоган, че е „прехвърлило” на някои бизнесмени голяма част от парите и че са останали „само” 30 милиона евро, от които съвсем скоро също ще се „освободи”.
 

 

Ройтерс прави филм за фестивал на хляба в Рабово

в. Арда, Кърджали | 27.07.2013 

"Ройтерс ще заснема огнените ритуали на тазгодишния Пети фестивал на хляба в Източните Родопи. От 26 до 28 юли стамболовското село Рабово става център на възраждането на великолепието на стародавното жито-лимец. Сред атракциите е възстановката на жътва на една от най-старите житни култури, позната още на траките по нашите земи и назовавана като слънчева храна за здраве, щастие и красота.
През първия ден на проявата стартира пленер с международно участие по две теми: -Биодинамичното земеделие – древна иновация" и "Лимеца – живият древен символ на свещенодейственото земеделие". В събота ще се проведе автентична жътва и ще бъде изпълнен ритуал на благодарността за проявеното сътворение на цикличността – зажънване. Харманът ще бъде овършан, а зърното -отвято. Гостите ще могат да видят приготвянето на хляба от лимец и да проследят процеса на замесването на тестото и изпичането му. Жури от кулинарни спецове ще излъчи победителите в конкурса за най-качествен продукт от пшеница. Призовете са в три категории.
В рамките на фестивала ще се проведе работна среща на асоциация "Лимец", която обединява производители, преработвателни и изследователи.
За заснемането на възстановките обаче е предвидена такса. За медиите и други организации, тя ще бъде в размер на 50 лв. Гражданите пък ще трябва да заплатят по 10 лв. за правото да използват личните си фотоапарати, камери или мобилни телефони. Организаторите на фестивала на хляба са община Стамболово, сдружение "Бъдеще в миналото", проект "Новото тракийско злато", сдружение "Темп-арт" и други.

26.07.2013

Стр. 4 

Бирма отмени цензурата

в. Телеграф | 21.08.2012

Бирма отмени директната медийна цензура вчера, съобщи Ройтерс.
Драматичната реформа цели доближаване на азиатската държава до ценностите на гражданското общество, пояснява агенцията. Журналистите обаче са изправени пред други мъчителни ограничения, като забраната на частни вестници и разпространената култура на автоцензура. Новите правила в Бирма вече не задължават журналистите да предават репортажите си на държавните цензори, преди да бъдат публикувани. Досегашната практика беше строго следвана в продължение на почти половин век военно управление. През март м.г. хунтата беше "официално разпусната", след като първият цивилен президент на страната Тейн Сейн положи клетва. Досега всяка песен, книга, карикатура, дописка или планирано произведение на изкуството изискваше одобрение от цели комисии от т.нар. цензори. "Очакваме правителството да продължи да упражнява известен контрол над медиите, вероятно с помощта на службите за национална сигурност", каза Онг Ту Неин от аналитичния неправителствен институт "Ваху дивелъпмент", базиран в Тайланд.

Стр. 16 

Хакнаха блога на REUTERS

в. Монитор | 20.08.2012

Блогът на информационната агенция Reuters беше хакнат.
Това се случи броени дни след като злосторници нападнаха микроблог портала Twitter и откраднаха от там акаунти на журналисти.
Хакерите са използвали акаунтите от Twitter, за да публикуват лъжлива информация за смъртта на министъра на външните работи на Саудитска Арабия принц Сауд ал Сайфал. Самата агенция не е предавала такава новина и впоследствие е премахнала фалшивия запис от блог платформата. Самите блогове временно са били недостъпни.
От Reuters поясниха, че засега не е известно кой стои зад атаката.

Стр. 19