7 медии работят като пиари на управляващите

в. Дума | 22.10.2011

Цялата вестникарска група "България" фигурира в Единния регистър по изборния кодекс като "Връзки с обществеността" на ПП "ГЕРБ". Като "Връзки с обществеността" на ГЕРБ за местните избори са регистрирани и сайтовете "Ловеч нюз", "Днес плюс" и "Хасковска Марица", вестниците "Черно море", "Черноморски фар" и "Янтрапрес". "Дарик нюз" пък е вписан като рекламна агенция за ГЕРБ. И ТВ7 е декларирала, че работи за ГЕРБ като рекламна агенция. Телевизията рекламира срещу заплащане кандидата за президент Куцаров и за кмет на Варна Веселин Марешки.
От данните на Единния регистър по изборния кодекс, публикуван в сайта на Сметната палата, става ясно, че информационни медии работят като рекламни и PR агенции по изборите. Още от първа страница на ЕРИК научаваме, че "Дартс нюз", новинарска агенция по принцип, работи като рекламна за Димитър Куцаров и Камелия Тодорова. "Дарик нюз" ще отразява и кампанията на ПП "Лидер" в Плевен и на БСП за президентските избори. Дарик радио ще излъчва реклами на Андон Тотев, кандидат-кмет за Сандански и ще отразява предизборните кампании на ДСБ и БСП. "Медиапул" ще изработва рекламни материали за ДСБ, а сп. "Тема" ще публикува материали за тъмносините. Даже СКАТ ще излъчва рекламни репортажи за БСП.
Според ЕРИК Нова тв ще излъчва кампанията на ДСБ. Радио "Тангра" е вписано като рекламна агенция, която ще работи за Марешки. "Спортал.БГ" предоставя рекламни услуги на БСП, а "Стандарт нюз" прави информационната кампания на социалистите. За изборите агенция "Фокус" са се вписали като социолози на ГЕРБ. "Фокус Нунти" е регистрирана и като рекламна агенция на ПП "Български социалдемократи".
Плащанията "на парче" за отделни изяви и дискусии остават извън регистъра, публикуван от Сметната палата. А как цялата търговия се връзва с Етичния медиен кодекс, подписан от повечето изброени медии, историята мълчи.

Стр. 3

Пропаганда за милиони

в. Банкер | Ангел ДАМЯНОВ | 15.10.2011

Едни добри пари ще потънат в джобовете на армията от пиари и рекламни агенции, които обгрижват партиите за президентските избори и вота за местна власт. От политическите централи твърдят, че средствата за агитация не надхвърлят разрешените по закон. Неофицално обаче е известно, че всички партии си имат "черни каси", пълнени от икономическата клиентела и приближени бизнесмени. Именно тези пари се раздават на пиари и медии.
За първи път от 20 години насам управляваща партия е ангажирала толкова много компании за връзки с обществеността за избори. В края на миналата седмица стана ясно, че партията на Бойко Борисов – ГЕРБ, е сключила договори с почти половин стотица рекламни, социологически и пиар агенции. Списъкът бе публикуван на сайта на Сметната палата. Той стана причина за оживени коментари в опозицията, тъй като потвърди съмненията й, че управляващите ще пръснат милиони за изборите. Обявяването му предизвика и недоумение сред рекламните специалисти, защото се оказа, че авторите на документа не правят разлика между социологически агенции, фирми – издатели на вестници, рекламни агенции, медия шопове , компании за външна реклама, агенции за медия планиране и пр. Според ГЕРБ всички те са "рекламни агенции".
Освен внушителния брой на медия компаниите в списъка фигурират и фирми, които имат икономически обвързаности с правителството и с водещи фигури от управляващата партия. Крещящ пример за конфликт на интереси е договорът на предизборния щаб на управляващите със социологическата агенция "Маркет линкс", чийто неотдавнашен собственик – Румяна Бъчварова, е началник на кабинета на премиера Бойко Борисов.
Друг подобен пример е договорът с рекламната и пиар агенция "Ориндж ПиАр" ООД. Години наред тя се занимава с връзките с обществеността на златодобивната компания "Дънди прешъс металс". Близо 8 години канадците правят опити да започнат добив на злато в местността Ада тепе край Крумовгард. Предишният екоминистър Джевдет Чакъров спъваше проекта им за разлика от неговата наследничка на поста Нона Караджова. Проверка на "БАНКЕРЪ" в Търговския регистър установи, че мажоритарен собственик на "Ориндж ПиАр" е Вера Джамбазова. Името й нашумя преди 2 г., когато стана ясно, че телефонът й е подслушван от спецслужбите покрай разработката за енергийния лобист Стефан Гамизов.
Странностите продължават и по-нататък в списъка с агенциите на ГЕРБ. Договор за пиар услуги е сключил и Димитър Найденов чрез фирмата си "Кота 97" ООД. Найденов е преподавател във Факултета по журналистика в СУ "Климент Охридски" и е съпруг на Вера Джамбазова. В правителството на тройната коалиция от услугите му се ползваха уволненият земеделски министър Нихат Кабил и изгоненият от ДПС бивш заместник-шеф на партията Касим Дал.
Шоуменът Тончо Токмакчиев също е ангажиран за предизборната кампания на ГЕРБ. Той и брат му Ангел държат 40% от компанията "Рекламна мрежа 5". От години тя има силни позиции във външната реклама в най-големите български градове. Партньорка на братя Токмакчиеви с 30% от капитала е Елена Урумова-Стефанова. Тя е съпруга на Богдан Стефанов, който бе зам.- кмет с ресор "Образование и култура" по времето на кмета Стефан Софиянски. За външната реклама (билбордове и прочие) управляващата партия е заложила и на мощната компания "Метрополис медия", която е собственост на скулптора Евгени Йонов. Той е съпруг на певицата Белослава. ГЕРБ ползва и съоръженията за външна реклама на фирмата на Румен Кривицки.
Сред обявените от ГЕРБ "рекламни агенции" са и "ТВ Седем" ЕАД и "Ню Медия груп" АД. Предметът им на дейност всъщност не е реклама. Двете компании са собственици и издатели на медии. Първата фирма държи телевизия TV 7, а втората – няколко тиражни жълти издания. По същество обаче от 2 години те основно се занимават с реклама на постиженията на правителството на ГЕРБ и громят реалните и измислените врагове на премиера Бойко Борисов.
В списъка с медийните партньори на властта фигурират две ключови компании. Първата е "Вестникарска група "България" ООД на Огнян Донев и Любомир Павлов. Дружеството издава вестниците "Труд", "24 часа" и "168 часа". Другата интересна фирма е социалогическата агенция "Център за анализи и маркетинг" на брата на Павлов – Юлий. Проучванията на последния са широко отразявани във вестникарската група.
Като "рекламна агенция" е определена и компанията "Дарик нюз" ЕООД, която притежава едноименното частно радио и електронен сайт.
На челно място в списъка фигурира и "Фокус – нунти" ООД на Красимир Узунов и адвокат Трифон Балевски. Фирмата е собственик на агенция "Фокус" и едноименната радиоверига. Медиите са известни с близостта си до всяка власт. Преди няколко седмици Узунов обяви пред "БАНКЕРЪ", че "Фокус" няма сключени договори със сегашното правителство. Документът от Сметната палата обаче опроверга твърденията му.
ГЕРБ има договори за "връзки с обществеността" и с големи регионални медии. Сред тях са великотърновските вестници "Янтра днес" и "Борба", "Хасковска Марица", "Черно море" и др., както и с кабелна телевизия и сайтове.

Кой кого обслужва

Пиар кампанията на независимия кандидат за президент Меглена Кунева е поверена на американската компания "Лофтъс Маркуард", гласят слухове. Нейни собственици са 48-годишният ирландец Джим Лофтъс и 37-годишният американец Йън Дейвид Маркуард. От "Лофтъс Маркуард" обаче твърдят, че са само "приятели" с Кунева и че нямат нищо общо с кампанията й.
Пиарът на кандидат-президента Алексей Петров е поверен на Нидал Алгафари, който години наред работеше за БСП
Бившият шеф на пресцентъра на правителствата на Стефан Софиянски и Иван Костов – Михаил Михайлов, и тв водещият Иван Гарелов са ангажирани с кампанията на червения кандидат-кмет Георги Кадиев. Бившата журналистка от "Дума" и "Труд" Михайлина Димитрова пък е медиен съветник на Ивайло Калфин.
Анна Гочева, която бе имиджмейкър на Стефан Софиянски, в момента съветва ОДС и кандидат-президента Румен Христов. Дъщерята на Бриго Аспарухов – Светла, гради имиджа на двойката Светльо Витков – Венци Мицов.
Клонът на световната агенция "Юро Ар Ес Си Джи" в Тел Авив се грижи за пиара на двойката Димитър Куцаров – Камелия Тодорова.
Продуцентът Нико Тупарев е само криейтив шеф в предизборния щаб на ГЕРБ, а съпругата му Екатерина Попова прави медия планирането.
От централата на БСП заявиха, че нямат пари, за да наемат пиар агенция. С кампанията на кандидатпрезидентската двойка Ивайло Калфин – Стефан Данаилов се занимават партийният пресцентър и предизборният щаб. Тв клипът им е изработен от продуцентската компания "Сиа адвертайзинг". Във вторник тази седмица бе заснета втора част от видеото "Аз се срамувам". Според шефката на червения пресцентър Жанет Пашалиева новият агитационен клип бил "по-оптимистичен" от първия вариант, който се върти в телевизиите.
ДПС също не ползва услугите на външни пиари. Предизборните стратегии на движението се задават от Централното оперативно бюро, а техен изпълнител е медийният отдел. Отговорността за публичния образ на партията Ахмед Доган е прехвърлил на двама депутати. Христо Бисеров отговаря за стратегиите за развитие, разширяване и комуникации, а Камен Костадинов – за връзките с медиите.

Гергов продаде "Нюз аутдор България"

Един милион евро е спечелил рекламният и медиен консултант Красимир Гергов от продажбата на акциите си в компанията за външна реклама "Нюз аутдор България".
Акционери в нея са били Гергов и холандската фирма "Новакорп лимитед". През юни тази година те са продали акциите си на "Жи Се Деко България Б.В", сочи справка в Търговския регистър. Веднага след продажбата "Нюз аутдор България е преименувана на "К аут ов хоум" ЕООД. В момента неин едноличен собственик е акционерно дружество "Вал" от Германия. Фирмата купувач обаче няма нито един служител.
Тази седмица стана ясно, че "К аут ов хоум" е спечилила обществената поръчка за монтирането на 100 нови спирки в София. Тя е била предпочетена от "Центъра за градска мобилност" в конкуренция с 4 фирми. Стойността на поръчката е 382 500 лв. без ДДС
Новите столични спирки трябва да бъдат готови до 15 декември. Предвижда се върху тях да няма реклами. От Столична община обясниха, че 8 от спирковите навеси са по линиите на трамваите и тролейбусите, а останалите 92 – по маршрутите на автобусите във всички райони. Съоръженията ще са стъклени, като покривът им ще бъде непрозрачен. Вътре ще бъдат монтирани пейки. На информационните табла ще бъдат поставени маршрутите на градския транспорт.

Стр. 35

Презареждане

в. Капитал | Весислава АНТОНОВА | 28.08.2010

Вместо М САТ варненската група "Химимпорт" ще развива икономически канал

През последните три-четири години медийният пазар в България беше застигнат от една световна тенденция – все по-голяма сегментация на телевизионния пазар или създаване на все повече нишови канали. Причината за задълбочаването на тази тенденция е нагласата на зрителите, които по-често използват дистанционното, за да превключват каналите и да гледат точно определени неща в удобно за тях време. Развитието на нишови канали в България за разлика от чужбина обаче е с променлив успех. До голяма степен това се обяснява с малкия размер на рекламния пазар.
Досега на добра популярност в България се радват канали като специализираните филмови, развлекателни и спортни телевизии, които са стигнали пика в развитието си (в сегмента вече са се наложили телевизии като Fox Life, Fox Crime, AXN, Diema, National Geographic, "Травъл тв" и др.). На играчите на пазара не им остава нищо друго, освен да развиват медии и в други сегменти.
Едни от най-трудните и изискващи сериозна финансова инвестиция и висок професионален стандарт на работа са специализираните новинарски и икономически телевизии. Създаване на устойчив модел на качествени канали с подобна тематика е истинско предизвикателство. И ако по света летвата е високо вдигната от медии като CNN и Bloomberg, в България нещата много изостават. Специализирани изцяло новинарски и икономически канали няма. Има първи стъпки като тв "Европа" и "EBF икономика". Това обаче не означава, че с опитите е приключено.
Риск печели/риск губи
От ноември на телевизионния пазар ще има нова икономическа телевизия. Tя ще е част от групата фирми около "Химимпорт". Ще се появи на мястото на М САТ (виж карето). Засега е ясно, че новият канал ще се казва Bulgaria on air. Собственик на канала М САТ е "М САТ ТВ" ЕООД, едноличен собственик на капитала в дружеството е "М САТ Кейбъл" АД. В съвета на директорите на "М САТ Кейбъл" влизат Драгомир Дойчев, Виктория Миткова (изп. директор на тв канала М САТ) и "Холдинг Варна" АД (част от групата около "Химимпорт").
С решение на СЕМ от 11 август, публикувано на сайта на регулатора, става ясно, че е изменена индивидуалната лицензия за телевизионна дейност на M САТ. От същия документ се вижда, че се сменя и името на оператора от "М.САТ" ЕООД на "България он ер" ЕООД. С ново решение от същата дата е променена и индивидуалната лицензия за радиодейност, която "М.САТ" ЕООД имат за излъчване на "Алфа радио". СЕМ е удължил и срока на лицензията на "Алфа радио" с 15 години, считано от 26 юли 2011 г.
От компанията потвърдиха, че на мястото на телевизия М САТ ще бъде развиван нов телевизионен канал, но не пожелаха да дадат повече подробности за проекта с аргумента "още е рано". Източник на "Капитал", запознат с проекта, обясни, че коментарите пред медиите се избягват, защото собствениците на М САТ още не са решили какво да правят с политематичния канал. Дали да го запазят, или постепенно да го закрият, като на негово място застане нова профилирана икономическа телевизия Bulgaria on air. С М САТ или без него обаче проектът за икономически канал вече има зелена светлина. За програмен директор на бизнес телевизията е поканена журналистката Николина Димитрова, която има опит от БНТ (била е в екипа на Нери Терзиева, работила е в пресцентъра на президентството по времето на Петър Стоянов, преди да приеме предложението на М САТ, беше директор новини в сателитната "ТВ+").
По новата програмна схема вече се работи, но все още се чака тя да бъде одобрена от СЕМ.. Очевидно става дума за нов крос медиен проект. Източник на "Капитал", запознат с концепцията, обясни, че в него ще влизат телевизия М САТ, "Алфа радио" и бордното списание On Air. След като бъде одобрена от СЕМ новата програмна концепция, трите медии (които се развиват и онлайн) ще се налагат под марката On Air. От сайта на телевизия М САТ става ясно, че медията вече е направила радикална промяна в съдържанието си, като е поставила акцент върху икономическите предавания и новини. Публикува се информация за финансовите пазари по света и движението на борсите. Предвидено е да има и предаване за живота на българските бизнесмени.
Новият канал Bulgaria on air също като М САТ ще е 24-часов. Ще има ново студио и нова сграда до софийското летище. Още когато бе назначена през ноември 2007 г., изпълнителният директор Виктория Миткова обясни, че компанията работи по няколко нови проекта. "До една година ще трябва да се преместим в нов офис близо до летището и сега се занимаваме с новите студиа." Три години по-късно очевидно казаното се реализира. Освен по кабел и сателит новият канал ще се разпространява и ефирно.
През май 2009 М САТ подаде молба за издаване на ефирни лицензи във всички градове, в които бяха обявени конкурси. Тогава тя се възползва от последната възможност, която медийният закон даде на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) да раздаде останалите ефирни честоти със срок на валидност до 2012 г., когато секторът трябва да се цифровизира. През юни 2009 г. КРС издаде 101 разрешения за местни аналогови честоти. Тогава разрешителни получиха ТВ 7 (във всички 58 града и стана национална ефирна тв), Pro BG (тогава още ТВ 2), "Европа", М САТ и "ЕВРОКОМ национална кабелна ТВ". M САТ получи разрешения за ефирно излъчване в 15 града (Сливен, Стара Загора, Враца, Казанлък, Велико Търново, Харманли, Ботевград, Добрич, Плевен, Асеновград, Кюстендил, Монтана, Кърджали, Пазарджик, Ловеч). По принцип чрез кабелните оператори и в момента каналът си осигурява добро национално покритие. В коментар пред "Капитал" миналата година изп. директор на М САТ Виктория Миткова обясни, че каналът е закупил нова техника и е започнал изграждането на студиа не само в София, но и в някои по-големи областни градове, като някои от тях са напълно готови и оборудвани – в Стара Загора, Добрич и Варна.
Лукс или необходимост
Засега в нишата на икономическите канали стои разпространяваната по кабел и сателит телевизия "EBF икономика", която започна да излъчва програмата си преди три години. Каналът обаче не успя да се наложи като медията на бизнеса и засега остава с доста нисък дори за кабелен канал рейтинг. При старта на медията екипът на ЕВF аргументира избора на формата с интереса на българския бизнес, който бил на мнение, че съществуването на икономическа телевизия ще е полезно за тях. "EBF икономика" е собственост на консорциум "Тера груп", който обединява компании с разнообразни дейности. Според справка в системата ДАКСИ консорциумът включва 50 фирми.
Според Мирослава Иванова, директор "Бизнес комуникации" в Уникредит Булбанк, в момента на българския пазар има телевизии, позиционирани като бизнес или икономически. "Има достатъчно информационни канали и интернет сайтове, които дават и към момента бизнес информация. Дали има място за друга бизнес телевизия зависи от концепцията, изпълнението и качеството на програмата, които следва да предизвикат и поддържат интереса на бизнес аудиторията. Естествено, ако тази телевизия има добър рейтинг и добра цена, тогава рекламодателите ще могат да се възползват от този тясно таргетиран канал и да предложат продукти, свързани с бизнеса", коментира Иванова.
Един от най-големите рекламодатели в медии, каквито са мобилните оператори, също са на мнение, че по време на криза предпочитани са големите гледани телевизии. "За нас адекватната и надеждна информация, свързана с новости от света на бизнеса, тенденции и прогнози, е важна в работата ни и в този смисъл канал, предлагащ такъв тип информация, е полезен. В условията на финансова криза бюджетите за реклама се оптимизират, като за постигане на максимален ефект се предпочитат медиите с най-голяма аудитория. По този начин при най-ниска цена се постига най-висока ефективност. Като се имат предвид тези особености на пазара към настоящия момент, както и негативният опит на редица телевизионни канали с бизнес съдържание досега, привличането на рекламодатели от подобен нов нишов канал би било изключително трудно", коментираха от отдел "Корпоративни комуникации" на M Tel.
Преди да започне да излъчва програмата си новата икономическа телевизия обаче, е рано да се правят прогнози. Защото всеки проект първо заслужава да му бъде даден шанс.
Медийна група
М САТ е част от медийния бизнес на варненската икономическа група ТИМ. Телевизията съществува от 1996 г. и е един от първите частни канали в България. Разпространява се по кабел и сателит, а от 2009 г. и ефирно в 15 града. В портфолиото от медии на варненската група ТИМ освен телевизия M САТ и "Алфа радио" влиза и бордното списание On Air, както и телевизията и всекидневника "Черно море", информационна агенция "Черно море", пресклуб "Глас", агенцията за външна реклама "Мустанг билборд" и рекламна агенция Brand New Ideas.

Стр. 27