Журналистическо разследване

сп. Тема | 23.10.2011

Когато през декември м.г. новите тогава собственици на "Труд" и "24 часа" Христо Грозев, Огнян Донев и Любомир Павлов обявиха, че искат да навлязат по-сериозно на интернет пазара, в който имало ниша, те едва ли имаха предвид, че и лично ще го захранват със скандали, както се случи впоследствие. Тази сряда виртуалното пространство тиражира стотици пъти новината, че полицаи помагат на частен съдебен изпълнител да влезе в Полиграфическия комбинат и да опише имуществото на "Вестникарска група България – холдинг". Появата на съдебния пристав дойде след постановление на Софийския градски съд. Той реши още Грозев да има статут на "особен представител" (нещо като втори управител), докато трае съдебният спор с двамата му съдружници.
През 2010-а Грозев, Павлов и Донев обявиха, че чрез фирмата си "БГ Принтинвест" първият ще държи мажоритарния дял в медиите, а Павлов и Донев – по-малкия. През пролетта двамата се отметнаха от думите си с пояснението, че съдружникът им не е осигурил нужния му капитал за сделката. В отговор Грозев заведе дело, което още не е започнало по същество.
През седмицата той обяви, че е поискал опис на имуществото, тъй като се натъкнал на документи, доказващи, че най-големият кредитор на "Труд" и "24 часа" вече не е банка, а 35-годишен адвокат Грозев поясни, че през март фирма "Комерс контакт" ЕООД на Стоян Венциславов Николов, син на заместника на Любомир Павлов от периода му като председател на надзорния съвет на Общинска банка – Венцислав Николов, е придобила чрез цесия 15 000 000 евро от 25-те милиона заем, който холдингът изтегли от Уникредит Булбанк. Срещу залог на цялото имущество на вестниците и на Полиграфическия комбинат банката е отпуснала на "Комерс контакт" и още 5 милиона евро кредит.
"Ако банката беше кредитор, ние имаме доверие, че няма да направи нещо незаконосъобразно, примерно да си изиска утре предсрочно заема, за да може да разпродаде активите – коментира Грозев в интервю за сайта "Всеки ден". – Но когато имаме частно лице, свързано с политическия кръг от мандата на Софиянски, не можем да стоим пасивно и да чакаме да дойде денят X за гледане на делото."
Вече е ясно, че спорът между тримата ще продължи и догодина, а вероятно и през следващите 2-3 години. За поредната колизия между издателите на "Труд" и "24 часа" можеше никой да не разбере, ако управителят им Любомир Павлов бе изпълнил решението на съда и бе допуснал съдия-изпълнителят да си свърши работата. Тогава нямаше на мястото на събитието да се налага да идва нито полиция, нито репортери, които за пореден път да превръщат правенето на новини в новина.

Стр. 37

Нова война между Грозев и Павлов за пресгрупа “Утро”

в. Банкер | 10.09.2011

Русенският вестник "Утро" се превърна в поредната ябълка на раздора между съдружниците в "Медийна група България холдинг" ООД.

Мажоритарните собственици на вестниците "Труд" и "24 часа" Огнян Донев и Любомир Павлов оспориха правото на съдружника си Христо Грозев да притежава регионалното издание. Любомир Павлов опитва да спре сделката чрез Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). До момента антимонополният орган не се е произнесъл по казуса, установи проверката на "БАНКЕР".
Представляваната от Христо Грозев и регистрирана в Австрия "БГ Приватинвест" купи 100% от дяловете в русенската "Пресгрупа Утро" ЕООД на 22 юни тази година. Веднага след това съдружниците на Грозев в "Медийна група България – холдинг" Огнян Донев и Любомир Павлов подадоха жалба пред КЗК. Повод за това двамата намират в решение на антимонополния орган отпреди шест години. Тогава комисията позволи на бившия собственик на "Труд" и "24 часа" – ВАЦ, да придобие "Медия холдинг" АД, но само ако не издава русенския вестник, защото това би било концентрация на пазара. Твърденията на Донев и Павлов са, че чрез тази сделка, като техен съдружник, Грозев на практика осъществява концентрация на вестникарския пазар в България.
В жалбата им се твърди още, че новият собственик на "Утро" "БГ Приватинвест" е част от "БГ Принтмедия", която притежава 17% от акцииите в "Медийна група България холдинг". Затова Донев и Павлов заключават, че Грозев е нарушил Решение 205 на Комисията от 2005 година.
По-различна версия за случващото се разказа Христо Грозев пред "БАНКЕРЪ". Той твърди, че преди сделката му за "Утро" Любомир Павлов е отправил подобна оферта на бившите собственици на изданието. "Реакцията им е паническа и много лицемерна, а жалването им е абсурдно. Една от причините, поради които ние се включихме въобще в тази сделка, е опитът на г-н Павлов да преговаря със собствениците на "Утро", без да ни информира. Ако те бяха честни в твърденията си пред КЗК, това би било много по-голяма нарушение, тъй като те имат контрол върху "Медийна група "България", докато ние нямаме такъв контрол", обясни Грозев.
Той допълни, че според актуалните документи за собствеността на "Труд" и "24 часа" все още е съдружник с тях. "Не сме били канени на общи събрания на компанията от края на март. Годишният отчет на групата за 2010 г. е приет на заседание на акционерите, на което ние не само не сме присъствали, но и не сме и поканени", обясни Грозев. Той е убеден, че КЗК ще вземе "правилното решение" и няма да спре тази, по думите му, "малка тяхна сделка". Грозев отказа да съобщи цената с мотива, че това е търговска тайна. Вестникът щял да се развива съгласно настоящия мениджмънт и без никакво вмешателство от негова страна по време на предстоящата предизборната кампания за местна власт и президент.
В момента "Утро" е собственост на Грозев, Карб Хабсбург и Даниел Рутц. Последният се замразил участието си в "БГ принтмедия" заради скандалите с Павлов и Донев. "Рутц се оттегли от дружеството в желанието си да помогне в един критичен период с г-н Любомир Павлов, който имаше лична неприязън към него.Те влизаха в остри конфликти при всички наши преговори. Това доведе до едно много "мъжко" решение на Рутц да се оттегли временно от сделката, докато постигнем споразумение. Тъй като не постигнахме консенсус и Павлов ни измами, той реши да се върне като инвеститор. Всички наши медийни инвестиции в Европа са направени от името на трима ни", разясни Грозев.
Съсобственикът на "Медийна група "България" Огнян Донев обясни, че той и съдружникът му Любомир Павлов очакват КЗК да даде отрицателно становище за сделката. "Мога само да изразя учудване как човек, който няма пари да прави сделки?", заяви той пред "БАНКЕРЪ". На въпроса откъде знае, че Грозев няма пари, Донев отговори: "От личните ми наблюдения". След което посъветва вестника ни да го попита откъде е взел средствата за Пресгрупа "Утро".
"Първо, г-н Донев дължи отговори на обществото. Като например обещанието му отпреди няколко месеца до три дни да обяви имената на моите "кредитори", на които уж дължа шестцифрени суми. Аз съм много търпелив и все още не съм започнал дела за клевета и обида срещу него", отговори на обвиненията Христо Грозев.
Огнян Донев също заплаши съдружника си със съд заради изявленията му, че не е инвеститор по сделката за "Труд" и "24 часа", а "лихвар, който си дава парите срещу много висока лихва". Това е неговото разбиране на "финансов инвеститор", заяви той. Огнян Донев повтори, че желанието на Христо Грозев било той да даде парите за покупката на медиите от ВАЦ и да не допусне да стане съсобственик на компанията. "Смятате ли, че това е нормално?", попита Донев.
Междувременно стана ясно, че Национална следствена служба е започнала разследване на обстоятелствата около прехвърлянето на акции от "БГ принтмедия" към "Медийна група България холдинг" на 27 март тази година. Разпитани са и тримата участници в медийния скандал. Направена е и графологична експетриза на подписите им.
"Тук става въпрос за едно разследване за това, дали правомерно или с измама са били прехвърлени почти два пъти повече дялове от "БГ принтмедия". Както моите, така и адвокатите на господата Павлов и Донев са в постоянен контакт с Националната следствена служба и се страхувам, че не мога да коментирам разследването. Очевидно то ще бъде обявено през следващите месеци и по никакъв начин не искам аз да му преча, обясни Грозев.
Огнян Донев обаче заяви: "Христо Грозев твърдеше, че някой му е подправил подписа. Оказва се, че той си е негов. Това показа графологичната експертиза. Трябваше следствието да го докаже! Извикаха ме там и ми я прочетоха. Всичките подписи под документите са си негови."
Според актуалния учредителен акт на издателя на "Труд" и "24 часа" Огнян Донев притежава 40%, Любомир Павлов – 43%, а "БГ Принтмедия" – 17 процента. Собствеността в последната е разделена между Любомир Павлов с 47% и "БГ Приватинвест" с 53 процента.

Стр. 35 

Нов спор между собствениците на “Труд” и “24 часа”

сп. Тема | 02.08.2011

Собствениците на "Труд" и "24 часа" Огнян Донев и Любомир Павлов възразяват срещу закупуването на "Пресгрупа Утро" от фирмата съдружник в изданията "БГ Приватинвест", личи от регистрите на Комисията за защита на конкуренцията. Тя принадлежи на българина Христо Грозев и на австрийския гражданин Карл Хабсбург. Донев и Павлов оспорват сделката пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която е образувала производство.
"Медийна група България Холдинг", която е издател на "Труд", "24 часа", "168 часа" и други издания, е възразила срещу покупко-продажбата, при която съдружникът им Христо Грозев иска да стане собственик на русенския вестник "Утро". През декември м.г. тримата и Хабсбург купиха "Труд" и "24 часа" от германския издателски концерн ВАЦ. През тази година между Донев и Павлов, от една страна, и Грозев и Хабсбург, от друга, се появи спор за дяловото разпределение във вестниците.
В сигнала си до КЗК Донев и Павлов, които са мажоритарни собственици на "Труд" и "24 часа", твърдят, че съдружникът им Христо Грозев не може да стане собственик на "Утро", тъй като така нарушава решение на КЗК от 2005 г. Тогава антимонополната комисия разрешава на ВАЦ да придобият "Медия холдинг" АД, но само при условие че продадат русенския вестник, тъй като в противен случай ще се стигне до концентрация на пазара. Тъй като "БГ Приватинвест" на Христо Грозев на практика е съсобственик в "Медия Холдинг", той също не би следвало да притежава други издания, тъй като така ще наруши разпореждането от 2005 г., смятат двамата бизнесмени.

Стр. 6

Димитрана Александрова е новият главен редактор на “Труд”, Данка Василева – на “24 часа”

www.dnevnik.bg I 18.02.2011

Димитрана Александрова ще оглави вестник "Труд", съобщава изданието в електронния си сайт. Неин заместник ще е досегашният изпълняващ същата длъжност Никола Кицевски.

Данка Василева е новият главен редактор на вестник "24 часа", а неин заместник ще бъде Борислав Зюмбюлев, който досега беше изпълняващ длъжността. 

Димитрана Александрова е била репортер в "24 часа". След това е била последователно главен редактор на в. "Сега", отговорен редактор в "Капитал" и главен редактор на излизалия няколко месеца "Градски вестник". Последното й работно място беше сп. "Мениджър", където главен редактор е нейният съпруг Максим Майер.

Данка Василева е бивш главен редактор на "Експрес", чиито собственик беше Любомир Павлов. Преди това тя е била първи зам.-главен редактор на "Сега".

Новите главни редактори на двата всекидневника бяха избрани с конкурс, обявен след смяната на собствеността  през декември 2010 г.. Едно от изискванията беше кандидатите да декларират, че не са били сътрудници на Държавна сигурност.

Все още не е обявено кой ще оглави седмичниците  "Седмичен Труд" и "168 часа". 

Немската медийна компания ВАЦ напуска българския пазар 13 години след като влезе на него с покупката последователно на вестниците "24 часа" и "Труд" и други издания. В средата на декември германската компания ВАЦ прехвърли собствеността си във "Вестникарска група България" – издателя на двата всекидневника, на австрийската компания "БГ приватинвест"  и  българските й партньори – мажоритарния собственик на "Софарма" Огнян Донев и бизнесмена и бивш банкер Любомир Павлов.  Собственици на "БГ приватинвест" са Карл Хабсбург, Даниел Руц и Христо Грозев.

Оригинална публикация 

Ново предизвикателство

в. Пари | 24.01.2011

Вестници на борсата

% Новото предизвикателство пред него е участието му в "БГ Приватинвест"- дружеството, което изкупи активите на германската "ВАЦ" на българския медиен пазар, включително едни от най-тиражните вестници "24 часа" и "Труд".
% В сделката Донев си партнира сакционера от "Софарма"Любомир Павлов и с Христо Грозев, участвал в сделката за телевизия "Европа".
%Типичноза него първият му коментар след официалното обявяване на промяната беше, че ще пробва да убеди партньорите си, че най-добрият начин за ръководене на една медия е придаването на публичен статут.
% Остава да видим дали "24 часа" и "Труд" ще станат първите български борсово търгувани вестници. Сделката за вестниците може би не е случайна.

Стр. 22 – 23

Любомир Павлов пред Нова тв: Гарантираме на журналистите, че ще пишат, каквото мислят, ако е истина

в. 24 часа | 17.01.2011

Една от важните задачи на медиите е освен да информират, да казват истината – на първо място е да анализират и коментират. Аз съм издател, за мен е важно вестниците, които купихме, да казват истината. И да коментират, и да заявяват ясна и категорична позиция. (…) За министър Цветанов – не искам да навлизам в детайли, защото не съм журналист, според мен той допусна няколко медийни грешки, но е безспорно положително от моя гледна точка в неговото поведение и с което е уплашил много хора – освен стремежа да се атакува контрабандата и категоричната му позиция относно агентите и сътрудниците на ДС.

- Вие първи внесохте закон срещу агентите в 37-ото НС.

- Да, аз внесох едно решение, което бе гласувано на рождения ми ден -9.XII. 1993 г., мина с един глас, с голяма доза късмет, но все пак мина. Това решение направи цялата информация за бившата ДС да не бъде държавна тайна. Затова, когато някой говори за класифицирана информация, просто ми става смешно.

- Проблемът в някои български медии, е, че се позовават на слухове и оттам започна разговорът ни днес. Медиите – и нашите журналисти, гарантираме, ще бъдат винаги защитавани, когато казват истината, независимо дали тя се харесва на някого, или не. Ако те казват нещо интересно, разбира се, но най-важното е да казват това, което е истина, да проверяват източниците си и да ги доказват. Не казвам, че трябва да ги издават.

- По въпроса за Филчев – тогава аз излязох в медиите – и по bTV, и в печата, и обвиних част от общинските съветници за далавери. Казах, че това е част от мафията, във връзка с една сделка в Южния парк. Тогава бях атакуван много остро, бях заплашван по телефона, и тогава филчев ме атакува след това. Аз поставих въпроса за "Софийски имоти", който дотогава никой не беше поставял, като говорим за клиентелизма, и затова филчев ме атакува. След това прекратиха делото до края на годината, без дори да го внесат в съд, като няма да влизам в детайли – аз осъдих българската държава, има присъда за 10 хил. лв. за нанесени щети, но съм я обжалвал. Защото 10 хил. лв. са твърде малко за щетите, които ми бяха нанесени. Аз претендирам за 100 хил. лв. Следващата инстанция на съда трябва да се произнесе до 1-2 месеца. Парите, които съм убеден, че ще взема – ще ги даря изцяло на болниците, за здравеопазване, в държавата.

- Вие бяхте преминал от другата страна на живота, когато катастрофирахте тежко… И се върнахте от другия свят, това промени ли ви?

- Аз съм вярващ и смятам, че духът е първичен, а не материята, но след тази катастрофа човек преоценява много неща – лошото е, че след това бързо ги забравя. Че всички неща са толкова маловажни, на които човек обръща толкова голямо внимание. Че най-важните неща са здравето, животът, човешките отношения с близките хора, духовните ценности, а всички материални неща са много по-маловажни. Но като мине известно време, амбициите отново почват да го изяждат отвътре и той забравя за това.

- Моят съвет към премиера Бойко Борисов е да продължи категорично това, което е започнал, като бъде още по-твърд в борбата с контрабандата, мафията и борбата с ДС и повече да не прави компромиси. Или трябва да бъде принципен докрай, или ще има проблеми и занапред.
Но като един от собствениците ще кажа че ние ще гарантираме на журналистите, че те могат да развиват това, което мислят, да заемат позицията си да пишат това което са разбрали. Ако правителството прави нещо добро – ще го подкрепят категорично, ако прави нещо неправилно – ще го крикитуват.

Извадки от интервюто на Любомир Павлов, издател и съсобственик на "24 часа" и "Труд", пред Люба Кулезич в предаването "Рулетка" по Нова телевизия.

Стр. 11

Тошо Тошев продаде акциите си в “Труд”

в. Show | 06.01.2011

Срещу 3% той е получил старата сграда на "Медиа холдинг” на Сточна гара, а останалите 3% е прехвърлил на швейцареца Харалд Зеефрид

Главният редактор на в. "Труд" Тошо Тошев е продал акциите си в "Медиа холдинг" АД – фирмата, която издава вестниците с марка "Труд", съобщи агенция "БЛИЦ". Това личи от карето на всекидневника, в което на 3 януари като собственици са вписани Даниел Руц, Карл Хабсбург. Христо Грозев. Любомир Павлов. Огнян Донев, Харалд Зеефрид и Зоя Деянова. Промени в Закона за печатните медии наложиха в началото на всяка година вестниците да обявяват истинските си собственици.
В началото на декември "БГ приватинвест", която е собственост на първите трима, купи от "ВАЦ медиа груп" бизнеса им в България. На пресконференцията, която новите собственици дадоха на 15 декември м.г., Тошев каза, че не е продал своя дял, а Христо Грозев допълни, че няма да го притискат, но биха купили акциите му, ако той реши. Преди сделката разпределението на акциите в "Медиа холдинг" АД е било – 660 за Тошев, 540 за Зоя Деянова, която е главен редактор на в. "Жълт Труд" и 6 хил. за "ВАЦ медиа груп". Новите собственици не са отразени в Търговския регистър, тъй като няма законово изискване сделките с акции да се обявяват там. По информация на "БЛИЦ" Тошев е продал 3% от дяловете си на швейцареца Харалд Зеефрид, а срещу останалите 3%, които притежаваше, е получил собствеността върху старата сграда на "Медиа холдинг", до Сточна гара . Зеефрид е от старите собственици на фирмата.Засега Тошев остава изпълнителен директор на фирмата и главен редактор на всекидневника "Труд". Според информирани люде обаче той скоро ще освободи и двата поста. "С идването на новите собственици вероятно ще настъпи някакво преструктуриране на моето акционерно участие". По този странен начин Тошо Тошев обясни липсата на името си сред собствениците на фирмата "Медиа холдинг" АД. "Водят се разговори и все още не мога да кажа в какво точно ще се изрази преструктурирането", добави той.

Стр. 11

Конкурси за главни редактори на “Труд”, “24 часа”, “168 часа” и “Седмичен труд”

www.econ.bg | 09.01.2011 

От борда очакват всички, които имат идеи и концепции да ги представят

Днес се обявяват конкурсите за главни редактори на четирите основни издания на Вестникарска група България Холдинг "Труд", "24 часа", "168 часа" и "Седмичен труд". Това съобщи президентът на Издателския борд на групата Любомир Павлов, цитиран от БГНЕС.
От борда очакват всички, които имат идеи и концепции да ги представят. До момента на новия избор за длъжността гл. редактор в "168 часа" и "Седмичен труд", временно изпълняващи са досегашните Николай Пенчев и Зоя Деянова. Вицепрезидентите на борда Венелина Гочева и Тошо Тошев, които досега бяха главни редактори на "24 часа" и "Труд" са решили да упълномощят досегашните зам. главни редактори на изданията съответно Борислав Зюмбюлев и Никола Кицевски. Павлов добави, че намеренията на ръководството на борда са да наблегне на синергия в бизнеса, защото смятат, че досега е имало голяма дистанция между чистия бизнес – чрез реклама, разпространение и журналистическата част.
На 14 декември м.г. "ВАЦ Медиа Груп" и "БГ Приватинвест" обявиха, че са подписали споразумение за продажба на всички активи на германската медийна група в България. Купувач на медийните активи на ВАЦ е дъщерна фирма на базираното във Виена дружество "БГ Приватинвест ГмбХ". Обект на продажбата станаха водещите вестници "24 часа", "Труд" и "168 часа", както и списанията на прес-групата. Сред активите ще бъдат и печатницата на прес-групата и фирмата за разпространение "Стрела". "Приватинвест ГмбХ" е австрийско дружество с предмет на дейност медийни инвестиции в България, учредители на което са Карл Хабсбург, Даниел Руц и Христо Грозев. Тримата имат дълъг инвестиционен опит в медии в различни европейски страни, като в момента притежават електронни и печатни медии в Холандия, както обявиха тогава. За настоящата инвестиция привлякоха и местни партньори – Огнян Донев и Любомир Павлов. ВАЦ навлезе в България чрез покупката през 1997 година на водещите вестници "Труд" и "24 часа".
"От няколко години имаме желание да навлезем на пазара на сериозните медии в България", каза тогава Карл Хабсбург, управител на БГ Приватинвест. "Считаме, че независими и свободни медии са особено важни за една демокрация и вярваме, че можем да изиграем своята роля – като стратегически инвеститори със значителен медиен опит в централна и източна Европа – за гарантиране на медийния плурализъм в България. Особено се радваме, че имаме възможност да придобием именно прес-групата на ВАЦ в България, която включва знакови заглавия като "24 Часа", "Труд" и "168 Часа". В края на миналата седмица на 7 януари Вестникарска група България Холдинг създаде издателски борд, в чийто състав влизат Любомир Павлов като президент, Тошо Тошев и Венелина Гочева като вицепрезиденти и Огнян Донев и Христо Грозев. Дни преди това гл. редактор на в. "Труд" Тошо Тошев каза, че с идването на новите собственици вероятно ще настъпи някакво преструктуриране на неговото акционерно участие по повод информацията, че вече не е сред собствениците на фирмата "Медиа холдинг" АД, която издава вестника. 

Оригинална публикация

Топ 5 около продажбата на “24 часа” и “Труд”

Медиен блог I Радко КРЪСТАНОВ I 19.12.2010

Мина се почти седмица от сделката за вестниците. "24 часа" и "Труд" бяха продадени от ВАЦ (Медийна компания България) и купени от "БГ Приватинвест". Последната пък е собственост на Карл Хабсбург, Даниел Руц и Христо Грозев.

Миноритарни собственици върху заглавията и имуществото на пресгрупата са Любомир Павлов и Огнян Донев.

Ето и по-интересните коментари и публикации от последните дни:

Петьо Блъсков в предаването "Отпечатъци" (видео на БиТиВи)
същественото започва в 35:20
Петьо Блъсков е човекът, който основа "24 часа" през 1990 г. и по-късно доведе ВАЦ в България

Накъде след ВАЦ? (анализ на "Капитал")
Гледната точка на конкурентна група, участник на медийния пазар

Кой купува "Труд и 24 часа" (разработка в блога "Биволъ")
Теории за произхода на парите по сделката

Новите собственици обявиха за приоритет Интернет (статия на "Дневник")
Няколко думи за това накъде тръгват изданията

Борсата ще направи още по-независими "24 часа” и "Труд" (интервю на "24 часа")
събеседник – Огнян Донев, който има идеи за листване на БФБ.

Оригинална публикация

Кои са тези момчета?

сп. Тема | Светослав СПАСОВ, Калин ПЪРВАНОВ | 18.12.2010 

Авторитетните всекидневници "Труд" и "24 часа" минаха в ръцете на "медийни инвеститори", за чиито инвестиции не може да се каже почти нищо сигурно

Според новите собственици на вестниците "24 часа" и "Труд" в събирането им пръст е имала и случайността. Българинът Христо Грозев се срещнал с Карл Хабсбург пряк наследник на трона на Австро-Унгарската империя, ако тази държава все още съществуваше. От 2004 г. двамата работели заедно с Даниел Руц – инвестиционен банкер с богат опит в Централна и Източна Европа, който им помагал при купуването на нови медии. Самият Карл Хабсбург се запознал със ситуацията в България през 90-те години, бидейки "част от една българска делегация" в качеството си на евродепутат. Това му дало възможност да опознае медийната среда, а също и това "колко важно е да се постига плурализъм на мненията" в новите демокрации.
Когато решили да придобият изданията на ВАЦ у нас, тримата се огледали за български партньори. Първият човек, с когото се свързали, логично се оказал Любомир Павлов, с когото преди време преговаряли за придобиване на пакет от телевизионния му канал TV7 и който оставил у тях прекрасни впечатления със своите познания и професионализъм. Павлов пък довел своя приятел от детинството Огнян Донев – мажоритарен собственик на "Софарма" (фармацевтичният гигант бе приватизиран при управлението "Софиянски", за чийто идеолог бе считан тъкмо Павлов). Така се сглобила великолепната петорка която пое контрола върху двата най-големи всекидневника в България.
Че немската издателска компания "ВАЦ Медиа Груп" продава всичките си активи в България, съобщиха едновременно на 13 декември онлайн изданията на вестниците "Труд" и "24 часа". В сделката влизат още русенският всекидневник "Утро", седмичниците "168 часа,, "Седмичен Труд", "Всичко за семейството", "Здраве", "Български фермер", Доби фермер" и "Тук", списанията "Хай клуб", "Всичко за жената", Auto bild, Auto bild 4×4, "Имам имот", "Идеален дом", "Идеален дом декор", GEO и "Съвременник", печатницата на ВАЦ, както и фирмата за разпространение на печата "Стрела".
Купувачът "БГ Приватинвест медия" ООД е дъщерна фирма на базираното във Виена дружество "БГ Приватинвест ГмбХ". Учредители на "БГ Приватинвест ГмбХ" са австрийският гражданин Карл Хабсбург, живеещият в Лондон германец Даниел Руц и българинът Христо Грозев. Като партньори в покупката на "Труд" и "24 часа" тримата са привлекли председателя на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) Огнян Донев u бившия шеф на Надзорния съвет на Общинска банка и екссобственик на телевизия TV7 Любомир Павлов. Миналата седмица австрийският вестник "Виртшафтсблат" съобщи за намеренията на Хабсбург да се включи 6 проект с печатни медии в България, цитирайки неговия пълномощник – адвокат Александър Грубер. Грубер отбелязва, че за сделката все още е рано да се говори в детайли, тъй като тя трябва да бъде разгледана и от Комисията за защита на конкуренцията в България. "Виртшафтсблат" все пак допълва, че "БГ Приватинвест ГмбХ" е била вписана в австрийския търговски регистър дни преди Хабсбург да заговори за намеренията си и че собствеността в нея е разпределена в съотношение 34 на сто за Христо Грозев и по 33% за Хабсбург и Руц. Все още обаче не е ясно кой по колко държи в българската фирма, която ще е собственикът на "Труд" и "24 часа". На пресконференция през седмицата петимата нови издатели се задоволиха да кажат, че групата от Австрия ще има по-голям дял от българските инвеститори и по-този начин ще притежава контрола над медиите
Така стълбовете на информацията в България "Труд" и "24 часа" минават в ръцете на "медийни инвеститори", за чиито инвестиции всъщност не се знае почти нищо. Според официалното съобщение хората, идващи от Австрия, "имат дълъг инвестиционен опит в медии в различни европейски страни, като в момента притежават електронни и печатни медии в Холандия". В сряда Грозев поясни, че там става дума за "едно от най-бързо развиващите си национални радиа" и за "едно от най-бързо развиващите се списания". По-кьсно пред "ТЕМА" той уточни, че говори за националната станция "100%NL" и за едноименното списание. В сайта на електронната медия, която представлява нещо като холандски еквивалент на "БГ радио", липсва каквато и да е информация за фирмата собственик и за органите на управление на радиото. Според холандската Уикипедия обаче "100%NL", което е в национален ефир от 2006-а, е изцяло в ръцете на финландската компания Mediasales Oy. В нейния сайт също няма данни потомъкът на последната династия, управлявала Австро-Унгария, или някой от неговите партньори да са акционери или представители на акционерите в "100%NL" .
Според друг холандски сайт радиото наистина е най-динамично развиващото се в Холандия с около 1 500 000 слушатели седмично. Въпреки това то все още е извън Топ 5 на най-рейтинговите радиомедии. В интернет пространството липсват каквито и да е други данни за инвестиции на Хабсбург, Руц или Грозев в електронни медии извън България. Що се отнася до месечното списание "100%NL" – според публикация на medianieuws.nl от миналата година идеята за него принадлежи на 35-годишна домакиня от град Волендам. През юни 2009-а тя я реализира с помощта на волендамска звукозаписна компания и на едноименното радио. И холандските журналисти обаче мълчат за участие в него на австрийския благородник, на германеца, живеещ в Лондон, или пък на Грозев.
Мистерията, която цари около инвестиционната дейност на тримата зад граница, вече даде основания на част от българските наблюдатели да се усъмнят, че те действително представляват само себе си в сделката с "Труд" и "24 часа".
Преди седмица австрийският вестник "Виртшафтсблат" съобщи, че интерес към "Труд" и "24 часа" са проявявали общо три компании. Знае се, че един от кандидатите е бил Спас Русев, който е участвал заедно с французина от български произход Владимир Моллов, работещ за "Ашет филипики". Като друг участник слуховете замесват "вечния заподозрян" Красимир Гергов.
Карл Хабсбург е роден на 11 януари 1961 година, пише в официалния му сайт. Като млад завършва училище за военни пилоти и работи като такъв. Следват политическа кариера в Консервативната християндемократическа партия и място в Европейския парламент в периода 1996-1999 г., след което се отдава на бизнес. За кратко е и водещ на тв играта Who is who no австрийската обществена телевизия ORF.
До 2008-а Христо Грозев беше директор по развитието на ирландската медийна Communicorp Group (в България собственик на БГ радио, Радио 1, Радио Нова и др). През 2004 г. компанията се сля с радиогрупата Metromedia International Inc. Името на Грозев се завъртя по-сериозно в публичното пространство в началото на 2009-а, когато бе консултант и кандидат за покупката на ВВТ и като консултант на Re:TV
За третия външен инвеститор – германеца Даниел Руц, засега се знае най-малко. В официалното съобщение за него пише единствено, че живее в Лондон и че вече има няколко успешни медийни проекта. Какви са те – колегите му и публично достъпната информация мълчат.
Хабсбург, Руц и Грозев се замесват за пръв път в сделка от подобен мащаб у нас, но на местния медиен пазар те съвсем не са perfect strangers. Миналата година друга тяхна фирма – Stevia communications, направи опит да купи 50% от кабелната информационна телевизия "Европа". Тримата трябваше да откупят дела на създателя й Емил Стоянов, в момента евродепутат от ГЕРБ. Според Грозев обаче до покупко-продажба не се е стигнало, защото на "Европа" несправедливо бил отказан ефир (през юни 2009-а Комисията за регулиране на съобщенията избра кабелният канал да започне да се разпространява ефирно над градовете Бургас и Стара Загора, но по-късно "Европа" изненадващо се отказа от двете предоставени й честоти).
Новите собственици на "Труд" и "24 часа" няма да сменят заглавията на изданията и екипите, нито да закриват вестници и списания или да се месят в редакционната политика, съобщи управителят на "БГ Приватинвест" Христо Грозев. Основните им усилия щели да бъдат към разширяване на рекламата и развитието на двете марки в интернет.
"Именно качествата на изданията – като обективност и независимост и на екипите, утвърдените марки "Труд" и "24 часа" привлякоха интереса ни, затова няма причина да ги променяме", обобщи ситуацията Грозев. Освен придобитите издания като пример за високи стандарти в българската журналистика той посочи "Икономедия" (издател на вестниците "Капитал" и "Дневник"), където основен съакционер е бившият председател на работодателите от КРИБ Иво Прокопиев. Относно редакционната политика на "24 часа" и "Труд" Грозев посочи, че единствено ще настояват за още по-високи журналистически стандарти и за недопускане на популшъм който въздейства спрямо "слабите, да ги наречем така – непривилегированите слоеве от населението". Какво разбират под популшъм новите собственици, тепърва ще проличи. Но е факт, че изданията се приближават още повече до работодателските среди.
В началото на пресконференцията Грозев съобщи, че при запознанството на новите собственици с българския им партньор Огнян Донев те дори не знаели, че собственикът на "Софарма" отскоро е и председател на КРИБ. По-късно обаче Грозев изпусна репликата, че във всички други страни партньорите му са постигали успехи "чрез привличането на индустриални и секторни организации". Новите български съсобственици бяха запитани и дали не се опасяват, че инвестицията им може да се окаже като купуването на фабрика на 9 септември 1944 година? "Що се касае до фабриките, една повече или по-малко няма значение", гласеше лаконичният отговор на Огнян Донев.

Стр. 18, 19