Галя Прокопиева става изпълнителен директор на “Икономедия”

www.24chasa.bg I 21.10.2013

Галя Прокопиева, съпругата на известния бизнесмен и журналист Иво Прокопиев, става изпълнителен директор на издателската група “Икономедия”, която печата седмичника “Капитал”, всекидневника “Капитал дейли” и поддържа сайта “Дневник”.

Прокопиева ще поеме поста от януари 2014 г., а договорът на досегашния изпълнителен директор Лилия Апостолова няма да бъде продължен. На Апостолова, която е съпруга на убития преди години бизнесмен Кристиян Маслев, е изказана благодарност за добрата работа.

Галя Прокопиева също е журналистка и ръководеше изданията допреди 3 години, когато заедно със съпруга си и 4-те си деца се изселиха в Сингапур. Тогава Прокопиев обясни, че животът му е бил заплашен.

До декември Галя Прокопиева и Апостолова ще управляват съвместно изданията.

Медиите на групата напускат модерния нюзрум поради невъзможност да плащат наема. Той бе сериозно ремонтиран наскоро и представлява интегрирана редакция за онлайн и печатни продукти. 

Оригинална публикация 

Положителната фасада на рекламния пазар

в. Капитал Daily | Мария МАНОЛОВА | 12.03.2013

Брутният ръст на маркетинговите инвестиции през 2012 г. е 12.6%

От няколко години рекламният пазар върви на две скорости. Едната – официалната, показва скромен, но стабилен ръст всяка година след големия спад в началото на кризата. В действителност обаче зад фасадата на брутните ръстове в най-добрия случай се крие застой на нетните инвестиции. И 2012 г. не прави изключение. Според единствените данни за пазара – тези на мониторинговата компания Be Media Consultant, през миналата година компаниите са инвестирали с 12.6% повече в реклама, отколкото през 2011 г. Основният двигател на пазара продължават да са телекомуникациите, търговските вериги, фармацевтичният, банковият и автомобилният сектор.
Данните обаче представят брутните бюджети на рекламодателите, които се изчисляват на база официалните тарифи на медиите. От поне три години насам отстъпките, бонусите и бартерите са се превърнали в новата нормалност. В много от случаите това означава, че рекламодателите плащат за реклама по-малко от половината от официално обявените тарифи. Затова и мониторинговите данни могат да послужат по-скоро като сравнителна карта на рекламодателите, отколкото като точен измерител на обема на пазара, който вероятно остава на същите ниски нива.

Отличниците

Според официалните данни на Be Media Consultant списъкът с компаниите, които инвестират най-много в реклама през 2012 г., е останал почти непроменен спрямо предходната година. Новите компании в Топ 50 са едва пет – Italfood, "Престиж", "Форум филм България", SG Експресбанк и Alpha Bank, като всички са били сред стоте най-големи рекламодатели и през 2011 г. Топ 50 през 2012 г. отбелязва по-значителен ръст от средния за пазара – почти 20%. "Няма големи промени при топ рекламодателите, при повечето от тях дори се наблюдава ръст в брутните бюджети. Намаление има при по-малките рекламодатели", обяснява ситуацията Румен Петков, който е глобален медия планьор във "Фикосота синтез".
Най-внушително е увеличението на рекламното присъствие в телевизия и преса на компании като Ferrero (+176%), "Форум филм България" (+163%), SG Експресбанк (+149%) и Italfood (+128%). Румен Петков коментира, че през миналата година "Фикосота холдинг" (част от който е и Italfood) е вторият най-голям рекламодател в телевизия. Тъй като телевизията има най-голям дял в маркетинг микса на рекламодателите, именно инвестициите в такъв тип реклама определят подредбата на компаниите. "Политиката ни е да създаваме и подкрепяме брандове дългосрочно, което изисква активна рекламна политика. В момента имаме тв реклама в 22 страни в целия свят", обяснява Петков. След телевизията на второ място компанията инвестира в in-store (в магазина -бел.ред.) активности, които са предпочитан маркетингов подход по време на криза, увеличават и присъствието си в интернет. "Все повече използваме нестандартни ООН (out-of-home, или външна реклама – бел. ред.) формати – брандиране на автобуси, кампании в метрото и в моловете", разказва Петков. "Радиото използваме предимно при промоции и други тактически кампании, докато пресата е подходяща за марки като Teo bebe, Pufies, при които се търси качествено облъчване на специфична таргет група", допълва той.
Сред другите компании със значително по-големи рекламни инвестиции през 2012 г. са "Белла България" (+77%), Chipita (+92%) и "Девин" (+73%). Трите телекома продължават да са най-щедрите рекламодатели, макар че бюджетите им са намалени в сравнение с предходни години. Бързооборотният, фармацевтичният и автомобилният сектор също са сред най-активните на рекламния пазар. Банките, от друга страна, намаляват своето присъствие. Изключение правят кредитните услуги, които са сред най-рекламираните категории през 2012 г. На този фон компаниите сред Топ 50, които са намалили рекламното си присъствие през изминалата година, са едва седем. Това са "Lidl България" (-43%), Wrigley’s (-28%), Actavis (-30%), Coca Cola (-14%), Handy (-13), Blizoo (-6%) и UniCredit Bulbank (-2%).

Нищо розово на хоризонта

Според изпълнителния директор на "Kraft Foods България" Иво Найденов въпреки положителните брутни данни през 2013 г. пазарът ще продължи да се движи по-предпазливо, отколкото индустрията би искала. "Нашите плановете са за стремеж към още по-оптимизирано разпределение на бюджетите, като търсим най-ефективния микс от медии и канали на най-добрите възможни цени", коментира той. Не е тайна обаче, че оптимизация и ефективност са официалните думи за по-малки бюджети. И вероятно зад привидното увеличено рекламно присъствие няма да стоят по-големи приходи на медиите, а по-ниски цени.

Най-големите рекламодатели през 2012 г.

PROCTER & GAMBLE
КРАФТ ФУУДС
GLOBUL
NESTLE
L’OREAL
МОБИЛТЕЛ
ФИКОСОТАСИНТЕЗ
RECKITT
BENCKISER
HENKEL
VIVACOM
BEIERSDORF
БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ
CHIPITA
ЗАГОРКА АД
COCA COLA Co.
UNILEVER
WALMARK
GLAXO SMITH KLINE
TECHNOPOLIS
FERRERO
GERMANOS
ACTAVIS
MARS
BILLA
ДАНОН-СЕРДИКА АД
LIDL BULGARIA
ВИНПРОМ ПЕЩЕРА
БАНКА ДСК
КАМЕНИЦА АД
ITALFOOD
BAYER
BERLIN – CHEMIE
WRIGLEY’S
NATUR PRODUCT
ДЕВИН РОЯЛ АД
SALVIS PHARMA LTD
CARLSBERG
ПРЕСТИЖ ООД
JOHNSON & JOHNSON
AROMA COSMETICS
ФОРУМ ФИЛМ БЪЛГАРИЯ
SG ЕКСПРЕС БАНК
ALPHA BANK
HANDY TEL
ХИПОЛЕНД
ПЪРВА ИНВЕСТИЦИОННА БАНКА
EU PHARMACIA
MCDONALD’S
UNICREDIT BULBANK
BLIZOO

Стр. 12

Цифровизацията: Бъдещето е неясно

в. Капитал | Весислава АНТОНОВА | 09.03.2013

Докато съдебните спорове по едрите проблеми продължават, на повърхността ефирният преход върви по ноти

Какво би могло да се случва на един кораб, ако в машинното тече масло и наближава буря, но капитана го няма, боцманите са изгонени, а на борда има неколцина юнги? Те само поддържат курса. Горе-долу така тече процесът по цифровизация на телевизионния ефир в България, който има злощастието да съвпадне с правителствената криза. От една страна, Европейската комисия (ЕК) даде страната на съд заради непрозрачните и ограничаващи конкуренцията конкурси за мултиплексите. От друга – във Върховния административен съд (ВАС) текат две дела: за рекламната кампания на цифровизацията (до десет дни съдът трябва да излезе с решение) на огромната стойност от 17.5 млн. лв. и за обявения от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) конкурс за седми мултиплекс. От трета – няма никаква яснота ще даде ли държавата пари и колко, за да освободи място в ефира не само за новия оператор, но и за втория от досега избраните.
Но пък насред всички тези заплахи на повърхността всичко е спокойно и малките процедури, заложени по план, текат сравнително гладко.

Дърва, въглища и телевизия

На 1 март преходът от аналогово към цифрово телевизионно излъчване тръгна по план. Мерки по повод забележките на Брюксел не бяха предприети, а цифровият сигнал започна да се излъчва паралелно с аналоговия в график с аргумента, че ако не започне процесът, ще последват нови санкции от еврокомисията за неспазени ангажименти и срокове. От екрана потекоха още и още еднотипни рекламни клипове, които да ни обясняват какво ни предстои, как да се справим и колко ясно телевизионно бъдеще ни чака.
На 1 септември аналоговият сигнал ще спре окончателно. В този преходен период от половин година социално слабите, които получават енергийни помощи, имат право на ваучер, с който да си вземат декодиращо устройство, на стойност 60 лева. С него те трябва да отидат в някой от магазините на избраната търговска верига и да си вземат т.нар. set top box – имайки предвид, че толкова струва най-евтиният модел. За 2012/2013 г. броят на хората, имащи право да получат помощ за въпросното устройство, е 210 711 – според официалната информация на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС).

Кутийки за 15 млн. лв.

На 1 март правителството в оставка гласува нови 17.5 млн. лв. да бъдат отпуснати от бюджета на транспортното ведомство именно за социални помощи за декодиращи устройства. Според информация от министерството предоставянето на декодерите ще стане на два етапа за цялата страна. "За всеки от етапите се предвиждат до 7.5 млн. лв. Следователно общо на цялата територия на страната – до 15 млн. лв.", казаха от PR отдела на МТИТС. Както се и очаква, остатъкът от сумата ще отиде за целите на информационната кампания. "За радио- и телевизионни клипове, публикации в печатни издания, печатни информационни и разяснителни брошури…" Дали за въпросните 2.5 млн. лв. ще бъде обявена обществена поръчка, кога и при какви условия – за момента не е обявено. Ако трябва да бъдем точни обаче, дори ако всичките 210 711 души на енергийни помощи получат ваучери за декодери по 60 лв., получената сума е 12.64 млн. лв. Тоест за реклама остават 4.86 млн. лв.
Не по-малко интересно е обаче как ще бъде изхарчена по-голямата сума. Обществената поръчка за доставчик и разпространител на декодиращите устройства бе обявена в края на миналата година. На 27 декември бяха отворени и офертите на кандидатите да продават декодерите. "В момента комисията продължава работата по разглеждането и оценяването; подписването на договор с изпълнител и по-конкретно изразходването на публични средства е обвързано с положително произнасяне на ЕК относно схемата за държавна помощ", коментираха от МТИТС. Компаниите, които участват в търга, са три: веригите магазини "Техномаркет", "Технополис" и "Зора". На пазара обаче се коментира, че поръчката ще бъде спечелена от веригата "Техномаркет", собственост на "К енд К електроникс". През ноември мажоритарен акционер в дружеството стана регистрираната в Лихтенщайн компания Domtech Holding, свързвана с банката на Цветан Василев. КТБ влезе като кредитор в "Техномаркет" в началото на 2012 г. и впоследствие преобразува заемите си в собственост, като увеличи капитала на групата.
"К енд К електроникс" кандидатства за т.нар. обособена позиция 2, която е за Северозападния район на България, включващ областите Видин, Враца, Ловеч, Монтана и Плевен. "Техномаркет" е единственият кандидат, подал оферта за тези населени места. За Южен централен район, в който влизат областите Кърджали, Пазарджик, Пловдив, Смолян, Хасково (позиция 1) и за Североизточния район, в който са области Варна, Добрич, Търговище, Шумен (позиция 3), кандидатите са два – "К енд К електроникс" и "Зора М.М.С.". Най-оспорвана е надпреварата за град София (позиция 4), където оферти подадоха "К енд К Електроникс", "Зора М.М.С." и "Технополис България".
От магазини "Технополис" обясниха, че нямат информация кога ще приключат търговете. Не са наясно и как ще бъдат осребрявани от държавата ваучерите на гражданите, които търговските вериги ще приемат срещу декодиращо устройство.
На въпроса при какви условия ще се получават ваучерите, от МТИТС коментираха: "При спазване на принципа за технологична неутралност (т.е. лицето да няма достъп до цифрова телевизия) – минимален диференциран доход; условие, че лицето живее само или че е единственото в семейството, което ще получи декодиращо устройство."

Ще има ли 15 март

За момента Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) е твърдо решена да проведе обявения за 15 март конкурс за седмия мултиплекс оператор. Стига, разбира се, дотогава ВАС да не спре процедурата, каквото е искането на единия от кандидатите – Ди Ви Би Ти, който обжалва условията в нея. Другият кандидат, който има право да се яви на наддаването на 15 март, е "Булсатком". Само тези две компании закупиха документацията по конкурса. Междувременно обаче по информация от запознат с процедурата източник притежателят на лицензите за мултиплекс платформи за втория етап на цифровизацията – "HD Медия сървисиз" (компанията, на която "Хану про" прехвърли три от четирите си лиценза), се готви да блокира конкурса или резултатите от него. Компанията вече е подала протестно писмо до КРС, че комисията стартира процедура за още един конкурент, при положение че не е осигурила честотен ресурс за работа на вече допуснатите до този пазар дружества.
Дали изобщо търгът ще стигне до някакъв резултат – засега няма как да се прогнозира. Държавата обаче в момента вече не е само без воля да разреши едрите проблеми около очерталия се монопол при цифровизацията, но и без проводник на такава воля. И се оказва, че лошото съвпадение на безвластието с ключови моменти в хода на ефирния преход само заздравява позициите на свързаните с Цветан Василев фирми в цялата схема.

Стр. 48

Кой е следващият?

в. Капитал | Димитър ПЕЕВ | 12.01.2013
 
Скандалът с "Булсатком" отново показа злокобната матрица за лов на бизнес вещици в България

Няколко месеца преди изборите Икономическа полиция нахлува в офисите на телевизионна станция с обвинения в укриване на данъци.
Властите обясняват, че медиите са като всички останали фирми и носят еднаква отговорност за нарушаване на законите. Това се случи миналата седмица с близката до "Булсатком" телевизия TV+, но истината е, че този филм вече са го давали и по други канали.
През 2000 г. икономическа полиция нахлува в редакцията на руската NTV, придружавана от прокуратурата, която повдига обвинения за данъчни престъпления. По това време телевизията е една от малкото опозиционни медии в началото на първия мандат на Пу-тин. След още няколко подобни акции тя се влива в общия послушен тон.
През 2010 г. същото се случва в Македония. Данъчни, придружени от спецчасти на полицията, нахлуват в редакцията на опозиционната телевизия A1 и я претърсват, след което повдигат обвинения в данъчни злоупотреби.
През 2012 г., три месеца преди парламентарните избори в Украйна, в офиса на критичния към властта тв канал TVi влиза данъчна полиция и после се повдигат обвинение на собственика за избягване на данъци.
Естествено, че на този фон претърсването от Икономическа полиция в редакцията на TV+ изглежда мракобесно. В българския си вариант обаче този сюжет има различни нюанси. Той изглежда не толкова като акция на държавата да се справи с независима и критична към нея медия, колкото че държавата (в случая прокуратурата и полицията) се използва, за да се окаже натиск на бизнес конкурент. Образуването на проверката идва в момент, когато неявният собственик на TV+ "Булсатком" се намира в сериозен спор с bTV и TV7. Последният канал е част от орбитата компании около мажоритарния собственик в Корпоративна търговска банка (КТБ) Цветан Василев. Той от своя страна е показвал поне в един публично известен случай (със собствениците на "Труд" и "24 часа" Огнян Донев и Любомир Павлов),
че има начин да използва прокуратурата като средство за натиск над неудобни конкуренти. Съвпадението във времето, както и изключително експедитивните действия на прокуратурата предизвикаха сериозни съмнения, че обвинението е взело страна в един търговски спор. Заради скорошното купуване на БТК кръгът около КТБ има и друга полза от натиска над "Булсатком". Сателитният оператор е най-големият телевизионен разпространител в България. През последните години те-лекомите се опитват да компенсират спада в ръста на печалбите си с предлагане на пакетни услуги и да купуват доставчици на интернет и телевизия. "Булсатком" обаче избра друга стратегия – вместо да се продаде на някой от телекомите, той реши сам да стане такъв и получи лиценз за мобилен оператор. Това го превръща в заплаха за плановете на големите оператори и най-вече на БТК, която на етапа догонва "Глобул" и "Мобилтел".
Поставена в този контекст, акцията на прокуратурата и Икономическа полиция трудно може да изглежда като

Обикновено рутинно действие

Според изнесената от държавното обвинение информация до МВР е бил подаден сигнал от служител на TV+. Икономическа полиция е извършила проверка и е изпратила резултатите от прокуратурата, която на 3 януари е образувала досъдебно производство. Пред съдия е бил разпитан служител на телевизията, а след като магистрат от Софийския градски съд е дал разрешение, в сряда -шест дни след образуването на делото, полицията отива на претърсване и изземване на доказателства в офиса на TV+. Досъ-ебното производство е за укриване на данъчни задължения. Според говорителя на СГП Румяна Арнаудова разследващите са имали информация, че служителите на телевизията получават по трудов договор сума, по-ниска от реалната им заплата, което означавало, че има доходи на дружеството, които не са декларирани.
"Предвид прекомерната натовареност на колегите в градската прокуратура подобни срокове на проверката и процесуално-следствени действия показват, че към производството е имало специално отношение", коментира прокурор от Върховната касационна прокуратура, пожелал анонимност поради естеството на темата. "Колегите сами признаха, че са имали информация за разминаване между заплатите по трудов договор и реално получаваните пари във фирмата. Не познавам преписката, но това не е информация, заради която влизаш на претърсване, още повече в медия. Ако ще преследваме тази практика, а обществена тайна е, че е масова, нека направим както с предишните акции – летя се с хеликоптери, снимаха се лимузини, но поне външно изглеждаше, че проверката е за всички", казва обвинителят. Той коментира още, че е интересно защо не е наредена данъчна ревизия, преди да се премине към подобно действие.
Според статистиката на СГП обвиненията по чл. 255 (по който е образувано делото), които са внесени в съда през 2011 г., са общо 102. Зам. градският прокурор на София и ръководител на звеното за данъчни престъпления Роман Василев отрече всякаква тенденциозност в операцията и каза, че става дума за рутинни действия.
Но когато подобни акции се случват точно по време на една търговска война, съвпаденията стават твърде много, за да се говори за рутинна проверка. Наскоро бившият главен прокурор Борис Велчев беше заявил, че "знае лекотата", с която едно лице може да бъде привлечено към наказателна отговорност, и как "бизнес конкуренти могат да разчистят сметката чрез "услугата" на някой прокурор да започне наказателно преследване и скоро след това да го прекрати поради необоснованост".
"Принципно посегателствата по този начин са повече от смущаващи. Но качеството "медия" не може да дава имунитет срещу наказателно преследване. Най-опасното обаче е, когато подобни действия са свързани с журналисти", коментира случая след клетвата си и новият главен прокурор Сотир Цацаров. Според него проблемът е наказателното преследване само по себе си да не се превръща в средство за натиск върху медия, която и да е тя, защото примерно е изразила неудобни позиции или в "даден момент е била неудобна финансово на медийния пазар".

Теория и практика на конспирацията

Причините "Булсатком" в момента да е в окото на ураган от интереси са няколко. От една страна, собствениците на bTV (американската Central European Media Enterprises, CME) изпитват спад на приходите и печалбата и заради това българското й дружество настоява за драстично увеличение на таксите, плащани от тв доставчиците. Най-големият от тях е "Булсатком" и е нормално той да бъде най-силно притиснат. От друга, предстои цифровизация на ефира и това принуждава телевизиите да поискат по-силни позиции пред разпространителите на съдържание.
И може би най-важното – българската част. "Булсатком" опитва да навлезе на пазара на мобилни комуникации, при това имайки вече солиден тв бизнес. Това няма как да се хареса на съществуващите оператори, които от доста време инвестират сериозни ресурси, за да вземат дял именно от телевизионния и интернет сектор. В позицията на напредващ, но все още догонващ и на мобилния, и на телевизионния пазар, е БТК. Която пък наскоро беше купена от собственика на Корпоративна търговска банка Цветан Василев в тандем с руската VTB. С кръга пак на Василев се свързва TV7. По неофициална информация от няколко източника търговската война между самата bTV и "Булсатком" също не е стартирала без подкрепата на този кръг.
"Булсатком" вероятно е стратегически интересен за компаниите в орбитата на Цветан Василев и по друга причина. Начинът, по който тази група влезе на вестникарския пазар, показва, че тя не се интересува само от медиите, а иска да контролира и дистрибуцията им. Според малкото останали независими разпространители на печатни издания тя упражнява влияние върху почти целия разпространителски пазар. Когато контролираш дистрибуцията, това ти дава власт и върху останалите участници на него, без да е
нужно да ги притежаваш. На телевизионния пазар започва да се случва нещо подобно. Освен инвестициите в медии близки до Цветан Василев компании притежават НУРТС – която разпространява тв сигнала в ефира. Групата контролира и мултиплексите – платформите, чрез които ще се излъчва след цифровизацията. По-голямата и по-платежоспособна част от тв зрителите в България обаче са свързали телевизорите си с кабел или сателит и така контролът върху ефирното излъчване не е достатъчно ефективен.
Ако се съди обаче по думите на единия от собствениците на "Булсатком" – Пламен Генчев, в стратегията му не влиза нито продажба, нито спиране на някой от проектите (вижте повече в другия текст).
Извън бизнес конкретиката не без значение е и това, че когато преди изборите се нуждаеш от политическа реклама, какъвто е случаят с ГЕРБ, всеки нов канал към публиката е важен. Защото колкото наближава вотът, "приятелските" медии като TV7 и bTV стават баласт, който по-скоро ще пречи на управляващите, отколкото ще им помага. Така че освен за пазара мръсната битка е и за избирателите.
В политически план обаче акцията в офиса на TV+ може да донесе и негативи на властта. Управлението на ГЕРБ вероятно не е предизвикало директно проверката на прокуратурата, но със сигурност ще понесе последствията от нея. Тази схема за натиск може и да е сработвала в други случаи, но сегашният придоби от началото огромна публичност. Това вреди сериозно на ГЕРБ. До момента управляващите не правят нищо, за да опровергаят съмненията, че действията на прокуратурата са станали без тяхната санкция. В същото време с грубата си намеса и кадруване в съдебната система ГЕРБ показаха, че по-скоро толерират използването на прокуратурата за разчистване на сметки. Но сега дори и да опитат да намалят щетите, трудно ще могат да избягат от обвиненията, че са създали среда, която позволява на държавни чиновници от ниско ниво да злоупотребяват с власт.
И така вчера бяха вестниците, после пазарът на цигари, а днес е ред на телевизионния пазар. Утре може и да сте вие. Ако имате сравнително печеливш бизнес с добра перспектива, изградени взаимоотношения с партньори (доставчици, кредитори, ключови клиенти), ако бизнесът ви е включен във вертикална структура с възможност за проникване по цялата верига, вече знаете какво може да ви се случи. Накратко, ще получите предложение, на което ще ви е трудно да откажете. Защото, ако го направите, срещу вас ще е прокуратурата, Икономическа полиция, данъчните, общинските власти… С две думи – срещу вас е държавата.
***
Мнение
■ Александър Кашъмов, адвокат във фондация "Програма достъп до информация": "По принцип всяка форма на претърсване и изземване има отношение към свободата на словото в медиите. Показността в подобни случаи е неуместна. Да, медиите подлежат на проверка, но утре всеки може да е на мястото на TV+. Затова техният казус трябва да се следи изключително внимателно. Когато се правят данъчни проверки, е добре да се знае, че всяка медия подлежи на тях и не трябва да има усещане за привилегированост на една медия за сметка на друга. Но не може злоупотреби, които могат да се докажат с документи, да са повод за показни акции."

Стр. 14 – 15 

Emmis напусна българския радиопазар

в. Капитал | Весислава АНТОНОВА | 12.01.2013

Радиостанциите FM+, Fresh и Star FM вече имат нов български собственик

Радиопазарът в България отдавна не изглежда както в златните си години през 2005 и 2007.
Тогава, привлечени от прогнозите за растеж на рекламния пазар, в сектора влязоха чуждестранни инвеститори като скандинавската SBS Group, американската Emmis и ирландската Communicorp. Тяхното навлизане беше положителен знак за радиопазара и предвещаваше, че той ще се развива и расте.
Новините с днешна дата обаче далеч не са толкова оптимистични. Свит рекламен пазар, намаляващи приходи и в крайна сметка слаб бизнес.
Нещо повече – втори голям международен играч напусна радиопазара заради слабите резултати на сектора. Това е американската Emmis Communications, която доскоро притежаваше радиостанциите FM+, радио Fresh и Star FM. Новият им собственик е българската "Рефлекс медиа" ЕООД, която е придобила 100% от акциите на "Болкан броудкастинг", собственост на Emmis, макар това още да не е отразено в Търговския регистър. Досегашният управляващ директор на Emmis за България Елена Кискинова е напуснала поста си.
Цената на сделката не бе обявена в България, но във финансовия отчет на Emmis за септември – ноември 2012 г. компанията информира, че радиостанциите са продадени за 1.6 млн. долара. За сравнение – през 2005 г. Emmis инвестира 3 млн. долара само за 66.5% от трите радиостанции. От годишния финансов отчет на радиогрупата се вижда, че за 2011 г. тя има 3.9 млн. лв. краткосрочни задължения към Emmis International и 219 хил. лв. дългосрочни задължения (с падеж 2017 г.).
"Рефлекс медиа" е представлявана от Вячеслав Дивизиев. Името на Дивизиев е ново за медийния бизнес. През 2003 г. той изпълнява поста главен секретар на управляваната от Любомир Павлов Общинска банка. През 2008 г. е сред ликвидаторите на "Столичен медицински холдинг". Собственикът на "Рефлекс медиа", който в момента управлява оперативно всички дружества в радиогрупата, обясни пред "Капитал", че преговорите с Emmis са водени през цялата 2012 г. Затова и през цялото време не стихваше слухът за оттеглянето на американския инвеститор.
Новият собственик Дивизиев обясни още, че гледа оптимистично на придобивката. "Оценил съм състоянието на медиите като бизнес и съм убеден, че те могат да продължат да се развиват. Трябва обаче да се предприемат редица действия, за да се увеличи влиянието на трите радиостанции от групата на пазара", коментира той.
Заради слабите резултати на пазара и основен фокус върху развитие на тв канали в края на 2011 г., германската медийна група ProSiebenSat.1 също продаде радиобизнеса си в България. Сделката беше с "А. Е. Бест съксес сървисис" ЕООД, собственост на регистрирана в Кипър компания. Сделката тогава бе за станциите "Веселина", "Витоша", Magic FM и музикалните радио и телевизия The Voice. Пряк собственик на медиите всъщност бе скандинавската SBS Broadcasting, тъй като ProSiebenSat.1 придоби компанията през 2007 г. за 3.3 млн. евро.
От 2009 г. приходите на радиостанциите от реклама сериозно спадат. Според последния доклад на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА/бивша АРА) реалният спад в бюджетите за радио през 2011 г. в нетни стойности е -7.2%. Въпреки по-ниските рекламни приходи БАКА твърди, че през 2011 г. радиопазарът продължава да държи стабилен дял от медия микса – между 7 и 8% в периода от 2007 до 2011 г. Данните в предстоящия доклад за 2012 г. обаче едва ли ще потвърдят оптимистичната тенденция.
От години радиогрупите нямат решение на проблема с липсата на ефективен метод за измерване на аудиторията, което сериозно намалява шансовете им за привличане на рекламни инвестиции. Това е особено вярно на фона на кризата и на конкурентните цени и отстъпки, които телевизиите предлагат през последните години. Телевизионните канали са тези, които диктуват отношението на рекламодателите към пазара като цяло. Затова е и много важно да се запази и задържи баланс на ценообразуване, който да не позволи сриване на пазара. В доклада на БАКА се отправя предупреждението, че "може би е време да се замислят медиите, които се съгласяват да продават на дъмпинго-ви цени, до какво ги води продължението в тази посока".

Историята на FM+
В края на 2005 г. американската Emmis Communications придоби 66.5% от акциите на радиогрупата около FM+.
Сделката бе на стойност 3 млн. долара. Чрез закупуването на контролния дял от дружеството Emmis получи собствеността и върху радиостанциите, в които акционерното дружество има собственост – радио FM+ (66.5%), "Фреш" (66.5% от 40-те процента, които FM+ АД има в медията), а в "Мила голд" не придоби нищо.
Радио FM+ е първото частно радио в страната. Излъчва се ефирно в 16 града, както и онлайн на fmplus.net. Радио Fresh се излъчва ефирно в 12 града, както и онлайн. Star FM се излъчва ефирно в 9 града, също и онлайн.
Преди седем години, когато компанията стъпи на българския пазар, президентът на Emmis International Пол Фидик коментира сделката като "начало на едно успешно, възходящо развитие, което ще допринесе много и за развитието на българската радиоиндустрия". Тогава България бе четвъртата европейска страна, в която Emmis стъпва, след като американската компания навлиза на радиопазарите в Австрия, Унгария, Словакия и Белгия.
В момента в Европа Emmis притежават единствено словашката Radio Express. През 2009 г. е изтекъл лицензът им за унгарското Slager Radio. Тогава Националният борд за радио и телевизия в Унгария е дал лиценза на друга радиостанция, за която има обвинения, че е близка до властта. Emmis завежда дело и го печели в средата на 2010 г., но не възобновява бизнеса си в Унгария.
Emmis е със седалище в Индианаполис, Съединените щати, а интересите на компанията са съсредоточени освен в радио-и в телевизионния бизнес и издаването на списания. Компанията притежава 22 радиостанции с национално покритие и две местни радиостанции, както и 16 телевизионни канала на територията на САЩ.
В момента в радиобизнеса остана един силен международен инвеститор – ирландската Communicirp Group. Тя държи най-силното пор-фолио от радиостанции: Радио1, BG радио, Nova, NRJ, Вероника, Radio1 Rock, City Radio и телевизия. Ако и тя реши да се оттегли от пазара, на практика всички чужди инвеститори в сектора ще са го напуснали и почти целият радиопазар ще се преструктурира.

Стр. 39 

Иво Прокопиев продаде “Каолин” и плати дълговете на “Икономедиа” към “Алфа банк”

Mediapool.bg I 21.12.2012

Бизнесменът Иво Прокопиев е продал предприятието си "Каолин" АД на германска компания за индустриални материали, съобщи в петък "Дневник". Същевременно излезе още едно съобщение, че компанията "Икономедиа", в която Прокопиев държи 51%, е изплатила изцяло дълга си към българския клон на гръцката "Алфа банк", с която води юридически спорове за просрочени задължения.

Така Прокопиев се разделя с най-доходоносното предприятие от своя холдинг "Алфа Финанс" и спасява медийната група, която включва вестниците "Капитал" и "Капитал Дейли", ред специализирани издания и сайта "Дневник".

Бизнесът на Прокопиев бе силно атакуван в последните две-три години, което го принуди да изведе семейството си от България и да го установи в далечен Сингапур. Особено силни бяха атаките срещу печелившия "Каолин", като те се водеха основно от медиите, контролирани от Делян Пеевски. Атаките говореха за неприкрит икономически интерес на конкурентни компании.

Наред с промишления бизнес на Прокопиев под силен натиск бе подложена и медийната му група "Икономедиа", като върхът на натиска бе опитът на "Алфа банк" отпреди месец да запорира имуществото на медиите и да сложи в тях свой управител, заради просрочени задължения по кредити. Опитът бе спрян от съда.

Според информацията в "Дневник", германската компания Quarzwerke GmbH придобива от "Алфа Финанс Холдинг" АД контролния пакет от близо 67.32% от капитала на "Каолин" АД.

Quarzwerke GmbH е водеща европейска компания за индустриални минерали. Като независим, семеен бизнес Quarzwerke има 127-годишен опит с ефективни технологии за обработка и висококачествени депозити на природни ресурси. Компанията е активна в извличането, обработката и рафинирането на индустриални минерали, основно кварц, каолин, фелдшпат и др., отбелязва "Дневник", цитирайки съобщение на "Алфа Финанс"

"Приключването на сделката зависи от редица условия, едно от които е получаване на одобрения от съответните антимонополни органи в страните, на чиито пазари оперира "Каолин". След финализиране на сделката Quarzwerke ще отправи задължително търгово предложение, спазвайки местното законодателство, с цел придобиване на останалите акции от "Каолин", търгувани на "Българска фондова борса – София" АД", посочват още от холдинга.

Малко по-рано "Капитал" съобщи на сайта си, че "Икономедиа" АД е изплатила задълженията си към "Алфа банк".

"С финансова подкрепа от своите акционери, днес (21 декември) "Икономедиа" АД изплати изцяло и предсрочно задълженията си към "Алфа банк".

Причината за това решение, независимо от безспорния юридически факт, че задълженията не са предсрочно изискуеми, е че с некоректните си и незаконни опити да установи контрол над "Икономедиа", банката започна да нанася сериозни вреди на бизнеса на компанията и да застрашава независимостта на медиите.

В момента "Икономедиа" няма банкови, както и каквито е да е други финансови задължения, освен към своите акционери, се казва в изявлението.

Акционери в "Икономедиа" са Иво Прокопиев (51%) и Теодор Захов (49%).

Дългът на "Икономедиа" бе формиран от три кредита от гръцката банка, отразени в Търговския регистър. Първите два са от 2007 г. съответно за 4.590 млн. евро и 4.410 млн. евро и трети – револвиращ за оборотни средства, от 29.06.2011 г. – за 350 хил. евро. От същата дата има и споразумение за преструктуриране на кредитите, като от компанията твърдят, че стриктно спазват споразумението.

Оригинална публикация 

Изявление от Съвета на директорите на “Икономедиа” АД – издател на “Дневник” и “Капитал”

Capital.bg I 30.11.2012

Уважаеми читатели, колеги, партньори и приятели,

Вчера, 29 ноември, научихме заедно с всички останали, които следят публикациите в Търговския регистър, че Алфа банка – клон България, като наш кредитор, е предприела действия за усвояване на обезпечения и назначаване на управител на търговското предприятие на "Икономедиа" АД.

Решението на банката е изненада за нас. Към момента на подаване на иска, "Икономедиа" е изплатила в пълен размер всички дължими суми според договорения погасителен план. В потвърждение на това, към вчерашна дата в Централния кредитен регистър, кредитите ни фигурират като редовни. (Вижте приложените извлечения вляво)

Предприели сме необходимите правни действия, за да защитим нормалното функциониране на "Капитал", "Дневник" и останалите ни медии. Предоставили сме на Търговския регистър неоспорими факти за недопустимостта и незаконноста на искането на Алфа банка – клон България. (Вижте прикачения документ вляво)

Независимо от необоснования акт, сме готови конструктивно, както и досега, да положим всички възможни усилия по търговски начин да разрешим спора с банката.

Като коректен партньор се въздържаме на този етап да разкриваме детайли от отношенията си с "Алфа банка".

Ако се окаже обаче, че зад предприетите действия се крие опит за превземане на "Икономедиа" и подчиняване на редакционната политика на медиите, каквито индикации за съжаление имаме, ще се противопоставим с всички правни и публични средства.

Съвет на директорите на "Икономедиа" АД

Оригинална публикация 

Журналист от Варна получи заплахи заради Алея първа

в. Сега | 08.08.2012

Асоциацията на европейските журналисти – България настоя за разследване на предполагаем натиск върху журналист от Варна. В отворено писмо асоциацията призова за изясняване на случая около получения от кореспондента на в. "Дневник" Спас Спасов "подарък" – книгата "Изкуството на войната" от Сун Дзъ. Към изпратената по куриер книга е прикрепена бележката "Този, който не можеш да направиш приятел или не можеш да го победиш, по-добре не се занимавай с него!" Сун Дзъ. Светът е малък и не се управлява от Сингапур! ;) Поздрави М. Митев".
"Макар посланието да не съдържа експлицитна заплаха, подтекстът е очевиден. Затова смятаме, че компетентните органи са длъжни да изяснят дали действителният подател е Марин Митев, съсобственик на холдинговото дружество ТИМ, и да предприемат действията, изискващи се в такива случаи по смисъла на НПК и НК", призовават от асоциацията. Оттам припомнят, че това не е първият случай на натиск върху журналисти от Варна. "През 2009 г. представителна група варненски журналисти разпространиха декларация, с която заявиха отказа си да отразяват граждански протести срещу застрояването на "Алея Първа" в Морската градина – проект, свързван с абревиатурата ТИМ. Въпреки общественото възмущение така и не стана ясно дали декларацията бе продукт на натиск или ставаше дума за самоинициатива в ущърб на обществения интерес", припомня асоциацията.

Стр. 5

Стартира вестник “Капитал Daily”, наследникът на всекидневниците “Дневник” и “Пари”

www.capital.bg I 30.10.2011

Иван Бедров става управляващ редактор на новия вестник, Велислава Попова ще е главен редактор на dnevnik.bg

В понеделник, 31 октомври, ще излезе първият брой на новия бизнес всекидневник "Капитал Daily", който наследява вестниците "Дневник" и "Пари". Промяната се случва месец, след подписаното между "Икономедиа" и Bonnier споразумение за преминаването на "Пари" в портфолиото на "Икономедиа".

"Стратегията ни е да обединим под марката "Капитал" чрез вече трите информационни продукта (седмичника"Капитал", "Капитал Daily" и capital.bg) бизнес аудиторията и групата на хората, които взeмат решения, марката "Дневник" чрез платформата dnevnik.bg да насочим и развиваме към всички активни интернет потребители", каза Лилия Апостолова, изпълнителен директор на "Икономедиа".

Като резултат от промените в портфолиото се променя и управлението на продуктите. Велислава Попова, до момента главен редактор на "Дневник", става главен редактор на dnevnik.bg. Главен редактор на "Капитал", отговарящ за трите издания под марката, продължава да бъде Станка Тошева. Управляващ редактор на седмичника "Капитал" става Алексей Лазаров, на capital.bg – Иван Михалев. Управляващ редактор на "Капитал Daily" става Иван Бедров, който досега беше зам. главен редактор на "Пари".

Мисията на "Капитал Daily" е да предоставя качествено бизнес съдържание – най-важното от деня с контекст и коментар за хората, които вземат решения. Вестникът ще излиза всеки работен ден, на 24 страници, розова хартия и с модерен дизайн.

В интернет съдържанието на "Капитал Daily" ще се качва на сайта на capital.bg, като част от него ще бъде платено. Това ще са достъпът до pdf версията и съдържанието във вида, в който е селектирано и подредено за вестника. Тях ще могат да четат само абонатите на вестника и онлайн абонатите на изданието. Сегашните абонати на вестниците "Дневник" и "Пари" автоматично ще започнат да получават новия бизнес всекидневник "Капитал Daily".

Оригинална публикация

От “Дневник” и “Пари” ще се роди нов бизнес всекидневник “Капитал Daily”

в. Дневник, Компании & Финанси | 10.10.2011

Нов бизнес всекидневник ще дебютира на вестникарския пазар в началото на ноември – "Капитал Daily". Той ще наследи "Дневник" и "Пари", които ще се слеят. "Капитал Daily" ще обединява най-доброто от съдържанието на двете издания и ще предлага познатия микс от качествена журналистика, анализи и коментари на най-важните новини от деня, така че активните хора да имат достоверна и смислена информация. Промяната идва, след като преди седмица беше сключена сделка за стратегическо партньорство между "Икономедиа" (издател на "Капитал" и "Дневник") и шведската медийна група Bonnier, която до края на септември издаваше вестник "Пари" (от седмица той вече се издава от "Икономедиа"). "Логиката на сделката е да се обедини бизнес аудиторията на българския пазар и да има повече потенциал за създаване на качествена журналистика", обяснява пред "Капитал" новият изпълнителен директор на "Икономедиа" Лилия Апостолова. Досега тя беше изпълнителен директор на българското дружество на Bonnier и главен редактор на "Пари". Според нея новият всекидневник ще бъде доста по-добър от двата досегашни. А след сливането на "Дневник" и "Пари" издателите ще положат усилия съвпадащите рекламодатели и абонати на двата вестника да получат повече стойност за инвестициите си. "Ще бъде удължен периодът на абонамента, а компаниите, които са предплатили да получават вестниците, ще получат възможности и за контекстуални реклами, които да представят техния бизнес в сайтовете на "Икономедиа", обясни Апостолова. Непроменен ще остане фокусът на различните продукти, които групата
издава. "Трите информационни продукта под марката "Капитал" (седмичникът "Капитал", "Капитал Daily" и capital.bg) ще бъдат насочени към групата на активните хора, които взимат решения", обясни новият изпълнителен директор. А dnevnik.bg "ще се развива като най-широката медийна платформа на издателската група, която ще е насочена към всички активни интернет потребители".

Стр. 1