Игра с криви зарчета

www.mediapool.bg I 08.05.2015г.

 Понякога за нашите работи най-добре приляга формулата на Тери Пратчет – игра на "Не се сърди, човече" с криви зарчета. Разговорът е за медиите, правилата и върховенството на закона, а конкретният повод е сложната траектория на една телевизия през последните десет години.

Проектът ТВ7. Диляна Грозданова, депутат от НДСВ, започва проекта за телевизия с кредит от Общинска банка по времето, когато съпругът й Любомир Павлов е шеф на банката. Кредитът е обезпечен с имоти на приватизирано общинско дружество. Първоначално програмата се разпространява по кабел, но през 2007 се провеждат енергични опити ТВ7 да получи честота. В спора се намесват два регулатора и Върховна административна прокуратура. Прокуратурата се намесва, когато Съветът за електронни медии взема решение за издаване на лицензия въпреки информацията от Комисията за електронни съобщения, че липсват свободни честоти.

Късметът се обръща в полза на ТВ7, когато през 2008 г. телевизията се продава. Не става ясно на кого: юридическото лице-собственик, регистрирано в края на 2005 г., не се променя. След като Ирена Кръстева е официално обявена за консултант, въпросът с честотите е решен: регулаторът под председателството на днешния председател Веселин Божков провежда процедура за раздаване на честоти без конкурс и 58 от общо 102 честоти печели Ирена Кръстева. И повече: както честотата на 7 дни/ББТ, така и честотата на телевизия ТВ2/Pro.bg, свързана с Красимир Гергов, преминават у ТВ7. Няма никакво съмнение, че въпросът с финансирането също е решен: ТВ7 се развива екстензивно, Николай Бареков става директор на три телевизии – ТВ7, News7 и Super7, външните продукции са импозантни, сключва се договор със CNN и за целите на сътрудничеството се провеждат обучения, а от едно предаване възниква и се реализира политически проект.

Сега научаваме размера на финансирането – 300 милиона чрез основното холдингово дружество на Цветан Василев ТЦ – ИМЕ. Искането да се обслужват кредитите води до серия дела за несъстоятелност по цялата верига. В скоро време се очаква да стане ясна и съдбата на другите кредитополучатели, като издателите на 24 часа, Труд, Преса и др. Междувременно прокуратурата отказва да образува досъдебно производство срещу Пеевски за търговия с влияние въпреки признанието му, че във вестниците си е опъвал чадър над престъпни босове по молба на бившия вътрешен министър Цветан Цветанов.

Схемата. Проектът ТВ7 е само отделен пример как е действала схемата за овладяване на медиите. Има в България фабрики за думи и образи, които се финансират по специален начин, за да информират по специален начин. Те приличат на медии, но не са. Имат стриктно контролиран продукт и се използват за придобиване и упражняване на власт. Финансират се от частна банка, която със знанието и помощта на държавата използва средствата на държавните предприятия от цели отрасли на икономиката, за да утвърди властта си. За да изглежда законно (да не надвишава праговете на разрешените кредитни експозиции на банката към едно лице), финансирането е непряко, чрез верига от кредитирани от банката търговски дружества. И с много офшорни собственици. Впрочем, това съвсем не е единственият инструмент за овладяване на медиите. Паралелен канал е фокусираното насочване на средства от европейските фондове.

Схемата постепенно става публично известна не в резултат от действия на държавата за защита на законността. Напротив: прозрачността е системно ограничавана и със съдействието на държавата. Сега се оказва, че институциите не са реагирали достатъчно ефективно и навреме за защита на обществения интерес. Схемата става публично известна по стечение на обстоятелствата – поради вътрешен конфликт между основни участници: "Цветан смяташе, че има сили да управлява държавата", съответно "Пеевски стигна прекалено далеч и се вживява като властелин на България".

Не просто бизнес. В годините на прехода медийните магнати успешно налагат тезата, че медиите са бизнес като всички други. Не, не са. Медиите са индустрия, но не само. От медиите зависят правата на човека и в голяма степен – качеството на демокрацията. Записано е в ред документи на ЕС, но е добре и да се взема предвид. Ако институциите признаят, че медиите са не просто бизнес, регулацията може да бъде по-адекватна.

Общите правила на конкуренцията не се оказват достатъчни. Това сочи разрешената операция Лафка, от която зависи разпространението на печата, това сочи развитието на българските мултиплекси – оценката е на Съда на ЕС.

Обявена е продажба за едно евро на БТК, НУРТС България, Фърст Диджитъл, ТВ7, пийпълметричната компания ГАРБ заедно с военни заводи и хотел. От медиите научаваме, че на екипа на ТВ7 като бъдещ собственик е представен гръцки бизнесмен, свързван с близкия до Путин руски олигарх Константин Малофеев. А в екипа ще участва Николай Малинов, член на Националния съвет на БСП и председател на движение "Русофили". Сделката се отнася до съдбата на критична инфраструктура, но експертите предупреждават, че продажбата на ТВ7 има и друг важен аспект. По думите на Илиан Василев, бивш посланик в Москва, "ако не се реагира, ще пием дружно една студена вода, докато някой вкарва стратегическо информационно оръжие в хибридната война, която се води у нас".

Изборът. Сега в медиите навлизат родените в условия на демокрация. Разговорът за отговорността на хората в професията трябва да се води особено заради тях – с цялото уважение към журналистиката и достойните й представители, които работят в трудните български условия.

В България все още няма добре развит пазар на журналистическия труд. Причините са много, някои са обективни и са свързани с пазарни и технологични промени, печатните издания се адаптират към цифровото време. Но, както беше посочено, конкуренцията в медиите е съзнателно ограничавана. Мълчанието, търпимостта и дори възхищението към сръчността на т.нар. български медийни магнати да заобикалят законите дава плодове.

Ограниченият пазар не означава липса на избор. Избор винаги има, той е личен и непрехвърлим: упражняваш професията в служба на истината с всички произтичащи от това трудности – или не питаш кой плаща, стига да плаща редовно. Конкуренция, плурализъм и високи стандарти – или поставяне на личния житейски проект над мисията. За съжаление, все още в много случаи истината се принася в жертва на пропагандата, доказано се нарушават всякакви медийни стандарти, а играта с криви зарчета зависи допълнително от посоката на вятъра.

Действията на частния съдебен изпълнител и полицейското участие в ТВ7 са най-подробно коментирани в последните дни. Като че ли по тези въпроси няма големи различия – договорите трябва да се изпълняват, кредитите трябва да се обслужват, но може да се съобрази, че изпълнително производство в телевизия изисква специално внимание. Същевременно, резервираността на колегията към събитията в ТВ7 е напълно разбираема предвид биографията на телевизията като пропагандна машина или, както напоследък напълно основателно казват – пропагандна бухалка. Иван Бедров отбеляза, че до момента няма дори извинение.

Така е, според Пратчет дори разбойниците изскачат иззад скалите, но после казват разни неща, като: "О, извинявайте. Взех ви за някой друг".

 

Оригинална публикация

Седмични новини за маркетинг и реклама (3 април)

www.capital.bg I 03.04.2015г.

Вестник "Дума" ще продължи да излиза, грижата за него се поема изцяло от БСП, The New York Times, CNN и The Economist подготвят приложения за Apple Watch, Airbnb ще бъде сред официалните партньори на олимпийските игри през 2016 г.

The New York Times, CNN и The Economist подготвят приложения за Apple Watch

На 24 април светът ще се запознае лице в лице с Apple Watch – умния часовник на компанията от Купертино. Възможностите, които устройството предлага, са вече забелязани от редица рекламодатели и създатели на съдържание. The New York Times, CNN и The Economist са сред първите издатели, които подготвят специални приложения за Apple Watch.

The New York Times залага на по-традиционния подход – потребителите да получават известия с най-важните новини, както и да потребяват съдържанието чрез специално създадената категория "Новини в едно изречение". Читателите ще имат достъп и до пълните новини на мобилния си телефон само с един клик.

От CNN поемат по друг път, като разработват специална система за персонализиране на получаваната информация. Тя ще бъде съставена от 12 категории, сред които "Топ новини", "Политика", "Технологии", "Здраве" и "Забавление". От компанията посочват, че Apple Watch ще служи за тестова площадка на този нов подход, който в бъдеще би могъл да бъде прехвърлен и към по-традиционните устройства.
The Economist пък възприемат умния часовник като продължение на мобилния телефон, от който потребителите могат да слушат аудиоверсията на тяхното издание. Така Apple Watch ще бъде просто дистанционно, с което слушателят да подбира и контролира информацията.

Вестник "Дума" ще продължи да излиза, грижата за него се поема изцяло от БСП

Вестник "Дума" ще продължи да излиза, като БСП ще финансира изданието от продажби и абонаменти. Това съобщиха в четвъртък председателят на партията Михаил Миков, досегашният издател на вестника Николай Малинов и главният редактор Юрий Борисов по време на съвместна пресконференция. "Вестникът ще продължи да излиза, защото е необходим на българските граждани и на левицата в България", каза Миков и допълни, че журналистите ще бъдат преназначени към Националния съвет на БСП, "като едно временно, преходно решение до структуриране на юридическо лице, което ще бъде на партията". Според лидера на левицата БСП ще поеме и ангажимента абонираните за в. "Дума" "и след неделя да го получават така, както са сключени договорите".

Съществуването на партийния вестник беше поставено под въпрос в началото на годината, когато досегашният му издател Николай Малинов заяви, че ще продължи да го издава до партийния конгрес на БСП на 5 април. По информация на "Капитал" водачът на национално движение "Русофили" Малинов ще продължи професионалния си път като част от екипа на TV7. Все още не е ясно каква позиция ще заеме там, но е вероятно да оглави борда на директорите, пише dnevnik.bg.

Airbnb ще бъде сред официалните партньори на олимпийските игри през 2016 г.

Airbnb ще бъде официалният партньор на олимпийските игри в Рио де Жанейро през 2016 г., който ще се грижи за алтернативното настаняване на гостите. Такъв тип партньорство се случва за пръв път в историята на модерното олимпийско движение и се налага поради недобре развитата хотелска мрежа в града. Все още няма официална информация каква сума е заплатила компанията, за да бъде спонсор на събитието, но представители на организаторите разказват пред Mashable, че линкове към предложения за настаняване от Airbnb ще бъдат добавени във всички сайтове на олимпийските игри.

Партньорството на платформата Project Agora с медии в Гърция и Румъния показва добри начални резултати

През декември 2014 г. Project Agora – programmatic проектът на компанията TailWind, стъпи на пазарите в Гърция и Румъния. Няколко месеца по-късно са налице първите резултати от партньорството на платформата с 18 медии (43 сайта) в Гърция и 8 медии (81 сайта) в Румъния. За първите 60 дни дигиталният пазар за реклама на Project Agora е монетизирал 21 млн. импресии сред румънските потребители, като eCPM (ефективната цена на милион импресии – бел. авт.) се е равнявала на 0.61 евроцента. На гръцкия пазар проектът е реализирал 36 млн. импресии, а CTR (click-through rates, процентът на кликове, съпоставени към общия брой импресии – бел. авт.) е бил средно 0.23%, а потребителите, видели закупените рекламни позиции, са достигнали средно 62% при среден процент за страната от 45%.

Сред рекламодателите, доверили се на Project Agora в двете страни, са Air France, Vodafone, Emirates, BMW, Mondelez и Skoda. Успехът на programmatic платформата в Гърция и Румъния е първата тестова стъпка за TailWind. Очаква се скоро компанията да стъпи и в Унгария и Дубай.

Новини в 140 знака:
- Приложението Riff на Facebook ще създава виртуални видеа, които потребителите ще могат да допълват и разпространяват сред своите приятели.
- Twitter ще публикува рекламни съобщения в самите профили на своите потребители, а не само в новинарския поток.
- Pepsi ще използва платформата за live stream Periscope, за да достигне до феновете на Mountain Dew.
- ZenithOptimedia намали прогнозираните глобални рекламни инвестиции за 2015 и 2016 г.
- Уенди Кларк се завръща като маркетинг директор на Coca-Cola за американския пазар.
- Google представи нов инструмент, с който да увеличи инсталациите на приложения чрез видеореклами и in-app съобщения.
- Rubicon Project придобива компанията за ретаргетинг Chango, за да предложи по-добри таргетиращи възможности на programmatic платформата си.
- Facebook и Twitter ще държат една трета от пазара на интернет реклама в САЩ до 2017 г.
- AOL и Fox Sports влизат в партньорство за споделяне на видеосъдържание между сайтовете на компаниите.
- LiveRail на Facebook ще конкурира programmatic системите на Google.
- ESPN ще си партнира с платформата за съдържание Outbrain, за да предостави по-добри предложения за native реклама на медията.
- До 2017 г. инвестициите в мобилна реклама се очаква да надвишат двойно тези при настолните устройства.
- Инвестициите в реклама на алкохол в САЩ са се увеличили с 400% през последните 40 години, но това не води до повишение на консумацията.
 


Оригинална публикация

Ралица Василева се разделя със Си Ен Ен

www.mediapool.bg I 20.11.2014г. 

Водещата на "Си Ен Ен Интернешънъл" Ралица Василева напуска телевизията. Раздялата идва след 23 години работа за световния новинарски канал.

Василева съобщи новината в профила си в Туитър. В социалната мрежа тя публикува снимки от последния си работен ден в медията и благодари на зрителите за оказаната й подкрепа през годините. Василева не посочва мотивите за напускането си.

Наскоро компанията "Търнър Броудкастинг" освободи 10% от всички свои служители по целия свят, включително и в централата си в Атланта. Съкращенията са част от мерките на медийната група за намаляване на разходите.

Василева започва професионалната си кариера през 1987 г. в английската редакция на БНР като преводач от английски език и диктор, а по-късно става и репортер. От 1990 г. е водещ и репортер в БНТ.

През 1991 г. заминава на стаж в Си Ен Ен с 20 долара в джоба и син на 7 години. Телевизионният канал харесва репортажите й и я канят на специализация, а през 1992 г. вече е на работа като водещ на предаването "CNN World Report" – единственият в света форум за международни телевизионни журналисти, чрез който те могат да представят новини от своята страна пред глобалната аудитория на Си Ен Ен.

През дългата си кариера Василева е отразявала конфликтите в бивша Югославия, Близкия изток, както и прехода в Русия и мирното споразумение в Северна Ирландия. Ралица Василева е водила за Си Ен Ен отразяването на кризата с оръжейните инспекции на ООН в Ирак, атентатите от 11 септември в САЩ, войната срещу тероризма и военната офанзива в Афганистан и много други.

Интервюирала е много видни световни лидери, сред които бившите държавни секретари на САЩ Хенри Кисинджър и Мадлин Олбрайт, бившият съветски лидер Михаил Горбачов, премиерът на Израел Бенямин Нетаняху, бизнес предприемачите Тед Търнър и Ричард Брансън. 

 

 

Оригинална публикация 

Ралица ВАСИЛЕВА от CNN: Перестройката промени живота на света, моя също

в. Политика | Георги П.ДИМИТРОВ | 15.03.2013

Важното е в България нещата да вървят добре, а дали влиза в международните новини или не, няма чак такова значение

- Ралица, как за 20 години се промени тв новииарството и конкретно CNN?

- в последните 20 години се появиха доста конкуренти на CNN. В началото само CNN беше 24-часова телевизия за новини, а после се появиха Fox и други телевизии. Тяхната конкуренция накара CNN да се развива още повече и в световен мащаб. Но работата на журналиста си остава да представиш по най-обективен начин информацията.

- Как виждате България от разстоянието на CNN?

- Имам много силни връзки с моите близки и ме вълнува всичко, което става в България. Смятам, че това тук е част от предизвикателствата и трудностите, които преживяват хората по света вижте какво става и в Щатите, и в Гърция… Това са процеси, които се пораждат от трудности, които си имат свое развитие. Но личното трябва да отделяме от професионалното така работим в CNN. Надявам се, че всичко в България ще се разреши по бърз и добър начин.

- Ние май си имаме комплекс за малоценност, че не влизаме в световните новини, но има ли смисъл България да е често там?

- О, на английски има един израз No news is good news, че когато няма новини, нещата хич не са чак толкова зле. Важното е в България нещата да вървят добре за българите, а това дали влиза в международните новини или не, няма чак такова значение.

- в CNN имали ли сте особено стресови, даже инфарктни ситуации?

- Винаги има стресови ситуации, особено при извънредни новини. Но не бих казала чак инфарктни. В такива случаи стресът мобилизира и идва професионализмът. Твоята роля е да се мобилизираш, за да можеш да мислиш и да предоставиш информацията на зрителите. Аз също доста чета и се подготвям и това ми дава самочувствие.

- Имали ли сте куриозни случки, останали извън това, което виждат зрителите?

- Всяка ситуация е различна. Имало е технически проблеми, като да не се чувам с продуцентката. Тогава не можех да я чуя от апаратната какво ми говори, а очаквахме включване от пресконференция. Тя си мисли, че я чувам, а аз няма как да я чуя, но виждам, че съм в ефир и представих пресконференцията. После я обобщих, но пак продължавам да не чувам продуцентката. Знаех, че ще обсъдим пресконференцията с политолог, на когото знаех името. Пак не чувам нищо, но обобщих и стискам палци, реших да представя госта. А той наистина се появи и започна да говори. След края се разбра, че е имало технически проблем, но с опит човек се ориентира и мисля, че зрителите не разбраха за тази ситуация.

- Още навремето Би Би Си са имали списък с грешки, които могат да правят водещите, за да си личи, че предаването е на живо. Имате ли в CNN нещо подобно?

- Не. В CNN гледаме всичко да е достоверно и истинско товае основният принцип. Да няма преиграване и театралничене.

- Правили сте интервюта с едни от найизвестните и влиятелни хора на планетата, на вас лично с кого ви беше най-вълнуващо?

- Бих казала, че това е интервюто ми с Горбачов. За хората от моето поколение той започна един процес на перестройка, който промени живота на света, на България, промени и моя живот. Перестройката доведе до падането на социализма, на Берлинската стена. Това за мен беше особено вълнуващо, макар на екран да е хубаво човек да запази професионализма си и да не показва на зрителите колко много се вълнува. И друго интервю бих отличила – с Тед Търнър, създателя на CNN и CNN International. Благодарение на това, че той реши да инвестира в първата международна 24-часова новинарска телевизия, аз заминах за Атланта. Търнър се държи много естествено, той е много непринуден и те предразполага да се държиш като с обикновен човек.

- С него нали сте имали срещи и преди това интервю?

- Да, например съм седяла до него на официален обяд. Но и тогава ми направи впечатление, че той е един неспокоен човек, винаги търси нещо, с което може да помогне. Мисли в световен мащаб. Винаги е инвестирал богатството си там, където смята, че може да помогне. Когато прави CNN International, е мислил, че ще помогне на света да се обедини чрез информация колкото повече хората познават света и другите народи, толкова повече има шанс да се разбират. Той не говори за това какво е времето и къде е ходил на развлечение, той говори за глобални проблеми, как могат да се разрешат и какво може той да направи.

- А след като продаде CNN на "Таим Уорнър", той беше ли ви интересен за интервю?

- Да, беше доста години след това. Той написа и издаде автобиографичната си книга и направих интервю с него. Тогава ми каза, че нещата вече много са се променили в CNN и той няма влияние, след като продаде компанията. Но я е продал, защото е смятал, че CNN трябва да стане по-крупна, по-силна и това е било необходимост, за да се развива. Той тогава дори използва с усмивка думите "Уволних се" – че вече е безработен и няма влияние. Той все още е активен човек, много буден, гори отвътре с желание все нещо да направи, да остави още нещо след себе си. Аз тогава го попитах: "Вие направихте една революция с 24-часовата новинарска телевизия, каква е следващата? Очакваме я от вас." А той ми каза: "Една революция в един живот това е предостатъчно. Сега младото поколение да измисли нещо. За революциите аз съм си свършил работата."

- А защо Горбачов е толкова много ценен на Запад?

- Той не изпрати войски, а подходи прагматично към събитията отпреди 20 и повече години и преходът стана горедолу без кръвопролитие. А можеше да стане по много по-различен начин, ако беше решил да се противопостави по военен път. Соцлагерът вече се разпадаше и една след друга социалистическите страни се обявяваха за демократични. Разпадът пак щеше да стане, но по много по-жесток начин, ако Горбачов се беше обявил за използването на военни средства. На Запад на него гледат като на реформатор, който е оставил след себе си нещо съществено за света, което го е обединило.

- Ралица, остава ли ви време за някакво хоби извън новините?

- Аз съм неспокоен човек, не умея много да си почивам, но обичам да рисувам още от дете. Откакто синът ми порасна, отделям повече време за себе си и рисуването. Ходя с приятели на курс по рисуване, даваме си съвети, вдъхновяваме се един друг.

- Какво обичате да рисувате?

- Обичам да рисувам хора. Мое близко семейство, професионални художници, ме питат: "Защо се заемаш да рисуваш хора? Това е най-трудното нещо! Рисувай природа." Аз казвам: "На мен не ми е интересно. Ще се мъча с хора." Снимам хора и от сто снимки някой човек, някое лице ще ме вдъхнови да го рисувам.

- Рисувате хора, с които сте правили интервю, или непознати?

- Обикновено хора, които не познавам. Снимах една възрастна жена как си яде на една типична българска маса с една мушамичка, както си спомням и моята баба с една забрадчица. Влязохме в една църква с баща ми да запалим свещички и видях бабата, чс е седнала в една стаичка да си яде хлебче. Помолих я да я снимам. Тя каза: "Разбира се." И аз я снимах така – с очилцата, със забрадката. Това така ми остана като спомен, а и че бях с баща ми беше много хубав момент в живота. Върнах се и не можех да забравя тази жена. Не я познавам, дори не знам как се казва. Но си я нарисувах със забрадчицата.
***
Ралица Василева е родена през 1965 г. В София. Учила е в английски училища в София и Делхи. Магистър е по английски език и литература от Софийския университет, магистър по политически науки от Държавния университет на щата Джорджия в Атланта, доктор хонорис кауза на Американския университет в Благоевград. От 1992 г. работи в централата на CNN International в Атланта, там води предаването World Report. Отразявала е важни международни събития, между които спасяването на чилийските миньори, студентските протести в Иран и офанзивата на Израел в Ивицата Газа. Интервюирала е видни международни лидери като Хенри Кисинджър, Мадлин Олбрайт, бившия президент на Пакистан Первез Мушараф, Михаил Горбачов, Бенямин Нетаняху, бившия президент на Нигерия Олусегун Обасаньо, бизнес предприемачите Тед Търнър и Ричард Брансън.

Стр. 35

News7 – нова 24-часова новинарска телевизия

www.vesti.bg | 07.12.2012

CNN ще предоставя експертен опит с включването на новия канал News7 в международната верига на световния новинарски лидер

Нова 24-часова новинарска телевизия в HD формат – News7, ще започне да излъчва през първата половина на 2013 г, като ще използва наземните и салетитни честоти на телевизия BBT, съобщи на сайта си ТВ 7.
Днес президeнтът на Turner Broadcasting System Europe Limited, компанията майка на CNN International, Герхард Зайлер и Николай Бареков, изпълнителен директор на BBT, подписаха споразумение.
С него на News7 се предоставя ексклузивен достъп до видео и новинарските ресурси на CNN. Това включва извънредни новини на живо, репортажи и програми.
News7 ще предостави на CNN достъп до собственото си съдържание от България, създадено от екипите на канала в централата в София и кореспондентската мрежа в страната.
Според условията на споразумението, CNN ще предостави също консултации, обучение и оперативна подкрепа за стартирането на канала, както и за развитието му след това, давайки ексклузивна добавена стойност на споразумението.
Споразумението е първото подобно на територията на Източна Европа, след като българският канал се присъедини към международното семейство на CNN, отбелязват от ТВ7.
"Това споразумение с News7 показва не само непрекъснатия ни ангажимент към развитието на мрежата на CNN, но също нашия интерес да подкрепяме местни телевизионни канали с консултации и обучение, чрез които да предоставят качествен продукт на своята аудитория," коментира Герхард Зайлер.
"Докато News7 ще има пълна редакционна свобода и отговорност към създаваното съдържание, оперативно ние приветстваме възможността да работим с този интересен нов играч на новинарския пазар в България", допълни той.
"Да работим с Turner и да имаме достъп до експертния опит и съдържанието на CNN ще подпомогне News7 да реализира целите си като първата ефирна 24-часова новинарска телевизия в HD формат, която ще бъде лидер в предоставянето на ексклузивно новинарско съдържание на високо ниво", коментира Николай Бареков.
"Безкрайно съм щастлив, че една идея, която възникна в мен преди повече от година, вече е реалност. Уверен съм, че с експертизата на CNN и подкрепата на новия собственик Алегро Кепитъл, News7 ще се превърне в изключителен успех", каза Цветан Василев, инициатор на проекта.
"Ние сме много развълнувани относно съвместната работа с Turner и CNN и изцяло ще подкрепим развитието на новия канал, започнато от предишните собственици", коментира Патрик Мартин, партньор и директор "Медии" в Алегро Кепитъл.

Оригинална публикация 

CNN наказа журналист за плагиатство

в. Дума | 13.08.2012

Едномесечно отстраняване от служба е наказанието, което журналистът Фарид Закариа получи, след като бе хванат, че е плагиатствал от свой колега. Списание Time, което се възползваше от услугите на американеца, реши да го отстрани временно от длъжност и да преразгледа авторския му статут в изданието. Бъдещето му в CNN също е под въпрос, след като телевизията го отсрани от поста му, без да посочва дата за възстановяването му.
До строгите санкции срещу Закариа се стигна, след като беше установено, че той е изплагиатствал статия за контрола на огнестрелните оръжия от конкурентния вестник "Ню Йоркър", публикувал я е в хрониката си в Time, а след това е пуснал по-кратка версия в CNN. След скандала самият Закария призна за нарушението. "Медиите отбелязаха, че параграфи от хрониката ми в последния брой на списание "Тайм" имат големи сходства с параграфи от есето на Джил Лепор в броя на "Ню Йоркър" от 23 април. Те са прави. Направих ужасна грешка. Това е сериозен пропуск, който е изцяло по моя вина. Поднасям безрезервни извинения на автора, главните редактори на "Тайм" и читателите ми", покая се журналистът.

Стр. 5

 

Кой наследи тирантите на Кинг?

в. 24 часа | Петя ДИКОВА | 17.03.2011

Скандалният британски журналист Пиърс Морган не можа да задържи рейтинга на Лари

"Има гърди! Има домашно порно! Няма зрители!" Това е заглавие на вестник "Маями Хералд" от 30 януари. То се отнася до гостуването на американските риалити "звезди" Ким и Кортни Кардашиян, които въпреки популярността си (явно!), домашното си порно и това, че се появиха полуголи, не успяха да вдигнат рейтинга на Пиърс Морган – човека, който застана на стола на легендарния Лари Кинг в Си Ен Ен. Всъщност Кинг реши да "окачи тирантите си на стената" след 25 години пред микрофона на едно от най-гледаните предавания в Америка – "Лари Кинг Лайв" (ЛКЛ).
Кой е Пиърс Морган? Той е скандален британски журналист с любопитство и безскрупупност, които много звезди (включително покойната Лейди Ди) намират за "трудни за преглъщане ". Неговият пробив е през 1994, когато Рупърт Мърдок го наема за редактор на британския таблоид News of the World. Другото, c което Морган се прочу, беше като жури в риалити формата America’s Got Talent, най-гледаното телевизионно шоу в Америка през лятото, затова логично се очакваше той да привлече по-голямата част от тази маса и за новото си вечерно шоу. Впрочем, Пиърс разказва, че когато се обадил на собственика на Fox News за интервю миналата седмица, Мърдок му отвърнал: "Шансовете ти са по-малки от нула".
Ето какво се случи в рамките само на няколко дни. Премиерата на "Шоуто на Пиърс Морган" беше на 17 януари, гост беше "най-добрата приятелка на Америка " – Опра Уинфри. На следващия ден USA Today излезе със следното заглавие: "Дебютът на Пиърс Морган три пъти по-висок от рейтивтите на Лари Кинг". Дотук добре. Само 2 седмици по-късно обаче, на 2 февруари, стана ясно, че рейтингът на Пиърс е паднал значително под този на Лари Кинг за същия период миналата година. Дори записаното интервю с Опра, привлякло 2ql милиона зрители, не успя да бие Hannity по Fox News, приковало впечатляващите 2q4 милиона зрители. Водещият Шон Ханити е известен с консервативните си политически убеждения, а в конкретната вечер негов гост беше Сара Пейлин. А и злите езици не пропуснаха да отбележат, че Опра не отказва интервюта, защото промотира новата си кабелна мрежа.
В понеделник (17.01.) от Си Ен Ен се похвалиха, че покачването е с 224% спрямо средния рейтинг на ветерана Лари Кинг миналата година по същото време и е в желания демографски сегмент (25-54 години). Във вторник (18.01.) гост на Морган беше Хауърд Стърн, привлякъл 1.27 милиона (и едва 551000 в желаната демографска група), което е спад с 38% спрямо дебютната вечер. До сряда, когато гост беше Кондолиса Райе, зрителите бяха намалели до 1,028 милиона, спад с 19% спрямо вторник. Това беше вторият път, когато Морган не успя да бие Hannity по Fox News в най-атрактивната за рекламодателите демографска група. Единственият логичен извод е, че зрителите са били толкова невпечатлени от видяното в понеделник, че половината от тях въобще не са се върнали във вторник. Оттогава рейтингът на Морган спада главоломно, достигайки в четвъртък, 27 януари, когато гости бяха сестрите Кардашиян, аудитория от общо 498 000 зрители и едва 164 000 в демографския таргет. Тогава той вече бе загубил 3/4 от зрителите, които имаше в понеделник, 17 януари. Освен от Fox News и MSNBC Морган беше победен и от документален филм за супермаркет индустрията, излъчен по Си Ен Би Си. "Толкова са му ниски рейтингите, че дори и готварските програми го задминаха", беше сред подигравателните
заглавия в пресата. Самият Морган твърди, че таргетът му по договор е 650 000, горе-долу толкова, колкото е правил Кинг в последните си месеци, което обаче пак е много, много по-ниско от директните му конкуренти Fox News и MSNBC.
Наистина, Си Ен Ен имаше най-лошата четвърт в своята история и спад в гледаемостта с 43%. Затова много хора в медията виждаха в лицето на Морган спасителна лодка. Според говорител на телевизията, независимо от рейтинговия спад спрямо същия период миналата година, като цяло Морган се справя по-добре от Кинг в последните му месеци. Но какво друго им остава на Си Ен Ен да кажат?
И докато всички сочат Пиърс Морган с пръст, медийни експерти твърдят, че журналистиката като цяло никога не е била в толкова лоша форма. Много западни медии отбелязват, че товарът върху плещите на британеца е значителен. Макар като дъщерна компания Си Ен Ен още да се смята за печеливша за Time Warner, медията загуби повече от една трета от зрителите си през последните години, а "Шоуто на Пиърс Морган" представлява най-голямото усилие за промяна до момента. Промоционалната му кампания беше изключително агресивна. По цял ден слушахме тийзъра: "Наречете ме както пожелаете – наречете ме любопитен, наречете ме непредвидим, ако щете, ме наречете британец, но не ме наричайте скучен." В последствие, журналистът бе сериозно критикуван, дори сравнен с петролния разлив на Би Пи – "престъпление, извършено от британци на американска територия". "Дали Пиърс Морган е спасителят на Си Ен Ен? Поне засега – не". Това със сигурност не са типът заглавия, на които от Си Ен Ен са се надявали.
А и как да си обясним проект, който всъщност много напомня сваленото шоу "Лари Кинг Лайв" ? Може би форматът е изхабен? Не е ли наивно да се предполага, че даден сегмент от аудиторията все още има апетит за едночасови интервюта със звезди и политици? Все пак ниските рейтинги на ЛКЛ в последните му месеци би трябвало да подскажат обратното. Морган е антиКинг в много смиели – той е груб, маниак на тема предварителна подготовка и почитател на записаните интервюта. С гръмкото промо " Искам всяка вечер да бъде събитие" Морган се заканваше, че ще даде нова дефиниция на "интервюто" като изкуство. Но, да си припомним, че и промото на Кристиян Амашгур миналата година звучеше по почти същия начин. Колкото и да я харесвам, факт е, че нейното предаване имаше кратък живот. Какво ли ще стане с шоуто на Морган?
Джон Клейн, един от големите шефове в Си Ен Ен, който нарече Морган "естествения заместител на Лари Кинг", беше уволнен едва месец след подписването с британеца. Медията отказва да коментира всички спекулации. Вероятно още е рано да се натиска "паникбутонът", защото все пак 9.00 вечерта е сред най-оспорваните пояси. Може би очакванията от Морган са нереално високи, все пак ЛКЛ беше гръбнакът на праймтайма на Си Ен Ен в продължение на 25 години, което в телевизионно време си е цяла вечност.
Подобна шега си направи и Хауърд Стърн, когато гостуваше на Морган. Двамата самообявили се за" царе на всички медии" се скараха още преди началото на едночасовото интервю, когато Стърн си позволи да се усъмни в качествата на британеца и му каза: "Искам да те поздравя, че седна на мястото на 95-годишен човек" (всъщност Лари Кинг е едва на 77!). Скандалният радиоводещ се обърна към зрителите: "Пиърс е бил в Англия. Да постигнеш успех там, е много лесно, но по размер Англия е колкото щата Филаделфия. За да завладееш Англия ти трябват около два дни. Америка, обаче, е нещо друго."
***
290:279 хил. зрители в полза на стария водещ
Ето сравнение на рейтингите на Морган и Кинг. В първите си две седмици Морган привлича средно 978 000 зрители, 279 000 от които са в най-желаната категория 25-54 години. По същото време миналата година, Лари Кинг е гледан средно от 989 000 зрители, от които 290 000 между 25-54 години. Трябва да се отбележи, че миналия януари СиЕнЕн имаше по-високи рейтинги като цяло заради отразяването на заметресението в Хаити. Но пък тази година Си Ен Ен привличаше с ексклузивни репортажи от Близкия изток, където имаше повишен обществен интерес.
След като станаха ясни рейтингите на кабелните телевизии за първия месец на годината, в съобщение до медиите от 30 януари, Си Ен Ен подчертава, че тези числа бележат 50% скок на общия брой зрители спрямо същия часови пояс за предходната четвърт, както и 65% повече за възрастовата група 25-54.

Стр. 24

@bembeni от Токио

в. Пари | Иван БЕДРОВ | 14.03.2011

През изминалите почивни дни преживях една неочаквано безболезнена раздяла. Дългогодишните ни отношения със CNN, BBC, Yahoo news, напоследък и AlJazzeera… си останаха някъде в петъка. Всичко за Япония научавах от @bembeni в Twitter и забравих за старите източници на информация. Позволявам си да споделям личен опит, защото подозирам, че не само с мен се е случило същото.
@bembeni всъщност е профилът на Албена Тодорова, стипендиантка в Токийския университет, в Twitter. Съвсем нова е в тази социална мрежа – първият й туит е от края на януари. Тогава използва Twitter за каквото и милиони други по света – споделя кратки остроумни реплики, контактува с приятели. "Първи пробен туит от телефона", пише на 21 януари. Предизвикана от посещението на българския министър-председател в Япония, няколко часа по-късно Албена казва: "Край Босфора шум се вдига, Бойко в Токио пристига". Реплики към приятели, музика, филми, пазаруване… Един от милионите акаунти в мрежата. И така до петък, 11 март.
В ранния следобед Албена съобщава "друсна много здраво в централно Токио и още тресе, сградата е нова и не се усеща толкова, но беше доста страшно. още люлее лекичко." По това време нито един информационен сайт, радио или телевизия не са съобщили новината. Секунди по-късно: "пак се засили". Минути след това: "спря. отивам да видя има ли поражения. стана ми лошо, беше като люлка в атракционен парк". След още няколко съобщения "тръгва и спира, изобщо не ми харесва. излизам, страх ме е".
От този момент в петъчния следобед съобщенията на Албена Тодорова са повече от хиляда – новини от различни части на Япония, чуто от колеги, изявления на властите, лични впечатления от метрото, магазините, улиците… Ако наистина ви интересува какво се случва в Япония, за момента няма по-богат източник на информация на български език от @bembeni.
А какво е различното ли? На пръв поглед логичен въпрос. Всички големи световни новинарски сайтове поддържат секция "На живо" по горещите теми, където информацията също идва през секунди, а външно тези секции приличат на личен акаунт в Twitter. И разбира се, че там информацията е много по-богата. Разликата е в доверието – когато знаеш, че един човек на другия край на света го прави за теб и още неколкостотин като теб, и когато получиш личен отговор на въпроса, който си задал, тогава това е твоят източник. Световните информационни лидери не предлагат такова "обслужване".
След като денонощно е информирала своята публика за последиците от авариите в ядрената централа "Фукушима", Албена съобщава и за нещо невиждано в Япония: "първо планирано спиране на тока в новата история на Япония след подобно бедствие". Няколко минути по-късно е ред на друго "егати, забравила съм да купя лук". Доброволното дежурство продължава вече трето денонощие.

Стр. 2

Time Warner в битка срещу безплатното съдържание

сп. BusinessWeek | Даян БРЕЙДИ, Сара РАБИЛ | 02.03.2011

 

6 януари, изложбена зала в Лас Вегас, шип хангар, Джефри Бюкс е заобиколен от множество примигващи екрани, жени в прилепнали костюми, тип космическа епоха, и безчет редици, отрупани с техно джаджи – става дума за великото американско събитие, наречено Изложение за потребителска електроника. От последното посещение на изпълнителния директор на Time Warner Бюкс са минали седем години и той изглежда някак не на място. Минути по-рано директорът на Verizon Communications Айвън Сайденберг го качи на сцената като гост-изненада по време на речта си, но техничарите в публиката не изглеждаха особено заинтригувани от новината, че огромният каталог от филми и телевизионни програми на Times Warner ще бъде качен в Мрежата. Повече интерес събуди представянето на новата операционна система за таблети на Google, наречена Honeycomb, отколкото видеоматериалите на Бюкс, на които се виждаше как звезди на Times Warner гледат собствените си телевизионни реклами на поредица различни устройства.
Сега, преминавайки през морето от техноманиаци след представянето си, самият Бюкс прилича на герой на Times Warner – един от добре облечените роботизирани агенти с безрадостни лица от "Матрицата", заобиколен от млади и модни ренегати. Той преминава през залата, без да хвърля поглед към заобикалящите го 3D видеоекрани, и споделя защо не го тревожи това, че не е взел ума на технофеновете. На това търговско изложение, възпяващо евтиното и лесно разпространявано дигитално чудо, той е пратеник на страната на платеното съдържание. Посланието му е простичко и ясно: устройствата може да са готини, но щом за произвеждането на един продукт са нужни средства, то за него трябва да се плаща, затова всяка услуга или канал, която не може да възвърне такова вложеше, е обречена.
За 58-годишния Бюкс решението е една инициатива на Time Warner, наречена "Телевизия навред", която по същество кара потребителите да плащат месечната си кабелна сметка, надхвърляща $75, за да имат достъп до телевизионно и филмово съдържание, което ще могат да гледат на каквото си изберат устройство, свързано с Мрежата. За първи път той представил идеята си на директора на Comcast Брайън Робъртс преди две години, след което в края на декември Times Warner сключи споразумение с кабелния оператор, който ще позволява на абонатите си да гледат цялото съдържание на основите кабелни услуги на Times Warner, сред които са TNT, TBS, CNN и Cartoon Network, чрез услугата Xfinity на Comcast. Дигитален достъп до НВО и Cinemax ще имат 70 млн. домакинства до края на второто тримесечие, казва още Бюкс. Очаква се в следващите няколко месеца услугата "Телевизия навред" да бъде предлагана и от Verizon FiOS, AT&T, DirecTV, Dish Network и Time Warner Cable. Бюкс очаква и останалите медийни компании да предложат този тип безкомпромисно "всичко или нищо" уеб меню, тъй като според него единственият начин да се спечели дигиталната война е условията да бъдат "прости и ясни".
Същевременно подходът на конкурентните компании спрямо разпространението – от богатото меню на онлайн магазина iTunes на Apple до евтините месечни абонаменти на Netflix – също е доста прост и ясен. Въпреки здравословните проблеми, заради които директорът на Apple Стив Джобс е принуден да си вземе отпуск за трети пореден път, влиянието му днес се разпростира вече не само над компютрите, телефоните и устройствата, но и над разпространението на съдържание. Отчасти Джобс е символ на модела, на който Бюкс се опитва да се противопостави, да го наречем "Клопката на Apple". Потребителите обожават безплатните онлайн програми и възможността да ги наемат само за ф99 на парче от iTunes store, като около 70% от сумата отиват за твореца на това съдържание. Но тъй като това е чувствително по-малко в сравнение с цената, плащана от останалите разпространители, Бюкс никак не харесва този модел. Той отказва да пуска новите си продукти за ф99, но е съгласен да продава отделни епизоди, като за НВО очаква допълнително заплащане.
Цената на Бюкс не започва от $1. Мъжът, работил цели 23 години в НВО, не е съгласен да предоставя хитовите си филми и предавания за стрийминг услугата на Amazon. Нито за гледане в Netflix, чийто изпълнителен директор Рийд Хейстингс неотдавна пусна месечна услуга за неограничено гледане онлайн на телевизионни предавания и филми за $7.99. Бюкс няма никакво намерение да предоставя продуктите си и на Ниш, която разпространява по-голяма част от рекламно подкрепяното си съдържание напълно безплатно. Netflix вече е привлякла над 16 млн. абоната, които обичайно плащат чувствително помалко в сравнение с таксите на кабелните и сателитните доставчици. И макар около 70% от рекламните приходи, получавани от Ниш, да отиват при собственика на съдържанието, тези онлайн реклами имат далеч помалко публика и носят много по-малки печалби в сравнение с телевизията. Ето защо Amazon, Netflix, Hulu и iTunes са потенциални врагове за Бюкс. Според него компании като Times Warner могат да продължават да правят висококачествено съдържание единствено ако запазят бизнес модела си, който изисква потребителите да плащат за цялото многообразие. Всеки уеб разпространител може да пуска онлайн съдържанието му, казва Бюкс, "ако плаща милион долара за популярно предаване".
Ако положението е толкова чернобяло обаче, защо ли съперниците на Бюкс са готови да експериментират с нови модели? News Corp., Viacom, NBC Universal и други компании изпробват нови интернет бизнес модели. Най-дръзка е Walt Disney, вероятно защото Стив Джобс е най-големият акционер на дружеството, както и член на управителния борд. Disney предлага най-много продукти в iTunes и миналата година сключи споразумение за отдаване под наем на предавания на ABC за 99 бройката. Мрежата Fox на News Corp. е в 6-месечен пробен период, през който дава под наем хитове като сериала "Песен" (Glee) на същата цена. И двете мрежи си парпшират с NBC Universal в Hulu, която бе основана през 2007 с цел да разреши за телевизията проблема с пиратството, който съсипа музикалната индустрия.
В днешно време вече е трудно да се определи кой е съюзник и кой враг на дигиталното бойно поле. Напредват армиите на Boxee, Roku, Slingbox и други услуги, които улесняват търсенето на стрийминг съдържание в мрежата. Google и Cisco Systems също започват да се занимават със свързване на домашния телевизионен приемник с интернет, същото се отнася и за Microsoft с нейната конзола ХЬох. За Бюкс всички те са потенциални съюзници, които могат да помагат на хората да достигат до програмите му, но не и ако се осмелят да продават собствените си реклами около съдържанието му. Сайденберг от Verizon смята, че непреклонността на Бюкс го превръща в истински новатор. Ясно е защо медийни магнати като Бюкс не искат да развалят отношенията си телевизионните разпространители, от които толкова дълго са печелели. Но според Авнър Ронън, изпълнителен директор на Вохее – компания за софтуер, чрез който потребителите могат да гледат съдържание от Мрежата на телевизионните си приемници – в бъдеще потребителите ще плащат отделни такси за разпространителската услуга и за съдържанието, което желаят да гледат. Компании като Time Warner "трябва да вземат цялото си чудесно съдържание и да предприемат активни действия за взаимодействане с новите технологии. Разбира се, че трябва да им се плати. Нали имат разходи за произвеждането на това съдържание." За момента обаче набирането на технологии и плеъри, с чиято помощ да се осъществи "Телевизия навред", не върви особено гладко. Конкурентните студиа посрещат радушно допълнителните приходи и обхват, които разпространението чрез Apple и Netflix им предоставят. А разпространителите искат да смъкнат таксите, които плащат, за да пренасят канали, голяма част от които всъщност не са желани от потребителите. Съпредседателят на Fox Entertainment Джим Джанопулос смята, че нещата няма да се развият толкова лесно. Един от проблемите, които трябва да се решат, е да се намери начин да се дава онлайн достъп на един абонат, без същевременно да се позволява на цяло едно общежитие да гледа през един потребителски профил епизодите на "Истинска кръв", всеки от собствения си лаптоп.
Ако този какофоничен шум притеснява Бюкс, не му личи. На изложението той е почти жизнерадостен. Когато телевизионен репортер сравнява Netflix с 350-килограмова горила, той отвръща, че по-удачно е "90-килограмово шимпанзе". Разминавайки се с директора на DirecTV, той вдига одобрително палец и обявява "Сателитът е супер!". Отбелязва със задоволство увеличението на гледаемостта на телевизия и приходите от реклама напоследък, съвпаднали с истинска плеяда нови висококачествени програми – период, които той нарича "новия златен век за телевизията". Цитира също така постиженията на компа нията си като знак за съживяване. Миналата година Бюкс загуби около 1.5 млн. абонати на каналите Cinemax и НВО, но пък споделя, че повечето от тях са били на безплатни промоции. Въпреки тежките икономически условия, близо 40 млн. домакинства все още плащат около $13 отгоре месечно за специалната кабелна услуга. След като на 2 февруари Time Warner обяви 3% ръст на доходите, достигнали $26.5 млрд., Бюкс може смело да твърди, че съдържанието му си остава властелин в бранша, поне засега.
Съдържанието е единственото, което му е останало. За трите си години като главен изпълнителен директор Бюкс сви компанията, като отряза Time Warner Cable и AOL, закри 34 списания и сля New Line Cinema с Warner Bros. Смалената компания носи 43% по-малки приходи и е съсредоточена главно върху съдържанието под формата на НВО, Warner Bros., the Time Inc., няколко известни списания и кабелните канали на Turner Broadcasting. Почти три четвърти от оперативния приход на Бюкс за 2009 е дошъл от кабелните мрежи, като абонаментните такси са донесли над 64% от приходите на този филиал, а остатъкът идва от реклами. Бюкс вярва, че моделът "Телевизия навред" може да съживи и списанията. Идеята му е абонатите на печатни издания да получават същото съдържание и в Мрежата, без да им се налага да плащат допълнително за това. Time Inc. се споразумя с iTunes да въведе този модел за списанието People, но Apple отказа да даде разрешението си за други издания. Това се превърна в поредната причина за обтягане на отношенията с Apple, която предпочита да продава отделно електронните издания през iTunes и да си прибира обичайния 30% дял. (Apple отказа коментар.) Тревожен според директора на Time Inc. Джак Грифин е и фактът, че Apple контролира процеса.
Hulu, според Бюкс, подрива стойността на настоящите телевизионни програми. ,Да не би да оспорвате твърдението, че ако предоставите на хората любимите им предавания, непрекъсвани от реклама, те ще са доволни? Мога да ви отговоря: Да! Да, със сигурност ще са доволни." (Hulu всъщност пуска реклами.) Цюкер от NBCU, основател на Hulu, обяснява, че целта му е била да експериментира, "но не и да заложи всичко на един тип дигитално разпространение". Освен това винаги може да се прибегне до развод. Шефът на Viacom Филип Дауман изтегли "Дневното шоу" (The Daily Show) и "Колбър докладва" (The Colbert Report) на Comedy Central от сайта миналия март. "Казахме си: Чудесна услуга, но икономически още не е на ниво. Обадете ни се, когато изградите различен модел."
Бюкс пести най-дълбокия си сарказъм за Netflix. Спекулациите около могъществото й, заяви той пред The New York Times, "звучат малко като: ще превземе ли албанската армия целия свят". Въпреки това Netflix е най-сериозната заплаха за НВО. Позволявайки чрез стрийминг услугата си на потребителите да гледат неограничен брой филми и предавания срещу неголяма такса, компанията може да превърне платения канал в отживелица. Бюкс коментира, че Netflix се изхранва от невежеството на собствениците на съдържание, които рискуват същинския си бизнес срещу скромно възнаграждение. Хейстингс не пожела да коментира, но говорителят на Netflix Стив Суейси отбеляза, че "Netflix носи нови приходи на собствениците на съдържание, докато другите начинания не го правят". Той подчерта, че уеб сайтът предоставя и съдържание на Time Warner, като например сериала на Warner Bros "Клъцни/Срежи". Шефът на студио Бари Майер споделя, че няма нищо против да пласира програми, които не може да продаде никъде другаде, но не и хитовете си.
Според Бюкс все повече компании за съдържание започват да осъзнават каква заплаха са новите евтини канали в Мрежата.
Директорът на Turner Broadcasting System филип Кент, например, позволил на USA Network да предложи повече за правата за синдикализирано излъчване на хитовия ситком "Съвременно семейство", защото смятал, че епизодите са прекалено разпространени в интернет. За да запазим зрителския интерес, разказва шефът на НВО Бил Нелсън, "чакаме поне година, преди да пуснем дадена програма на DVD".
Акциите на Netflix скочиха с почти 220% миналата година, докато дяловете на Time Warner се представиха под средното ниво за пазара, като се вдигнаха с малко над 10%). Според Бюкс, да имаш чудесен сайт, а абонатите да плащат малко за него, съвсем не е здравословен бизнес модел.
Много красноречива фраза, точно каквото е и намерението на Бюкс. В крайна сметка той затвърди репута цията си на твърд ръководител, възпротивявайки се на ръководителите на AOL, след като уеб компанията се сля с Time Warner – корпоративен съюз, спечелил си славата на най-лошия 6 американската история. При обявеното през януари 2000 сливане оценката на AOL Time Warner бе $350 млрд., като по-голямата част идваше от пазарната капитализация на AOL. Две години по-късно сделката, приветствана като интернет спасението на една стара медия, се оказа напълно безуспешна, като две трети от първоначалната оценка бяха загубени. Бюкс все още бил шеф на НВО, когато на едно съвещание през 2002 демонстрирал характер, разказва Алек Клайн в книгата си ,Да откраднеш Time". Не се знае откъде идва този характер у Бюкс. Той е второто от три момчета в заможно семейство, което се мести в поредица малки градчета, разположени край големи бизнес центрове, като например Ню Джърси и Илинойс, докато най-сетне се установява в богатото крайморско градче Дериън, щата Кънектикът. Дядо му е президент на St. Lawrence University, частен колеж за хуманитарни науки в щата Ню Йорк, а баща му е ръководител в конгломерата Norton Simon, след което става председател и изпълнителен директор на American Bakeries. Богатството на семейството му е подценявано, според думите на приятел, а на вечеря у тях се демонстрирали добри маниери и се разигравали интелектуални дебати. Следи от това се виждат и до днес. Бюкс с радост отделя няколко минути да коментира финеса на рисунъка и каменоделството в древен Рим, преди да се обърне назад и да добави: "Много сме заети тук в Time Warner." Дейвид Чейс, създател на сериала "Семейство Сопрано", си спомня как в една своя реч Бюкс разказал как когато бил на 8 се опитал да научи идиш, за да пробие в шоубизнеса.
Когато Бюкс пое ръководството от Парсънс през 2008, той веднага започна да раздробява компанията. Първо отряза кабелния филиал, в който имаше 84% контролен пакет, това донесе на Time Warner $9.25 млрд. допълнителен капитал, когато сделката бе финализирана година по-късно. И макар кабелната компания да се справя добре – акциите й постигнаха по-добри резултати от тези на компанията майка – решението на Бюкс е, че не иска разпространителски филиал за $17.2 млрд. годишно, който има сериозни разходи. Глем Брит, дългогодишен колега на Бюкс, който днес е изпълнителен директор на Time Warner Cable, разказва, че ръководителите са били на едно мнение, че е по-добре двете начинания да се отделят едно от друго. След като прибра парите от Time Warner Cable, Бюкс похарчи $ 1.6 млрд. за дивиденти и $2.7 млрд. за обратно изкупуване на акции – очевидно играе доста разумно. През септември компанията му е разполагала с $4 млрд. (това са най-актуалните предоставени данни до момента).
След това Бюкс насочи вниманието си към нефункционалната AOL. Основният бизнес на компанията – да продава телефонно-модемен достъп до интернет на 26.7 милиона абонати в най-добрите й времена – бе угаснал. През март 2008 Бюкс направи най-големия си стратегически гаф и похарчи $850 млн. за социална мрежа, наречена Bebo. Година по-късно той привлече шефа на рекламата в Google Тим Армстронг да ръководи AOL, който продаде Bebo за много под първоначално платената цена. Армстронг смятал да превърне AOL в компания за съдържание, но Бюкс се развилнял през декември 2009 и дал на инвеститорите на Time Warner по един дял от AOL за всеки техни 11 дяла в TWX, като чрез този жест оголялата уеб компания бе оценена на $2.5 млрд.
Стратегията с разпродаването препоръчва и активистът акционер Карл Айкън, който убеждава Парсънс да го предприеме още през 2005. фондовият мениджър Дейвид Жиру, който има 10.4 млн. акции на Time Warner чрез фонда си Т. Rowe Price Capital Appreciation Fund, е no-впечатлен от настоящите действия на Бюкс. Жиру го описва като "първият човек, осъзнал, че да раздаваш безплатно съдържанието си далеч не е добър бизнес модел". Решението на Бюкс да изкупува обратно акции (както и постигането на най-добрите дивиденти в медийния сектор) също се харесват на Жиру. Сумарно, според изчисления на компанията, възвръщаемостта на акционерите от трите бивши части на империята му се е увеличила с 13% през първите три години на управлението на Бюкс. Приходите от Time Warner са само 1.9%, сочат данни на Bloomberg. Което означава, че Time Warner е някъде по средата между постиженията на Disney (която постигна ръст от 21%) за същия период и конкуренти като CBS и News Corp. (отбелязали спад от съответно 21% и 26%). Ръководният директор франк Кофилд споделя задоволството си. Тъй като Бюкс е известен като практичен и работещ за акционерите мениджър, някои го описват като предпазлив и консервативен, "човек на цифрите" и дори "разумен технократ", както пише в профила му в списанието New York. (Според Бюкс определението е "по-добро от останалите".) фактът, че Бюкс рядко бива наричан визионер, е успокоителен за фил
Кент от Turner, на когото му писва от визии и напуска CNN малко след сливането, след което през 2003 се завръща точно когато AOL частта от компанията чезне. Като се има предвид положението в медийната сфера в момента, на фона на скоростта и шумотевицата в Силиконовата долина, някои вероятно смятат, че водач, който подкрепя идеята за стабилна еволюция, е по-скоро пречка отколкото помощ.
Бюкс обича да напомня, че филиалите на Time Warner обикновено са найдобрите в класа си, макар че едва ли някой би искал да се похвали с представянето на CNN в ключовия часови пояс напоследък. Компанията разполага и с най-добрия платен канал, мощно продуцентско студио, кабелни канали и отдел за списания, в който все още има печеливши заглавия като Sports Illustrated, Time и People. Според скептиците същия списък Бюкс е можел да извади още преди две десетилетия. Какво е новото в компанията му?
Новото, казва Бюкс, е в това да се защити старото. В днешния свят съдържанието на Time Warner е навсякъде и компанията все още получава приходи от това. Ако успее да съхрани този свят, Бюкс ще получи похвали, ако не за визионерството си, то за непреклонността си. Да се върнем към изложението на електроника в Лае Вегас, където Бюкс бди както винаги. В будката на Samsung той забелязва Брит, шеф на отделената вече компания Time Warner Cable, и прави знак на един репортер. И докато Брит представя нова технология на Samsung с елегантен интерфейс, благодарение на която абонатите няма да се нуждаят от приемници за цифрова телевизия, Бюкс му задава един-единствен въпрос: Ще може ли някой да свие екрана и да продава реклами около съдържанието на Time Warner?
Бюкс трябва да върви, но иска да покаже, че го е грижа за игралните полета на новите таблети, смартфони и други джаджи, на които все по-често се появява съдържанието. Затова се обръща към свой колега в будката на Samsung, шефа на Warner Bros Бари Майер, и казва "Бари, не си тръгвай, преди да си видял всичко останало." Докато не бъде убеден, че всички тези екрани ще покрият, та дори и надхвърлят разходите му, Бюкс вероятно има право да се противопоставя на дигиталното разпространение. Ходът му не е безразсъден, а може да се окаже ефективен.

Стр. 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37

Ton US репортерка, npecледвала Осама, видя ада в Египет

в. Труд | 18.02.2011

Журналистката на Си Би Ес Лара Лоугън брутално изнасилена от привърженици на Мубарак
 
ЛОНДОН – Привърженици на оттеглилия се египетски президент Хосни Мубарак, които използват сексуалното насилие за сплашване на чужди журналисти, най-вероятно стоят зад побоя и бруталното изнасилване на топ репортерката на Си Би Ес Лара Лоугън миналия петък, твърди в. "Гардиън".

Новината за нападението над Лоугън (39) се разнесе като гръм из световните медии, а сайтът "Туитър" я разпространи със скоростта на светлината. Много медии, особено американските, спазват желязна политика да не огласяват имената на хора, претърпели сексуално насилие.
Смела жена
"Трудно е да си представим, че Си Би Ес е дръзнала да разгласи изнасилването без съгласието на Лоугън. Това признание я превръща в една много смела жена", писа в. "Ю Ес Ей тудей".
"Виновните трябва да бъдат наказани", категоричен бе президентът на САЩ Барак Обама, след като вчера се обади по телефона на журналистката, за да изкаже подкрепата и загрижеността си към нея.
От Си Би Ес не пожелаха да коментират пред "Труд", какво е състоянието й в момента. Шефът по комуникациите на телевизията Кевин Тедеско обаче разказа за други нейни героични мисии.
Как започна всичко
"Провалих се като журналист. Не успях да си свърша работата, а ми е толкова трудно да стоя далеч от площад "Тахрир" в Кайро."
Това чувство на неудовлетвореност кара Лоугън да се върне в Египет, след като в началото на февруари тя и екипът й бяха арестувани, държани със завързани очи цяла нощ и изгонени по подозрение в шпионаж. "Журналистиката е в кръвта ми. Искам да бъда на улицата, да слушам хората и да направя най-добрия репортаж", споделя тя в интервю за Чарли Роуз по собствената й телевизия. Завръщането на "местопрестъплението" обаче я вкарва в ада.
На 11 февруари – нощта, в която египетският президент Хосни Мубарак се оттегля от власт след 30 г., Лара е нападната от озверяла тълпа от 200 души на емблематичния площад "Тахрир".
Еврейка, еврейка!
"Еврейка, еврейка", крещят всички, след което я пребиват и брутално и многократно изнасилват в продължение на половин час. Спасяват я група жени и 20-ина египетски войници. Лоугън, която е главен международен кореспондент на Си Би Ес, е откарана на летището, откъдето с чартърен полет заминава за Вашингтон. Постъпва в болница за лечение, а 4 дни по-късно е изписана, за да продължи дългото си възстановяване у дома. Край нея са най-близките й – съпругът Джо Бъркет и 2-годишният им син.
фронта пред блясъка
Журналистката, която има всички данни да бъде холивудска звезда, страни от блясъка и предпочита фронта. "През 2005 г., когато тя е прикрепена към американската армия в Афганистан, превозното й средство попада на мина на границатас Пакистан. Взривът ранява тежко двама войници, а нея по-леко", разказа случая пред "Труд" Тедеско. Лоугън участва с US армията в лов на Осама бен Ладен. Отразява войната в Ирак преди и след нахлуването на US войските. Лоугън е единствената американска тв журналистка в Багдад, когато САЩ навлизат в града. "Тя предаваше на живо от площад "фирдос", когато бе свалена статуята на Саддам", разказа още Тедеско. Прави репортажи за пътя към летището на Багдад, който през 2003 г. е наричан "най-опасното парче асфалт на света". В Пакистан е, когато убиват Беназир Бхуто.
Родената в Дърбън, РЮА, журналистка започва работа за Си Би Ес през 2002 г. Четири години по-рано е кореспондент на свободна практика на Си Ен Ен. Тогава отразява атентатите срещу US посолствата в Кения и Танзания, конфликта в Северна Ирландия и войната в Косово. Пред микрофона й са заставали бившият пакистански президент Первез Мушараф, командирът на Северния алианс в Афганистан – ген. Бабаджан, американският ген. Джон Абизейд, кралят на Свазиленд Мсвати Трети. "Ако мога да взема интервю от Мубарак, тръгвам на минутата", споделя Лоугън след провалилата се по думите й първа командировка в Египет. Хората, които я познават казват, че това все още е възможho.

Стр. 28